V byznysu budoucnosti se snaží vydělat mladíci
Za kvalitní informace pro investování se mnohdy platí i zlatem. Existují ale místa, kde je možné získat poměrně slušný objem informací prakticky zadarmo – internetové finanční servery. O ně samé, a především o jejich vděčné uživatele se už vede na tuzemském trhu urputný boj. Že se hraje do budoucna o spoustu peněz, jejich provozovatelé, prakticky výhradně mladíci do třiceti let, dobře vědí. V poslední době se vyrojilo několik internetových finančních serverů, které proklamují svou nezávislost, protože nejsou napojeny na žádnou finanční instituci – například Penize.cz či Fincentrum.cz. O něco déle fungují Finance.cz, které nyní horečně inovují činnost. Omezený trh. Boj o místo na slunci však tyto vesměs kapitálově slabší a na zelené louce vznikající portály nebudou mít jednoduchý. Čeká je konkurence podobně zaměřených serverů s finanční problematikou, které se opírají o silné finanční i analytické zázemí. V současné době v tomto směru dominuje finanční portál Patria Online, který se podle nedávného auditu společnosti Taylor Nelson Sofres stal největším finančním portálem v České republice. Tedy alespoň měřeno počtem takzvaných IP adres neboli počítačů přímo napojených na příslušný server. I když samy hodnocené firmy přiznávají, že metodika známkování není ideální, výsostné postavení Patrie či druhého nejnavštěvovanějšího finančního serveru – Akcie.cz – zpochybňuje málokdo. Internetoví odborníci přitom mluví jasně: V Čechách je místo tak pro dva finanční servery se vším všudy a pro několik menších, úzce specializovaných. To samozřejmě neznamená, že ony dva musí být zrovna Patria nebo Akcie. Může to být kdokoliv z malých, anebo třeba někdo úplně nový. Faktem však je, že i když se trh stále nachází ve vzestupné fázi, nebude to dlouho trvat a přijde probírka. „Trh je v tomto oboru již dost plný. Uplatní se jen firmy, které budou schopny generovat zisk, a ty, za nimiž stojí bohaté instituce, myslí si finanční analytik makléřské společnosti Atlantik finanční trhy Radek Schmied. Patria má jméno. Cestou vertikálního portálu, který kromě vlastních nabízí i cizí produkty, by podle slov výkonného ředitele společnosti Patria Finance Vladimíra Kreidla chtěla jít právě její dceřiná firma – Patria Online. Tento provozovatel www.patria.cz chce aspirovat na pozici vedoucího finančního serveru v zemi, poskytujícího služby pro všechny typy subjektů od soukromých osob po profesionální pracovníky průmyslových či finančních institucí. Má k tomu dobré předpoklady: uznávané jméno mateřské Patria Finance a z toho vyplývající synergické efekty, jako například okamžitý přístup na finanční trhy i rozsáhlé analytické oddělení. Zatím je však Patrii vyčítána závislost, tedy to, že nabízí především své produkty. To se má brzy změnit. Kreidl tvrdí, že Patria.cz chce být portálem integrujícím obsah (komentáře) s možností provádět transakce. To znamená, že na přelomu roku by měla nabídnout obchodování s českými akciemi přes internet a poté hodlá přijít s nabídkou různých balíků služeb podle jednotlivých typů klientů. „Větší firmy budou ještě většími, menší nepřežijí. Je důležité využít technologie k maximální automatizaci všech úkonů tak, aby náklady na každého dodatečného klienta, tedy návštěvníka, byly blízké nule, říká k tomu Kreidl. Ambiciózní Peníze. Zajímavé bude však sledovat, co tomu řeknou nově vzniklé či inovované servery, jako jsou Penize.cz, Fincentrum.cz či Finance.cz. Hřiště je malé, dostupnost internetu mezi občany v Česku v porovnání s USA i západní Evropou pokulhává. Místa pro další firmy není nazbyt i vzhledem k tomu, že zajímavá jména domén jsou již zadaná. Aby od počátku obstály, potřebují získat co největší díl z reklamy. Tento koláč je však v tuzemských končinách se 105 miliony korun ročně při obrovském počtu různých serverů zatím velmi skromný. Proto se firmy musí poohlédnout po jiném zdroji obživy, kterým je prodej nabízených produktů, a to pokud možno co nejkomplexnější. „Uživatelé našeho serveru oceňují především netradičně členěnou nabídku poradenství. To je totiž rozděleno nikoliv podle typů produktů, jako jsou fondy či pojištění, ale podle životních situací: svatby, narození dítěte, penze a podobně, tvrdí Tomáš Prouza, sedmadvacetiletý bývalý novinář a nyní ředitel serveru Peníze.cz. V jeho týmu pracují mimo jiné bývalí novináři z Mladé fronty Dnes či Hospodářských novin. Peníze jsou třímilionová akciová společnost, za níž stojí kapitál brokerské firmy Private Investors, známé především svou specializací na americký akciový trh. „Zisk budeme generovat velmi brzo, věří si Prouza, který nemá ani obavy ze síly inzertního trhu. Říká, že zájem o inzerci je tak obrovský, že jsou vyprodáni až do konce roku. Zatím server Peníze nabízí klientům čisté poradenství, ale do budoucna se počítá s prodejem služeb. Hodně si slibuje od platnosti elektronického podpisu, který by měl výrazně usnadnit třeba klientské nákupy fondů po internetu. Jediní nezávislí? Prodej například povinného ručení nabízí již nějakou dobu další server – Finance.cz, který provozuje akciová společnost Finance.eu. Brzy hodlá přijít s další nabídkou – pojišťovacích produktů tuzemských pojišťoven. Finance fungují již od roku 1997 a zhruba před měsícem doznaly jejich www stránky výrazných grafických změn. Nezávislost tohoto serveru spolu s pestrou nabídkou poradenských služeb označuje jeho jednatel Marek Polan za největší devizu oproti konkurenci. „Patria se hodně specializuje na kapitálový trh, my máme šíři větší. Je také hodně závislá a propaguje spíše jen své vlastní produkty. U nás si budou moci klienti vybrat v rámci celého trhu, a nikoliv jen jedné instituce. Proti Penězům máme zase několikaletý náskok. Jsou rovněž závislí na Private Investors, vyhrocuje srovnání s konkurencí Polan. Dodává, že nezávislost Financí je zaručena osobou Martina Saidlera. Tento třiatřicetiletý švýcarský investor získal nedávno za 250 tisíc korun podíl 25 procent v provozovatelské společnosti serveru – Finance.eu. Za to poskytne přístup ke strategickým informacím či kontakty na evropské trhy. Cílem Financí je dosáhnout vedoucího postavení mezi českými a slovenskými finančními servery. Pomoci by jim v tom měla i nedávná akvizice tří velkých slovenských webů. Otevřené finance. Být první a největší chce ovšem každý. I černí koně, za něž se považují lidé z Fincentra, které naostro začíná 31. října. Také oni mají startovací kapitál tři miliony, který jim poskytl známý ve formě majetkového podílu. Jejich inspirace jsou pochopitelně zahraniční, výkonný ředitel Martin Nejedlý, pětadvacetiletý absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze a někdejší analytik Wood & Company, vyjmenovává quicken.com, morningstar.com, anfn.com, finance.yahoo.com, xolia.com. „Budujeme finanční supermarket s mottem Finance, kterým rozumíte. Open finance platforma, otevřené finance, to dnes ve světě běží. Není problém napěchovat server informacemi, ale je třeba to udělat tak, aby se na něm dokázal orientovat i člověk, který o investicích ví jen tolik, že se týkají peněz. Právě takový nejvíce potřebuje poradit, tvrdí sebevědomě Nejedlý. Hlavní zdroj příjmů firmy v prvních dvou třech letech vidí v inzerci, později v poplatcích ze zprostředkovatelské činnosti. Ze zvědavce zákazníkem. Tento princip platí i pro ostatní finanční servery, protože samotný počet návštěvníků (page views) je sice důležitý podpůrný ukazatel, ale reklama provoz serveru neutáhne. Ačkoliv v současné době na serverech převládá poradenství a informace, zprostředkovatelská činnost a vlastní služby jsou nepochybně klíčovou stránkou podnikatelského záměru. To tvrdí i ředitel investiční společnosti Expandia Miroslav Singer, který se jinak na finanční portály dívá s rezervou: „Myslím, že je to mnohem více o zprostředkování maskovaném jako poradenství. Osobně se domnívám, že jen velmi úzký segment klientů je na takové úrovni, aby si mohl nechat radit po internetu, zbytek potřebuje, má–li skutečně jít o poradenství, přímý kontakt s poradcem. Jinak poradce nebude schopný skutečně získat informace o situaci a potřebách klienta, a tudíž nebude schopen mu efektivně poradit. Nicméně jako zprostředkování to smysl má.