I když to tak rozhodně nevypadá, na letošní jaro bude řada českých, moravských a slezských pivovarů vzpomínat v nejlepším. Mnoha sládkům se rychle podařilo vyprodat téměř celý výstav a navíc ještě marketingově posílit. Díky plechovkám, láhvím a rozvozu až ke dveřím zákazníků.
To je hlavní důvod, proč má letošní vydání speciálu Top české pivo 2020, které právě vychází, na obálce „sektovku“ a hliníkový půllitr. I když se to zastáncům čepovaného a ekologicky smýšlejícím zrovna nemusí líbit - Česko stále nemá funkční systém zpětného odběru plechovek -, právě tohle jsou aktuální zachránci českého craftu.
A v takové situaci se rodil magazín Top české pivo 2020, třetí pokračování (mini)pivovarské ročenky. Týdeník Euro v něm představuje více než 90 minipivovarů, které vyzkoušel, navštívil a především vyzpovídal jejich sládky. Kromě craftu na stránkách magazínu - jako vždycky - dostali prostor i větší a velcí průmysloví výrobci. V té souvislosti si Top české pivo 2020 všímá především „hořkého“ souboje mezi Plzeňským Prazdrojem a Budějovickým Budvarem, kteří spolu aktuálně soutěží v tom, kdo pijákovi nabídne pivo s vyšším IBU. Řeč je o světlém výčepním Ratarovi a ležáku Budvar 33.
Zajímavá čísla se objevují i v rozhovoru s Martinou Ferencovou, výkonnou ředitelkou Českého svazu pivovarů a sladoven. Poprvé zveřejňuje zásadní ukazatele za loňský rok, z nichž mimo jiné vyplývá další zvýšení celkového výstavu všech českých pivovarů.
A dočkají se i ti, kdo o pivu nejen rádi čtou, ale stejně rádi se i dívají. Například u celostránkové fotografie Jana Mihalička, který vyrazil do Hostomic pod Brdy a pořídil mnoho snímků z tamějšího staromilského pivovaru Štěpána Kříže.
Ostatně stará a stále platící pravda tvrdí, že kdo chce okusit jednu z nejlepších spodně kvašených desítek a dvanáctek v Česku, musí právě za panem Křížem do Hostomic. Anebo alespoň do některé z jeho dvou náleven v Praze. Další fotoreportáž pochází od Hynka Glose, jenž zmapoval sladovnictví v jeho nejkrásnější formě - v kounických a benešovských humnech.
Magazín Top české pivo 2020 - stejně jako jeho starší sourozenci z loňska a předloňska - nejenže opět zmapoval domácí pivovarský trh, ale podíval se i trochu dopředu. O předtuchu se v něm pokusil i Aleš Dvořák, obchodní sládek Budějovického Budvaru: „Jak se říká, situace na frontě se mění každým okamžikem. Nicméně čekám, že lidé budou na pivo hodně nadržení, budou jak utržení z řetězu.“ 9
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz