Menu Zavřít

Tři oříšky pro ředitele

19. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Spor o nový hotel skončí zřejmě u soudu

V Praze přibývá každým rokem na tisíc hotelových pokojů. Jediná lokalita, v níž se zatím nepodařilo postavit ubytovací zařízení, je letiště Ruzyně. Výběrové řízení na nájemce pozemku, na kterém by měl stát nový hotel, vypsala Česká správ letišť (ČSL) již v květnu 1999. Více než tři roky vede jednání s vítězem tendru. Místo toho, aby byl vleklý proces završen postavením hotelu, skončí s největší pravděpodobností u soudu (EURO 5/2003).

Kdo zaplatí?

V listopadu 1999 byl vyhlášen vítěz tendru společnost Quantum Finance, kterou půl roku poté zakoupila developerská společnost ECM. V říjnu 2001 však ČSL odstoupila od nájemní smlouvy. „V daném termínu nebyl splněn jeden ze základních požadavků výběrového řízení – a to doložení zajištění financování projektu,“ řekl v rozhovoru pro týdeník EURO Martin Kačur, prozatímní generální ředitel ČSL.
Přesto ale ČSL pokračovala v jednání o nové nájemní smlouvě. Na začátku roku 2002 dala souhlas s dokumentací pro územní rozhodnutí, které bylo vydáno o dva měsíce později. Na první pohled by se mohlo zdát, že tím veškerá jednání úspěšně skončila. Nicméně opak je pravdou. V prosinci minulého roku zpochybnila ČSL nájemní vztah s ECM. V polovině ledna zaslala ECM dopis o přerušení jednání. V této době ale již bylo vydáno územní rozhodnutí, byla vypracována dokumentace pro stavební povolení, ECM zahájila první kolo výběrového řízení na generálního dodavatele stavby a ukončila výběrové řízení na dodavatele stavební jámy. „ECM v daném termínu, tedy v říjnu 2001, předložila pouze doklad, že má žádost o úvěr v bance a že banka tuto žádost projednává. To, že banka projednává úvěr, ještě neznamená, že firma úvěr dostane. ECM tak požadavek doložit financování projektu nesplnila a správa letišť proto od smlouvy odstoupila,“ uvedl advokát Oldřich Choděra, který ČSL v této záležitosti zastupuje. Týdeník EURO má k dispozici oficiální vyjádření Živnostenské banky, vë kterém se uvádí: „Živnostenská banka byla a je připravena financovat výstavbu hotelového komplexu Europort na letišti v Praze – Ruzyni společností ECM. Příslušnou smlouvu o úvěru se společností ECM banka podepsala již v červenci 2002. Živnostenská banka potvrzuje svoji připravenost financovat výše uvedený projekt v reakci na zmínky v tisku, že ECM prý nemá zajištěné finance, respektive údajně nedoložila finanční projekt.“

Kancelářské prostory.

Kromě finančního zajištění ale vedení ČSL udává jako další důvod přerušení jednání s ECM plánovanou rozlohu kancelářských ploch. Tyto prostory má ovšem každý letištní hotel. Těžko si představíme návštěvníka, který do Prahy přijede kvůli památkám a ubytuje se v hotelu na letišti. Tyto ubytovací prostory využívají všude na světě byznysmeni, kteří přiletí na krátké jednání a v podstatě neopustí areál letiště. O tom, že ECM plánuje určitou část budovy hotelu postavit jako kancelářské prostory, ČSL věděla již dříve. Byly zaznamenány v projektu pro územní rozhodnutí.
Na otázku týdeníku EURO, proč nesdělila ČSL své připomínky týkající se kancelářských prostor již dříve, Martin Kačur odpověděl: „ČSL vždy deklarovala požadavek na výstavbu hotelu, který je takto specifikován i v územních rozhodnutích a následných změnách. Samotné rozhodnutí se vždy týkalo Hotelu letiště Praha– Ruzyně a jeho vybavení, nikoliv multifunkčního objektu tak, jak byl prezentován společností ECM. Primárním zájmem ČSL je vybudovat na letišti ubytovací kapacity, které dále významně rozšíří služby a zvýší atraktivitu Prahy především pro transferové cestující, a nikoliv kancelářské prostory, sloužící především jako sídla komerčních subjektů.“
Kačur dodává, že návrh územního řízení nepočítá s takovýmito kancelářskými prostory, hovoří primárně o hotelu, a pojem administrativní část uvedený v dokumentaci územního rozhodnutí nelze vykládat jako prostory pro kanceláře zaujímající několik desítek procent rozlohy objektu. „Tyto požadavky uplatňovala společnost ECM v jednání o nájemní smlouvě, což bylo jedním z důvodů, které vedly k neúspěchu těchto jednání,“ konstatuje Kačur.
Manažer projektu Martin Buršík z ECM ale tvrdí, že ČSL společnosti oficiální stanovisko o nespokojenosti s množstvím kancelářských ploch sdělila. „V projektu, který byl předložen k územnímu rozhodnutí, se počítá s jedenácti tisíci metry čtverečními kancelářských ploch. Žádný operátor nepůjde do hotelu na letišti, kde nejsou konferenční prostory,“ říká Buršík.

bitcoin_skoleni

Investované miliony.

Společnost ECM dosud do projektu vložila téměř 105 milionů korun. „Jsme připraveni záležitost vyřešit smírnou cestou. Pokud ČSL svůj postoj nezmění, budeme kontaktovat právníky,“ tvrdí Ondřej Buršík. V případě soudních sporů by ECM požadovala nejen vynaložené peníze, ale i ušlý zisk. Projekt multifunkční budovy Europort by měl zahrnovat více než 200 pokojů, téměř tři tisíce metrů čtverečních je určeno pro obchody a restaurace. Součástí komplexu je také 500 parkovacích míst. „Pokud bychom začali se stavebními pracemi do května, bude projekt dokončen v plánovaném termínu, to je v roce 2004,“ dodává Buršík. Je ale otázka, zda tato varianta vůbec připadá v úvahu. V prosinci minulého roku, tedy necelý měsíc před tím, než ČSL přerušila oficiálně jednání s ECM, oslovilo její vedení druhého vítěze veřejné obchodní soutěže, francouzskou společnost Bouygues Batiment. Ale ani ta nemá jednoduché postavení. „Územní rozhodnutí získal náš projekt, který vypracovalo architektonické studio ADNS. Pokud budou Francouzi vyřizovat všechna potřebná povolení od začátku, znamená to zdržení přibližně o osmnáct měsíců,“ tvrdí Ondřej Buršík. Martin Kačur je ale optimistou. „Na základě předběžných informací by bylo možné počítat s minimálním zpožděním, výstavba by mohla začít poměrně brzy. ČSL potvrzuje, že společnost Bouygues je jedním z vážných zájemců o výstavbu hotelu. Konala se předběžná informativní jednání o eventuální možnosti zapojení této společnosti do projektu Hotelu letiště Praha–Ruzyně, nicméně nebyla žádným způsobem uzavřena, neboť Česká správa letišť nadále zvažuje nejvhodnější postup v této záležitosti,“ tvrdí Kačur.

Tři podmínky.

Kačur, který je prozatím pověřen řízením ČSL, má na výstavbě hotelu eminentní zájem. Ministr dopravy Milan Šimonovský mu totiž dal tři podmínky a teprve po jejich splnění ho definitivně jmenuje do funkce. Šimonovský uvedl na tiskové konferenci 4. února, že ve všech případech zatím nenastal posun. Kromě zajištění výstavby hotelu, který měl na ruzyňském letišti stát již v roce 1999, má prozatímní ředitel vyměnit vrcholové vedení firmy. Třetí podmínkou setrvání ve funkci je úspěšné dokončení projektu financování výstavby nového terminálu Sever. Financování terminálu ČSL se z části již vyřešilo. Devítimiliardový úvěr poskytne Evropská investiční banka (EIB). To byla pro Kačura spása. V prvním tendru, který proběhl v květnu minulého roku, se nepodařilo nalézt banku, která by byla ochotná poskytnout na projekt úvěr. Proto ČSL vypsala v listopadu druhé výběrové řízení. To bylo ale zrušeno po získání úvěru od EIB. Smlouvu s bankou však ČSL ještě neuzavřela. „Detaily jednání s EIB o podmínkách poskytnutí úvěru – včetně způsobu jeho zajištění – je v tuto chvíli předčasné jakkoliv komentovat, protože právě nyní probíhá jejich specifikace a jakoukoliv informaci týkající se dohodnutých závěrů by nebylo nyní možné považovat za finální,“ uvedl Martin Kačur.

  • Našli jste v článku chybu?