Jaký je aktuální vkus klientů při nákupu auta? Méně než dřív se nakupují dieselové motory či xenonové světlomety, naopak poptávka je po vozech s klimatizací.
Foto: Profimedia.cz
Do obliby se též vrací bílá barva vozů. Jaká jsou další zjištění analýzy společnosti LeasePlan zaměřené na operativní leasing a správu vozových parků? Kdo chce výhodně koupit ojetý vůz, měl by tak učinit v létě nebo v prosinci. Tehdy jsou ceny prakticky každý rok nejníže, přičemž konec roku bývá ještě výhodnější než léto.
Zájemci o ojetý automobil se nyní musí smířit s faktem, že historické dno cen již propásli. Nejníže se ceny pohybovaly mezi prosincem 2009 a prosincem 2010, kdy patřily k nejnižším i v rámci celé Evropy. I v roce 2011 se ale dá na nákupu ojetiny výrazně ušetřit, pokud zvolíte vhodný okamžik nákupu a nebudete ignorovat trendy na trhu. „Ceny ojetin podléhají tradičně výrazným sezonním výkyvům. Platí, že ‚když se začne zelenat tráva‘, zájem o ojeté automobily výrazně stoupne a s ním jde nahoru i cena. Naopak během prázdnin a v prosinci jsou ceny ojetin nejnižší, což je dáno menším zájmem,“ říká expert ze společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský. „Kromě sezony má na cenu ojetin vliv i řada ekonomických faktorů. V extrémní podobě se to ukázalo v Česku. Na začátku tisíciletí zde byly jedny z nejdražších ojetin v Evropě, na přelomu let 2009 a 2010 zase patřily k nejlevnějším,“ pokračuje Daniel Prostějovský.
Xenony už tolik netáhnou
Analýza ukázala i další trendy na trhu ojetých automobilů. Například dříve byla bílá ojetina prakticky neprodejná, tato barva byla spojená pouze s firemními automobily. Nyní se její obliba vrátila a kupci se nemusejí vozidlům této barvy vyhýbat v obavě, že je později nebudou moci prodat.
Dříve dovážela většina autobazarů ojeté automobily ze zahraničí. Tento trend ale prakticky vymizel. Lidé v Česku požadují, aby ojeté vozidlo mělo předchozího českého majitele. Do autobazaru dnes často zajde i zájemce, který původně stál o nové vozidlo. Řadu lidí totiž odradí dlouhé čekací lhůty na nové automobily, a to hlavně u některých evropských a v poslední době i japonských výrobců. Z autobazaru může s vybraným vozidlem oproti tomu odjet prakticky hned.
Manažeři rádi jezdí ve Škodě Superb či Audi A6
Čím v současnosti nejraději jezdí manažeři? Jedním z trendů je rostoucí obliba vozů třídy SUV. „Ty se staly vyhledávaným manažerským benefitem, vždyť o víkendu je na cestování může využít celá rodina,“ připomíná Anna Gruberová ze společnosti Porsche Inter Auto CZ. Celkově jsou v Evropě mezi manažery nejčastější Audi A6, A7 nebo modely SUV. V České republice patří k nejrozšířenějším manažerským vozům Škoda Superb a Audi A6, oblíbené jsou i Škoda Octavia a VW Passat. Obchodní partneři reprezentativní vůz očekávají. „Současně ale platí, že už minula doba, kdy bylo hlavní na sebe autem upozornit. Přesto některé zvláštní návyky přetrvávají. Řada českých manažerů si například z titulu své funkce pořídí nejvyšší automobil ve své třídě. Ale zapomínají na to, že k některým typům vozů je nutné mít řidiče,“ připomíná Anna Gruberová. Nehraje roli, pokud manažer řídí dobře a rád, u některých vozů nejvyšší třídy je osobní řidič součástí povinné výbavy.
V minulých letech byly velmi populární xenonové světlomety. Koupit si ojeté auto s xenony se ale příliš nevyplatí, nová výbojka totiž stojí 2 500 až 4 500 korun. Poslední generace halogenových světlometů se už kvalitou svícení xenonům téměř vyrovná, a jejich provoz přitom vyjde daleko levněji. Xenony jsou nicméně stále „nezbytností“ u drahých vozidel včetně ojetin.
Bez klimatizace se vůz nabízí hůř než dřív
Obecně se zvyšuje náročnost kupců ojetých automobilů na jejich výbavu. Velmi výrazný handicap tak mají například vozidla bez klimatizace, a to i v nižších kategoriích. Rovněž se zvyšuje poptávka po autech s automatickou převodovkou. Lidé se už oproti minulosti nebojí ani složité elektroniky a její poruchovosti. Problémem naopak může být jakýkoliv škrábanec na autě, lidé si častěji než dříve rádi připlatí za perfektní stav.
U ojetin došlo k výraznému odklonu od dieselových motorů, hlavně u malých vozů jako Škoda Fabia. Ojetých benzinových Fabií a Octavií je v autobazarech výrazný nedostatek. Dieselové technologie jsou totiž velmi drahé, což platí i o jejich opravách. Dieselové motory mají sice nižší spotřebu, ale hlavně u soukromých automobilů s menším nájezdem (zhruba 15 až 20 tisíc kilometrů ročně) se při započtení nákladů na servis nevyplatí. Výhodné jsou tak spíše pro firmy využívající operativní leasing a pro jejich zaměstnance, kteří pak díky nižší spotřebě platí méně za soukromé kilometry.