Tři novinky spouští od začátku letošního roku jednotná kontaktní místa Czech Point.
K výpisům z některých registrů a rejstříků přibyla nově zejména možnost zjistit si stav svého řidičského „bodového konta“.
Jednotná kontaktní místa Czech Point toho od ledna opět umějí více. K doposud vydávaným výpisům z rejstříku trestů, živnostenského a obchodního rejstříku a katastru nemovitostí přibyly hned tři nové služby. Zřejmě nejzajímavější novinkou jsou výpisy z registru řidičů. Na poště, úřadech, kontaktních místech Hospodářské komory nebo u notářů si díky nové službě mohou od začátku roku řidiči zjistit, kolik „trestných bodů“ nasbírali.
O tom, že novinka bude zřejmě velmi žádanou, svědčí i první statistika České pošty. Podle tiskové mluvčí Marty Selicharové si totiž hned první pracovní den po silvestrovských oslavách vyžádalo jen na Czech Pointech České pošty výpisy z registru řidičů 177 lidí. Proto je podle ní pravděpodobné, že se výpisy z registru řidičů zařadí mezi nejžádanější služby Czech Pointů. „O tuto novinku bude mezi zákazníky bezpochyby velký zájem, minimálně srovnatelný s počtem žádostí o výpisy z rejstříku trestů,“ míní Marta Selicharová.
Téměř milion výpisů ročně
Vedle informací o nasbíraných trestných bodech řidičů přichystaly Czech Pointy od Nového roku ještě dvě nové, i když daleko méně masové služby: výpisy ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů z Informačního systému o veřejných zakázkách a autorizaci kontaktních osob, které žádají o oprávnění k přístupu do registru účastníků provozu MA ISOH (Modul Autovraky Informační Systém Odpadového Hospodářství).
První ze zmiňovaných služeb ocení zejména firmy a podnikatelé, kteří se ucházejí o veřejné zakázky. Výpisem ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů totiž mohou v zadávacím řízení k zakázkám nahradit hned několik výpisů (například z obchodního rejstříku nebo rejstříku trestů) a prokázat kvalifikaci v případě podání nabídky do veřejné soutěže. Podle ředitele sekce rozvoje a projektového řízení ICT ministerstva vnitra Jindřicha Koláře je novinka zajímavá i tím, že poprvé vzešla z jiného rezortu, než je právě vnitro. Kolář nicméně upozorňuje, že pro využívání této služby je nutné se do registru nejprve přihlásit, splnit určité podmínky a doložit veškeré požadované dokumenty.
Dosavadní počet vydaných výpisů svědčí o tom, že se Czech Pointy trefily do potřeb lidí. Za celý loňský rok jich kontaktní místa vydala přes 900 tisíc. Za celou dobu působení jich pak bylo více než milion. Zdaleka největší zásluhu na rychlém růstu zájmu o Czech Pointy měly přitom výpisy z rejstříku trestů. Těch vydala jednotná kontaktní místa vloni téměř 600 tisíc, a tvořily tak více než polovinu z celkového počtu. S velkým odstupem pak následovaly výpisy z katastru nemovitostí (téměř 259 tisíc) a obchodního rejstříku (175 tisíc). Nejmenší ohlas vzbudila možnost vyzvednout si na Czech Pointu výpis z živnostenského rejstříku. Těch vydali úředníci pouze necelých devět tisíc.
Na nárůstu provozu na Czech Pointech se podepsal i stále se zvyšující počet kontaktních míst. Ta nyní fungují jednak na obecních a krajských úřadech, ale také v některých pobočkách České pošty, kontaktních místech Hospodářské komory, u notářů nebo na několika desítkách zahraničních zastupitelství. Jen od loňského do letošního ledna se přitom počet Czech Pointů zvýšil z jednoho na více než tři tisíce.
Velký třesk přijde v červenci
Jestliže doposud přibývala práce s novými agendami úředníkům na přepážkách Czech Pointů postupně, od letošního července se musí připravit doslova na „velký třesk“. Od poloviny roku totiž vstoupí v účinnost zákon o datových schránkách a konverzi dokumentů. Ten mimo jiné staví elektronické dokumenty na roveň dokumentům papírovým. A právě Czech Pointy budou jedním z hlavních míst, která budou k převádění dokumentů z papíru do elektronické podoby a naopak sloužit. Podle Jindřicha Koláře proto ministerstvo vnitra zpracovává analýzu, jak tuto zásadní změnu administrativy sladit s aktuální podobou Czech Pointů. „Na základě této analýzy bude vypsána veřejná zakázka na celé řešení,“ dodává Jindřich Kolář.
Zrovnoprávnění papírových a elektronických dokumentů bude důležité z jednoho důvodu: datové schránky budou sloužit k veškeré komunikaci lidí (dobrovolně) a firem (povinně) s úřady. Aby bylo možné zasílat nejrůznější doklady, dokumenty a přílohy prostřednictvím schránek, bude je nejprve nutné převést do datové podoby. A právě Czech Pointy budou tento převod autorizovat.