Praha Jeden jediný předpis, jehož existenci by průměrný Pražan pravděpodobně vůbec nezaznamenal, spustil očerňující kampaň, kterou hlavní město ještě nezažilo. Pražské stavební předpisy (PSP) – prováděcí norma ke stavebnímu zákonu – teď hýbou volební kampaní.
Místo v odborných debatách se řeší na billboardech a pomalu se přesouvají do roviny soudních sporů včetně těch trestněprávních. Na počátku všeho přitom stál jeden poměrně nenápadný paragraf v předpisech o regulaci velkoplošné reklamy v Praze – od listopadu už nebude možné v metropoli povolit reklamní nosič větší než šest metrů čtverečních. Toto ustanovení by postihlo především obchod společnosti BigBoard, která by přišla o část svých reklamních ploch.
Firma zpočátku spustila kampaň Okradená Praha, kde upozorňovala na kontroverzní smlouvu města s firmou JCDecaux na městský mobiliář ještě z dob primátorování Jana Koukala. Právě tato společnost na regulaci reklamy dle názoru BigBoardu jediná vydělá.
V posledních týdnech se ovšem firma pustila do kritiky celých Pražských stavebních předpisů, kterým věnovala stránku Prahapodlehudečka.
cz. A tady patrně došla primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09), který „vrací Prahu developerům“ dokonce i z nosičů na městském osvětlení, trpělivost.
Týdeník Euro má k dispozici text trestního oznámení, které míří na Richarda Fuxu – spolumajitele BigBoardu – a na neznámého pachatele za pomluvu. Hudeček se domnívá, že jej má lživá mediální kampaň poškodit a ovlivnit výsledek voleb. Nebezpečná je podle něj především tím, že se firma snaží ze zištných důvodů dosáhnout novelizace normy a vytváří prostředí, kdy se budou do budoucna politikové bát činit kroky ve veřejném zájmu, kterými by se dotkli podnikání soukromého subjektu. Trestní oznámení shrnuje v 16 bodech lživá obvinění v kampani. „Nemůžu být stíhán za něco, co je pravda,“ říká Richard Fuxa. I když uznává, že zpochybňování Pražských stavebních předpisů
je místy zjednodušené tak, aby mu porozuměl prostý člověk, podstata je podle něho správná. Příkladem zjednodušení může být tvrzení, že PSP povolují „zahuštění“ vnitřní Prahy o dalších 400 tisíc obyvatel. „Do nově vystavěných bytů tak magistrát chce nastěhovat celé jedno Brno,“ uvádějí internetové stránky kampaně. Faktem je, že norma nic takového nepovoluje a ani nemůže. BigBoarduž
v minulosti avizoval, že pokud vstoupí PSP v platnost a firmě vznikne škoda, povede s Českou republikou arbitráž. Zástupce firmy už se také dotazoval, kdo z pražských radních při schvalování PSP jak hlasoval, aby mohl případně vyvozovat osobní odpovědnost.
l