Až 6,8 milionu korun bez aukčních poplatků a osm milionů včetně, tolik nabídl zájemce o studii k většímu obrazu Jana Preislera Tři dívky v lese během nedělní aukce v Obecním domě pořádané aukční síní European Arts. Umělcův dva roky starý rekord dílo nepřekonalo. I tak se ale stává druhým nejdráže prodaným Preislerovým dílem v historii aukcí vůbec.
Preislerova studie k záhadně ztracenému obrazu Tři dívky v lese přišla na řadu s pořadovým číslem 130 zhruba v polovině aukce. Podle ředitele European Arts Alberta Trnky se očekávalo, že se obraz s vyvolávací cenou 5,8 milionu korun vydraží za částku mezi sedmi a devíti miliony.
Podle předešlé zprávy aukčního domu pak dílo mělo šanci stát se historicky nejdráže prodaným Preislerovým kusem. Umělcův rekord se obrazu nakonec pokořit nepodařilo. Konečná cena: 6,5 milionu korun, s aukčními poplatky pak 8 milionů a 73 tisíc korun.
Druhé nejdražší dílo
Malířovým aukčním rekordem tak zůstává pravé křídlo triptychu Jaro, které bylo před dvěma lety vydraženo o osm set tisíc korun dráž. Studie, která je podle historika umění Karla Srpa „nebývale působivá svým barevným pojetím a kompozičním řešením“, tak zůstává druhým nejdráže vydraženým Preislerovým obrazem.
Podle Miloše Svobody z European Arts se jednoznačně jedná o úspěch. „Cílem nebylo prodat dílo za aukční rekord, ale předpokládal se prodej ve středu odhadního pásma, což se přesně stalo,“ sdělil v e-mailové korespondenci serveru Euro.cz.
Celkem sběratelé na aukci utratili více než 48 milionů korun. Za cenu vyšší než milion korun se prodalo celkem 8 děl. Obzvlášť dramatická bitva se odehrála kvůli olejomalbě moravského klasika Joži Úprky Děvčice. Její cenu účastníci aukce zvedli ze startovních 250 tisíc na téměř milion (940 tisíc korun). „V posledním roce trh s uměním zaznamenal o tohoto moravského představitele plenérového realismu zvýšený zájem,“ uvedl za European Arts Albert Trnka. Výsledná cena 1 190 000 korun (včetně aukčních poplatků) tak podle něj není překvapením a zmíněný trend jen potvrzuje.
Výrazný nárůst ceny zaznamenal i obraz Jana Šafaříka Ulice v Paříži z roku 1912, který se z vyvolávacích 550 tisíc vydrápal na milion a půl. To podle aukční síně vypovídá o tom, že se „znovuobjevený a záhadně zmizelý malíř těší rostoucímu sběratelskému zájmu“.
Studie za osm milionů: Tři dívky v lese Jana Preislera (Foto: European Arts)
Menší cenové turbulence zaznamenala díla zahraniční provenience. Krajina francouzského impresionisty Eugena Deauvilla s vyvolávací cenou 1,5 milionu korun se prodala za 1,65 milionu. Rovněž o sto tisíc narostla cena Paysage a Lucenay Maurice Utrilla. Dalším mimořádným dílem, na které kromě Praislera European Arts upozorňovala, byl obraz Kamila Lhotáka Pyramidy. Kupující jej získal za 3,6 milionu korun.
Tuzemskému trhu s uměním se letos daří a to navzdory tomu, že světové aukční síně jako Sotheby's a Christie's hlásí rostoucí zájem spíše o díla nižší cenové kategorie. V tuzemsku však podle Vladimíra Lekeše, ředitele Adolf Loos Apartment and Gallery sběratelé shánějí spíše exkluzivní a drahé věci. Těch je podle něj na trhu s uměním nejen v Česku ale i v zahraničí nedostatek.
Podle serveru Artplus letošní index trhu s uměním (vypočítáván na základě obratu, výše nárůstu cen a neprodaných položek) téměř přesně kopíruje údaje z roku 2013. Ten byl pro tuzemský trh s uměním zatím nejlepší. Sběratelé a investoři letos stejně jako i tehdy od ledna do června na aukcích utratili (včetně provizí aukčních domů) kolem 550 milionů korun. Dílem, které bylo letos vydraženo zatím nejdráře, je obraz Josefa Čapka V červnu. Aukční síň European Arts jej v březnu vydražila za 17,5 milionu korun.
O situaci na trhu s uměním čtěte víc:
Sotheby’s zvyšuje zisky a plánuje průlom v „digitálu“
Korunka královny Viktorie je na prodej. Do konce roku však jen pro Brity