NEDOSTATEK LUXUSNÍCH HOTELŮ V REGIONECH - Nedostatek luxusního ubytovaní odrazuje zahraniční turisty od návštěvy tuzemských regionů. Podnikatelé v cestovním ruchu na této situaci tratí. Cesta k nápravě bude ještě dlouhá.
Desítky zajímavých míst v Česku zatím smutně čekají na přívaly zahraničních turistů. Lví podíl na této situaci má nedostatek odpovídajícího ubytování, tedy alespoň čtyřhvězdičkových hotelů. „Cestovní kanceláře si tak nemůžou dovolit české regiony masově zařadit do katalogů pro cizince,“ vysvětluje Tomio Okamura, majitel cestovní kanceláře Miki Travel Prague a zároveň mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Výsledkem je, že se šedesát procent zahraničních turistů, kteří do Česka zavítají, spokojí s krásami hlavního města. Praha má dokonce „na svědomí“ osmdesát procent devizových příjmů z cestovního ruchu. Ty činily v roce 2006 celkem 113,5 miliardy korun.
„Jde o začarovaný kruh. Turisté vyžadující luxusní hotel a služby do regionů nepřijdou proto, že zde ubytování tohoto typu není. Na druhou stranu se v regionech do hotelů vyšších kategorií neinvestuje, protože tam tento typ klientely nejezdí,“ konstatuje Rostislav Vondruška, ředitel agentury CzechTourism.
TŘÍDY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ
Každé certifikované ubytovací zařízení je označeno znakem s vymezením kategorie (hotel, hotel garni, pension, motel) a dále označením třídy hvězdičkou. Nejvyšší označení třídy je u hotelů pět hvězdiček, u motelů a penzionů maximálně čtyři. Na počet hvězd má vliv mimo jiné velikost lůžek, vybavení pokojů, provoz recepce, možnost připojení na internet, ale třeba i služba dveřníka. (Kompletní požadavky pro zařazení do jednotlivých tříd najdete na www.hotelstars.cz.) Udělování a obnovování hvězd provádějí profesní svazy Asociace hotelů a restaurací ČR a Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách.
Osm výjimek mimo Prahu
Zatímco český turista se na svých výletech po republice rád „spokojí“ s tříhvězdičkovým hotelem či penzionem, cizinec nejčastěji vyhledává alespoň čtyři hvězdy.
Nejluxusnějších, tedy pětihvězdičkových hotelů, je v Česku 38. Pouhých osm z nich se nachází mimo Prahu. Nejlépe je na tom z tohoto pohledu okres Karlovy Vary, který se pyšní hned třemi hotely nejvyšší kategorie. Dva najdou turisté na Chebsku a po jednom v okresech Praha-východ, Český Krumlov a Brno. U hotelů se čtyřmi hvězdami je situace lepší. Z celkového počtu 312 je 119 pražských. Nejméně (pouhé dva) jich najdeme v Pardubickém kraji.
Celoroční vytíženost hotelů dvou nejvyšších kategorií je v Česku největší ze všech. Pokoje v pětihvězdičkových hotelích byly loni obsazeny v průměru z 62 procent a v čtyřhvězdičkových z 56,5 procenta. „Ostatní hotely a penziony nižších kategorií vykázaly čisté využití pokojů pouze 37,4 procenta, což je za hranicí rentability,“ konstatuje Okamura.
V pětihvězdičkových hotelech podle něho přespává zhruba každý desátý zahraniční turista, který do Česka zavítá. Zájem je velký i přes to, že cena za pokoj v nejluxusnějších ubytovacích zařízeních začíná na pěti tisících korunách za noc.
Když do regionu, tak na den
Přes nepříznivou situaci se cestovní kanceláře snaží cizince do regionů nalákat. „Někteří zahraniční turisté mají zájem například o památky Unesco, Český Krumlov, Kutnou Horu a další historicky zajímavá města. Navštěvují je ale formou několikahodinových výletů. Jen zřídka cizince ubytováváme mimo Prahu,“ přibližuje Jarmila Heyduková ze společnosti Net travel service Czech, jedné z největších cestovních kanceláří zaměřujících se na zahraniční klientelu.
Loni tato kancelář přivezla do Česka 24 tisíc turistů především z Japonska, ale i ostatních zemí Dálného východu, USA, Brazílie a Francie. „Drtivá většina našich klientů má zájem pouze o ubytování v Praze. Zhruba deset procent chce kombinaci, třeba dvě noci v hlavním městě a pak jednu v Krumlově či Karlových Varech, kde luxusní hotely jsou,“ přibližuje Heyduková.
ZAHRANIČNÍ TURISTÉ A LUXUSNÍ HOTELY
V loňském roce navštívilo Českou republiku 6,7 milionu zahraničních turistů, což znamená meziroční nárůst o 3,8 procenta. 60 procent z nich navštívilo pouze Prahu. Většina (80 procent) devizových příjmů cestovního ruchu tak připadá právě na hlavní město, kde se nachází 30 z celkem 38 nejluxusnějších hotelů. Právě nedostatek odpovídajícího ubytování je největší překážkou rozvoje příjezdového cestovního ruchu v českých regionech.
Nejdřív hotel, potom peníze
Jednodenní výlety jsou sice pozitivním trendem, mohlo by být ale mnohem lépe. „Teprve když turisté mimo hlavní město přespávají, začnou na nich regiony opravdu profitovat. Na pobyt pak navazují další místní programy. Větší zisk tak mají památky, kavárny, divadla, restaurace, výrobci suvenýrů a další,“ vysvětluje Okamura.
Do nepoznaných oblastí podle něho vždy nejprve směřují turistické skupiny pod ochrannou rukou cestovních kanceláří. Až poté, kdy se region stane trošku známým, začnou turisté cestovat individuálně. Přítomnost hotelů alespoň čtyřhvězdičkového standardu v katalozích cestovek je tak první nutnou podmínkou dalšího rozvoje příjezdové turistiky.
„Situace se lepší. Od roku 2000 se počet pětihvězdičkových hotelů ztrojnásobil a hotelů se čtyřmi hvězdami je dvakrát tolik. Nejvíce jich ale přibylo v Praze. Posun jsme zaznamenali také v Karlovarském, Středočeském a Jihočeském kraji. Největší boom je nyní v Plzeňském kraji v souvislosti s kongresovou turistikou a očekává se, že podobná situace nastane i v kraji Královéhradeckém,“ přibližuje Vondruška. Tento trend by měl podle odborníků dále pokračovat. „Nejluxusnějších hotelů bude přibývat a naopak ubude nejlevnějších ubytovacích zařízení. Důvodem je kromě zájmu zahraničních turistů také zvyšující se životní úroveň českých občanů,“ soudí Okamura.
Samotná nabídka luxusního ubytování ale nestačí. K nalákání cizinců je potřeba zajištění dalšího vyžití. „Je důležité nabídnout doplňkové služby, například bazén, saunu, whirpool, venkovní i vnitřní sportovní hřiště, poznávací výlety do okolí a zábavní a motivační programy,“ upozorňuje Vondruška. V regionech také zatím do značné míry chybí restaurace nabízející gastronomické speciality, kulturní programy a další služby, které návštěvníci hlavního města nacházejí na každém rohu.