Během pandemie vystřelila aktivita uživatelů na sociálních sítích o desítky až stovky procent. Zejména na jaře se veškerá komunikace doslova ze dne na den ocitla v online světě. Mnozí přitom nespoléhali jen na plnohodnotná PC, ale vsadili především na své chytré mobilní telefony a aplikace v nich. Markantní nárůst hlásily vedle služeb pro videokonference především „kecálky“ typu Facebook Messenger, WhatsApp, ale i v Česku méně rozšířený Viber. „Letos slavíme desáté výročí a letošní rok také přinesl rekordní využití aplikace a rekordní aktivitu uživatelů. Na jaře, když se vše uzavřelo, byl nárůst aktivity ohromný,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Anna Znamenskaya, která se letos v únoru ujala globální pozice chief growth officer ve společnosti Rakuten Viber, jež od roku 2014 za vývojem oblíbeného „kecálku“, od počátku známého zejména pro svou úroveň zabezpečení, stojí.
Znamenskaya do dceřiné firmy japonského Rakutenu přišla mimo jiné po dvou letech v čele ruského zastoupení amerického gigantu Apple a nově vede globální tým zodpovědný za marketing, produktový růst a analytiku rozesetý po jedenácti zemích světa. Čítá asi padesátku lidí a za cíl má posílit současnou uživatelskou základnu aplikace, která loni přesáhla metu jedné miliardy registrovaných uživatelů. „Uživatele máme po celém světě, ale nejsilnějšími trhy jsou pro nás historicky regiony střední a východní Evropy, země Commonwealthu, Asijsko-pacifický region a oblast zvaná MENA, tedy střední a východní Afrika,“ říká druhá nejvýše postavená manažerka v Rakuten Viber.
V technologickém světě je přitom dodnes žena na takto vysoké pozici spíše výjimkou, což si sama Znamenskaya uvědomuje a snaží se to i změnit.
* Loni jste celosvětově přesáhli miliardu registrací, aktivních uživatelů je ale stále jen zlomek a oproti hlavním konkurentům typu Facebook Messenger či WhatsApp výrazně ztrácíte. To je přitom nejen celosvětový obraz, ale i případ Česka. Jak chcete tento stav změnit?
V každém regionu a v každé zemi jsou nejsilnější hráči rozloženi jinak. Na mnoha trzích je Viber vedoucí aplikací pro komunikaci, jinde se snažíme naší pozici vylepšit a zvýšit počet našich uživatelů. Podle mého názoru je dobré mít jako uživatel různé možnosti. Diverzita a konkurence jsou tím, co nás posouvá dopředu. Jak jste zmínil, v České republice je vedoucím hráčem Facebook a jeho komunikační platformy, ale Viberu se zde daří. Zčásti je to díky koncentraci uživatelů v sousedních zemích, ale hlavně díky našemu mezinárodnímu ekosystému a pokročilým možnostem zabezpečení. Ač je tedy pro nás postavení na jednotlivých trzích důležité, za nejdůležitější stále považujeme zkušenost samotných uživatelů s aplikací.
* Takže dále volíte jen onu mantru „bezpečné aplikace“? Co vámi nedávno zmíněná strategie „utility app“, tedy jakési ucelené platformy…
Vždy se budeme snažit o maximální zabezpečení, aby vše, co se na Viberu sdílí, na něm opravdu zůstalo. Důležitý je pro nás respekt k soukromí uživatelů a ne pouze snaha udělat z nich cíle reklamy, jak to v poslední době dělají někteří naši konkurenti. Současně však vidíme, že se chování uživatelů mění a Viber už není jen komunikační aplikací, ale prostředím, kde uživatelé navštěvují komunity a využívají služby chatbotů. Lidé dnes hledají jednu bránu k mnoha věcem a naše odvětví se tak přirozeně posouvá směrem k superaplikacím. Jako slavný švýcarský nůž, který má nástroj pro každou příležitost. (smích)
* Co v tomto ohledu chystá přímo Viber?
Viber neustále vylepšujeme a přidáváme nové funkce a služby. Chceme, aby uživatelé mohli s Viberem nejen posílat zprávy a volat, ale také dostávat informace od kurýrů, objednávat taxi, jídlo, posílat peníze, platit a mnohem více. Naším cílem je být komplexní servisní aplikací a zprostředkovávat uživatelům co nejvíce služeb každý den. Přiblížit se tomuto cíli nám pomůže naše úplně nová možnost platit přímo ve Viberu, kterou jsme představili na Ukrajině a brzy ji budeme rozšiřovat na další trhy.
* V čem je ale rozdíl oproti jednotlivým aplikacím v telefonu? Proč by měli lidé sáhnout po Viberu namísto proprietárních služeb?
Každá aplikace má svá pro a proti a lidé samozřejmě používají většinou více než jednu komunikační aplikaci. Našimi plusy jsou určitě snadné používání a vysoké standardy zabezpečení. Viber má defaultně nastavené šifrování na obou koncích, což znamená, že každá konverzace je šifrovaná a přečíst ji mohou pouze odesilatel a adresát. Snažíme se také neustále přicházet s inovacemi, aby se na Viberu mohlo dělat stále více věcí. Letos jsme představili třeba funkci pro tvorbu vlastních GIF a samolepek, připomínky ve funkci Moje poznámky, aby uživatelé nezapomínali na důležité termíny, schůzky a povinnosti. Je to v souladu s naší představou Viberu jako aplikace, se kterou uživatelé nejen komunikují, ale také ji využívají k mnoha dalším věcem.
* Pomáhá vám v tom aktuální pandemická situace? A jak se ve vašich statistikách projevila?
Všichni nyní žijeme v nové realitě, kdy se digitální svět rozšířil do každodenního života. Současná situace přinesla mnohé změny v tom, jak lidé komunikují a udržují vztahy na dálku. Zaznamenali jsme tak exponenciální nárůst v soukromých konverzacích i skupinových produktech. Na jaře, když se vše uzavřelo, byl nárůst aktivity na Viberu ohromný a týkal se všech našich služeb, nejvíce skupinových chatů a hovorů. Celosvětově se využití skupinových chatů zvýšilo o 140 procent a počet skupinových hovorů přes Viber se u průměrného uživatele navýšil o 370 procent. Aktivita v komunitách pak vzrostla o 78 procent, velmi populárními se staly oficiální komunity informující o pandemii covidu-19.
* Data za Česko máte?
V České republice jsme meziročně zaznamenali asi desetiprocentní nárůst soukromých konverzací, silní uživatelé Viberu se také stali aktivnějšími a jejich aktivita vzrostla meziročně o 22 procent. Populární je zejména komunita ministerstva zdravotnictví Spolu proti koronaviru, která má aktuálně skoro 75 tisíc členů.
* Koukal jsem, že jste se v přímé reakci na pandemickou situaci rozhodli rozvíjet funkce pro online vzdělávání. Mám to chápat jako vámi nastolenou cestu, jak získat nové uživatele?
Viber byl vždy službou, která má lidem pomoci být v kontaktu s důležitými lidmi v jejich životě – rodinou, přáteli, kolegy. Rozšířili jsme tak možnost skupinových videohovorů až na 20 účastníků. V rámci průzkumu na komunitách pro učitele jsme navíc zjistili, že Viber využívají desítky tisíc učitelů. Nabídli jsme jim proto možnost pořádat přímo v aplikaci kvízy a ověřovat si tak znalosti studentů. Jako velmi praktické se v tomto ohledu ukazuje naše řešení pro počítače, které je zcela synchronizované s aplikací. Při práci nebo studiu je velká obrazovka oproti malému displeji mobilních telefonů určitě výhodou.
* Měla pro vás pandemie i nějaké negativní důsledky, nebo vám spíše přinesla nové příležitosti?
Jestli nás pandemie něčemu naučila, pak potřebě naučit se rychle měnit plány a přizpůsobovat se. Vše se ze dne na den přesunulo do online světa, což s sebou přineslo problémy, ale rovněž výrazně uspíšilo digitalizaci. To by se bez pandemie nestalo. Rok 2020 je přesto náročný jak pro nás jako vedení, tak naše zaměstnance i naše příjmy. Řada firem omezuje rozpočty na reklamu a je opatrná v dalším plánování, což samozřejmě ovlivňuje i náš byznys. Naštěstí se ale část rozpočtů přesouvá z tradiční reklamy do světa digitální komunikace, která je nyní zapotřebí víc než kdy jindy, a vzrůstá tak obliba chatbotů a dalších služeb. Naše příjmy jsou dobře diverzifikované a letošní rok plánujeme uzavřít v porovnání s koncem loňského roku růstem.
* Jak se jako vysoce postavená žena cítíte v dodnes vysoce patriarchálním technologickém světě?
Pro mě je být ženou a manažerkou zcela přirozené, jsou to dva spojené aspekty toho, kdo jsem. Je pravda, že kdybych před deseti lety vešla do místnosti s vrcholovými manažery, byli by to všechno muži. Dnes je to ale jiné, obzvlášť v technologickém odvětví se ženám stále častěji daří zastávat seniorské manažerské pozice. Myslím, že jen profesionální dovednosti nejsou vším, co úspěšný manažer potřebuje. Jsou to také osobní schopnosti jako řízení týmů, multitasking, empatie. A v těchto oblastech toho ženy mohou mnoho nabídnout, a proto také v mém týmu mnoho žen pracuje. Sama se navíc snažím změnit stereotyp, že existují práce pro ženy a práce pro muže. Letos jsem dvakrát přednášela na TedEx Women o tématech týkajících se žen a kariéry a stala jsem se součástí poroty Women in Tech, organizace, která podporuje uplatnění žen v high-tech odvětví.
* Jakou aplikaci pro rychlé zasílání zpráv osobně využíváte?
V práci samozřejmě využíváme pro komunikaci s kolegy Rakuten Viber, který ale používám i ke komunikaci s přáteli a rodinou. Jinak jsem ale zaregistrovaná ve většině aplikací, která by vás asi napadla. Užívám je pro druhotnou komunikaci, ale také proto, abych viděla, co ostatní aplikace nabízejí.
Viber Multiplatformní (Android, iOS, windows, MacOS, Linux) aplikaci pro rychlé zasílání zpráv (instant messaging – iM) a on line hovory (Voice over iP - VoiP) vyvinuli v roce 2010 v Tel Avivu dva přátelé z izraelské armády Talmon Marco a igor Magazinnik, který mimo jiné stojí i za oblíbeným P2P klientem iMesh. Jako někdejší informační důstojníci kladli od počátku důraz zejména na zabezpečení komunikace pomocí šifrování, čímž si rychle získali přízeň stovek tisíců uživatelů. V roce 2014 jimi založenou společnost Viber Media koupila za 900 milionů dolarů (19,7 miliardy korun dle aktuálního kurzu) japonská nadnárodní společnost Rakuten, která ji od té doby dále rozvíjí a v roce 2017 ji ze své struktury vyčlenila do samostatné společnosti Rakuten Viber. Loni aplikace dosáhla miliardy registrovaných uživatelů, přičemž měsíčně ji aktivně využívá na 260 milionů z nich, což je zlomek oproti hlavním konkurentům. Aktuální čísla Znamenskaya ani na přímý dotaz neuvedla.
Celosvětově se využití skupinových chatů zvýšilo o 140 procent a počet skupinových hovorů přes Viber se u průměrného uživatele navýšil o 370 procent. Anna Znamenskaya * Od února 2020 působí v pozici chief growth officer v Rakuten Viber. * Má přes 15 let zkušeností z oblasti mobilních a online technologií. * Dříve pracovala pro společnost Apple jako regionální ředitelka zodpovědná za marketing App Storu, iTunes a dalších služeb v Rusku a zemích Commonwealthu. * Poté pracovala jako ředitelka pro digitální technologie v mezinárodní telekomunikační společnosti Veon. * Je spoluzakladatelkou videoportálu ivi.ru. * Venture Village a The Moscow Times ji v Rusku zařadily mezi deset nejlepších podnikatelů v oblasti internetu. Řada firem omezuje rozpočty na reklamu a je opatrná v plánování, což samozřejmě ovlivňuje i náš byznys.
O autorovi| Michal Hron, hron@mf.cz