Prodej osobních aut na českém trhu v prvním pololetí klesl o 10,6 procenta na 128 498 vozů. V červnu se trh propadl o 15,5 procenta. Nejmenší snížení zaznamenal segment terénních SUV a velkoprostorových rodinných vozů. Oznámil to Svaz dovozců automobilů.
Nejprodávanější Škoda zaznamenala pokles o šest procent na 44 090 aut. Následuje Volkswagen s poklesem prodeje o pětinu na 10 782 vozů, třetí Dacia naopak rostla o šest procent na 9032 aut. Na dalších místech skončily značky Hyundai, Peugeot, Renault, Kia, Toyota, Ford a Mercedes Benz.
Nejvíce se prodávala Škoda Octavia (11 746 vozů), Škoda Fabia (10 863 aut), Škoda Rapid (6872 aut) a další škodovky Karoq a Kodiaq. Následuje Dacia Duster a Hyundai i30.
Vede třída SUV s podílem 31,5 procenta, následuje nižší střední třída s 19,8 procenta. Z hlediska paliva vede benzín s podílem 70,35 procenta, na druhém místě je nafta s 27,1 procenta.
Dáváte přednost automobilům vyrobeným v Česku?
Podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa je vývoj trhu v červnu po slušném květnu šok. „Prodejům v červnu nepomáhalo horké počasí. Lidé měli jiné priority než kupovat auta. Doufejme, že část poptávky se zrealizuje později. Ale určitě tento propad už nedoženeme,“ uvedl. Část firem v současnosti s obnovením vozového parku vyčkává kvůli možné podpoře některých typů ekologických pohonů a na druhé straně podle informací z trhu mají některé značky letos poměrně dlouhé dodací lhůty, což komplikuje prodeje a odrazuje zákazníky.
Z velkoobjemových značek stouply jen francouzské značky a dále Volvo, Jeep, Dacia a Mazda, tedy podle Knapa značky, které mají velmi dobrou cenu, dobře řízený obchod s ojetinami a také novinky. Například Toyota hlásí za pololetí nárůst počtu objednávek o sedm procent na téměř 6000 vozů. Ten se ale v údajích o prodejích projeví až s několikaměsíčním zpožděním.
Za poklesem podle ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy stojí i nasycení trhu s osobními auty. „Kromě míry nasycení trhu je dalším faktorem v pozadí propadu prodeje automobilů faktor regulatorní. Do prodeje aut se nejen v ČR značně promítl přechod na nová homologační kritéria a nutnost podstupování nových, přísnějších emisních testů. K tomuto přechodu došlo loni ve druhé polovině roku, ale prodeje aut nepříznivě poznamenal ještě i letos, protože automobilky mají s přechodem na novou homologaci značné problémy,“ podotkl.
Poměr cena výkon? U Němců vede Škoda
Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů se zvýšily o čtyři procenta na 10 221 aut. První je značka Volkswagen (1475), druhý je Peugeot (1380) a třetí Fiat (1207 aut). Vedly nejtěžší vozy do 3,5 tuny s podílem 63 procent. Celkem 89 procent prodaných aut bylo na naftu. Prodej nákladních vozidel vzrostl o 24,5 procenta na 6054 vozů. Nejprodávanější byly Mercedes, Scania a MAN. Polovinu odbytu tvořily tahače.
Prodej nových autobusů vzrostl o 17,7 procenta na 651 vozidel První je SOR s 229 registrovanými autobusy, následují Iveco Bus se 188 vozidly a Setra s 38 autobusy.
Registrace nových motocyklů se letos zvýšily o téměř 12 procent na 10.805 strojů. Nejvíce prodala Honda (2370 motocyklů), následovaná Yamahou (915) a CF Moto (647).
Dále čtěte:
Jako ve sci-fi filmu. Ve skladu Škody Auto ve Kvasinách pomáhají roboti
Konec dealerů? Auta se budou brzy nakupovat hlavně online, věští Google
Elektrický koncept Škoda Vision iV naznačuje, jak bude vypadat interiér Škodovek V Mladé Boleslavi začala výroba nového modelu Škoda Scala
Škoda do dvou let uvede dvacet nových modelů. První elektromobil nabídne letos