Menu Zavřít

Trhu vládne Baťa

21. 5. 2007
Autor: Euro.cz

PRODEJ OBUVI Největším prodejcem obuvi byla loni v Česku společnost Baťa. Dvojkou podle prodaných párů bot je síť Deichmann, trojkou pak Humanic. Prodej bot se v České republice v posledních letech soustředí do sítí specializovaných obchodů, které získávají stále silnější pozici na tuzemském trhu.

PRODEJ OBUVI Největším prodejcem obuvi byla loni v Česku společnost Baťa. Dvojkou podle prodaných párů bot je síť Deichmann, trojkou pak Humanic.

Prodej bot se v České republice v posledních letech soustředí do sítí specializovaných obchodů, které získávají stále silnější pozici na tuzemském trhu. Největším prodejcem obuvi byla loni v Česku společnost Baťa. Vyplývá to z žebříčku obchodů s obuví za loňský rok, který poprvé sestavil odborný časopis Textilžurnál.

Společnost Baťa v roce 2006 podle údajů Textilžurnálu v České republice provozovala 89 obchodů s obuví, v nichž vykázala tržby 2,25 miliardy korun. Druhé nejvyšší tržby, 953 milionů korun, patří třiceti obchodům Humanic. Třetí pak síti 32 prodejen Deichmann CZ, která měla tržby 874 milionů korun. Čtvrté místo připadlo 48 obchodům Reno-obuv s tržbami 490 milionů korun.

NEJVÍCE OBCHODŮ ZÁSOBUJE TERM

Společnost Baťa byla loni zároveň největším dodavatelem obuvi na tuzemský trh, kde prodala bezmála dva miliony párů. Společnost Deichmann CZ do 32 obchodů dodala 1,385 milionu párů obuvi a Humanic ve 30 obchodech prodal zhruba jeden milion párů bot. Nejvíce obchodů loni v Česku zásobovala společnost Term, a to 1100. V nich prodala milion párů bot za 395 milionů korun. S těmito tržbami skončila firma Term na loňském žebříčku největších dodavatelů obuvi na čtvrtém místě.

„Podle počtu prodaných párů obuvi pokryjí tyto čtyři značky polovinu celého objemu prodané obuvi v Česku,“ říká šéfredaktor časopisu Textilžurnál Michal Korol. Podle jeho odhadu v Česku funguje zhruba 2000 obuvnických obchodů, většinu z nich ale tvoří malé prodejny. V nákupních centrech na začátku letošního roku fungovalo již 445 obchodů s obuví a koženým zbožím, které tak měly druhé nejpočetnější zastoupení v galeriích nákupních komplexů. První pozice patřila prodejnám s oděvy a módou, kterých bylo v obchodních centrech 1316.

KUPUJE SE ČÍM DÁL VÍCE BOT

Obchodníci mohou být spokojeni, protože Češi v poslední době nakupují více bot. Podle údajů České obuvnické a kožedělné asociace nyní v průměru na každého obyvatele Česka připadá ročně pět párů, stejně jako před revolucí. Po roce 1990 se přitom průměr snížil na tři až čtyři páry.

Na pultech obchodů mají ale stále větší zastoupení boty dovážené ze zahraničí, především z Číny. Do České republiky se loni dostalo asi o čtvrtinu více bot z ciziny než v předešlém roce. Předloni to bylo asi 73 milionů párů, loni už 97 milionů párů v hodnotě 8,5 miliardy korun. Hlavní podíl na nárůstu má právě dovoz z Číny.

FIN25

Vlasta Mayerová z České obuvnické a kožedělné asociace říká, že podle prvních odhadů tuzemské firmy loni vyrobily zhruba pět milionů párů bot, což je zhruba stejné množství jako v roce 2005. „Situace českého obuvnického průmyslu se v posledních letech stabilizovala,“ uvádí Mayerová. V zemi teď působí asi 30 větších obuvnických firem, zaměstnávajících 4000 pracovníků. „Přes výrazný dovoz levnějších bot z Číny si domácí firmy našly své zákazníky a zaměřily se na specializovanou obuv,“ dodává.

České firmy do zahraniční vyvážejí přibližně osmdesát procent produkce, tedy čtyři miliony párů bot. Přesto statistiky hovoří o vývozu 30 milionů párů. „Většina z toho je dovoz z Číny, který přes Česko jen prochází hlavně do dalších zemí Evropské unie,“ domnívá se Mayerová.

  • Našli jste v článku chybu?