Drahá likvidita omezuje úvěry
Akcie technologických firem, hypotéky a úvěry - tak by se dal vyjmenovat triumvirát finančních katastrof, se kterými se v uplynulé dekádě potkaly Spojené státy americké. Více či méně výrazněji poznamenaly tyto krize celý svět. Nyní se zdá, že nedostatek hotovosti, vyvolaný obrovskými ztrátami bank v oblasti hypotečních úvěrů, bude mít ještě nejméně jedno dějství ve zdánlivě nesouvisejícím odvětví – v automobilovém průmyslu.
Prodej nových vozů v USA začal klesat. Důvodů je hned několik a minimálně jeden z nich by se mohl bezprostředně a snadno přenést do Evropy, podobně jako tomu bylo u hypotečních úvěrů. Většina evropských bank a téměř všechny středoevropské sice nebyly hypoteční krizí přímo zasaženy, přesto přitáhly poskytování úvěrů na bydlení opratě. A to víceméně z preventivních důvodů, protože bezuzdné půjčování i vysoce rizikovým klientům, na něž doplatily v USA, se pomalu ale jistě začínalo rozmáhat i v Evropě.
Problém amerického trhu s novými auty je hypotékám do značné míry podobný. Levné peníze a značný tlak na ceny, vyvolaný stále rostoucím objemem prodeje, způsobily ve Spojených státech prodejní mánii. Automobilky prodávaly zákazníkům vozy za zaměstnanecké ceny a poskytovaly ve spolupráci s finančními institucemi úvěry na šest let i více, což ještě před několika lety nebylo vůbec myslitelné. „Cenová válka už dosáhla vrcholu, marže jsou téměř na nule. Část továren se bude muset zavřít,“ říká prezident Harbour Consulting Ron Harbour. „Nyní je výrobní kapacita v USA na úrovni téměř devatenácti milionů automobilů za rok, a reálná kupní síla trhu se přitom propadla na čtrnáct milionů automobilů v tomto roce,“ tvrdí studie výzkumné společnosti J. D. Power & Associates. Jedním z podstatných důvodů tohoto propadu, kromě drahého benzinu (který si dokonce Američané začali krást z nádrží), je drahá likvidita a výrazné omezení úvěrové vstřícnosti finančních institucí.
Právě tento faktor by se mohl přenést ze zámoří do Evropy. Stejně jako se omezilo poskytování hypoték chudším vrstvám společnosti, mohla by nastat redukce úvěrů na vozidla. Hned po bydlení si totiž lidé - podle objemu půjčované částky - berou druhé nejvyšší úvěry na auta. „Nedomníváme se ale, že by se problémy v USA výrazně projevily na českém trhu v oblasti financování automobilů. Banky jsou při posuzování žádostí o úvěr velmi obezřetné a díky tomu je i podíl nesplacených úvěrů obecně velmi nízký. Stav klientů bank je v současnosti zdravý,“ tvrdí Markéta Dvořáčková, mluvčí GE Money Auto, jednoho z největších hráčů na poli financování automobilů v ČR. Ve srovnání se západní částí Evropy se však Češi liší zvykem velkou část vozu zaplatit z vlastních zdrojů a pouze menší část financovat leasingem nebo úvěrem. Pokud se krize likvidity opravdu přenese i na úvěry na automobily, neprodělají na tom finanční instituce, nýbrž tuzemské automobilky, pro něž je Evropa hlavním trhem.