Češi utrácejí za letenky každý měsíc více než miliardu korun a nakoupí jich za celý rok téměř dva miliony. „S rostoucí tržní silou si stále více českých rodin i jednotlivců může dovolit cestovat po celém světě a pochopitelně očekávají kvalitu a srozumitelnost,“ říká Vít Rosberg, který spouští v cestovním byznysu unikátní projekt.
* Co vás přimělo vyměnit svět finančnictví a telekomunikací za rychle se měnící svět cestovního ruchu?
Dlouhá léta strávená v korporátním světě byla obrovskou zkušeností, ale po čase člověk cítí únavu a pochopí, že příliš novinek v korporátních společnostech neprosadí. Toto zjištění mě vedlo k tomu, že jsem zcela změnil oblast podnikání a začal se živit něčím, co mě opravdu baví. Při mé práci v Nizozemských Antilách jsem si uvědomil krásu, ale také náročnost a zodpovědnost při podnikání v cestovním ruchu. Rozhodl jsem se, že i v Česku zkusím vybudovat novou službu, která bude sloužit k opravdovým zážitkům z cestování. Proto vznikl Web Shop Fly av jeho rámci teď rozjíždíme nový unikátní projekt LetenkyLevne.cz.
* Proč jste si vybral zrovna oblast prodeje letenek?
Letenky, respektive letecká přeprava, jsou obecně ve střední Evropě stále považovány za prémiovou službu, která je pro mnoho lidí stresující a komplikovanou záležitostí. Ostatně i pro často „létajícího“ zákazníka je někdy složité zorientovat se v mnohdy desítkách variant letenek. Chtěl bych toto vnímání změnit a nabídnout postupně služby, které umožní nakupovat letenky jednoduše a transparentně, a udělat tím z výběru dovolené nebo jen prodlouženého víkendu v zahraničí zábavu a ne několikadenní utrpení s nejistým výsledkem…
* V Česku ale funguje přes 20 vyhledávačů letenek. Může se vůbec ještě nějaká další služba na tomto značně rozebraném trhu prosadit?
Většina českých prodejců letenek toho paradoxně pro Čechy moc nedělá, protože letenkový trh je stabilní. Prodejci tak mají jisté příjmy, navíc v poslední době prodeje letenek stoupají s ohledem na dobrou ekonomickou situaci. A právě proto se domnívám, že jakákoliv pozitivní změna ve prospěch klientů bude mít o to větší dopad.
* Budete svým novým produktem cílit pouze na český trh?
Náš obchodní koncept počítá na začátku s lokálním „zkušebním“ provozem. To ovšem neznamená, že se nechystáme „do světa“ - naopak, stejná služba, jako je český portál LetenkyLevne.cz, již nyní běží v demo provozu na Slovensku (LetimeLacno.sk) a v nejbližší době budou stejné projekty spuštěny také v Polsku a Maďarsku. Postupně budeme přidávat další země.
* U řady vyhledávačů je problémem omezená nabídka letenek, jak rozsáhlá je vaše databáze?
Než jsme se pustili do rozvoje projektu, věnovali jsme spoustu času jednáním s klíčovými partnery v letenkovém obchodu, abychom je získali pro náš záměr. Pro uspokojení potřeb zákazníků potřebujeme silné globální spoluhráče, jejichž služby fungují dlouho a dobře. Proto jsme se rozhodli pro Amadeus - celosvětového technologického lídra v letenkovém obchodě. Mám také velkou radost, že naše letenky si klienti mohou koupit i na největším celosvětovém vyhledávači Skyscanner.
* Opravdu lze na komoditní trh prodeje letenek ještě přijít s něčím zcela novým?
V současné době musí každý klient znát přesné místo „kam“ a čas „kdy“ chce letět. Cena je stále jedním z rozhodujících kritérií při výběru typu letenky, času odletu, doby čekání v případě přestupných letů a tak dále. Mnohdy jsou klienti ochotni odletět o několik dní dříve či později, pokud je cena výrazně výhodnější. Pro získání nejvýhodnější (záměrně neříkám nejlevnější) letenky jsou pak ochotni hledat všechny možné kombinace letů i v rozsahu několika hodin či dokonce dní. •
Mnohdy jsou klienti ochotni odletět o několik dní dříve či později, pokud je cena výrazně výhodnější.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz