Česká obchodní inspekce během roku 2011 provedla 1021 kontrol u obchodníků, kteří prodávají zboží po internetu, chyby zjistila u 749 (tedy 73,4 procenta) z nich. Většinou šlo o klamavé praktiky, výsledky celoročního šetření zveřejnila inspekce na svém webu.
Foto: Profimedia.cz
“Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem,“ uvedl Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.
Řadu kontrol udělali inspektoři kvůli stížnostem spotřebitelů, těch se na ČOI obrátilo 2,5 tisíce. “Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procentech případů,“ dodala inspekce. Inspektoři udělili 620 pokut, celkem za 2,33 milionu korun. Nejvyšší postihy dosahovaly 30 tisíc korun.
Prodejci nejčastěji porušovali zákon o ochraně spotřebitele, hlavně klamavými obchodními praktikami, chybu zjistila ČOI v 564 případech. “Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů - o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,“ doplnila ČOI.
Druhou nejčastější chybou bylo nedostatečné informování spotřebitelů o podmínkách reklamace, zde našli inspektoři 341 porušení spotřebitelských práv. Reklamaci obchodníci nepřijali nebo nevyřídili v zákonné lhůtě (tedy v jednom měsíci) třiasedmdesátkrát.
Inspekce radí, aby se spotřebitelé věnovali identifikování elektronického obchodu, pozor by si měli dát i na adresu jeho sídla, seznámit se se všemi obchodními podmínkami před uzavřením smlouvy. “Neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží,“ vyzývá občany ČOI.