Terorismus a SARS škodí i českému cestovnímu ruchu
V minulých čtyřech letech dopadly na Českou republiku z hlediska počtu přijíždějících turistů tři rány, tvrdí Viliam Sivek, významný český podnikatel v cestovním ruchu. „První byl útok na newyorská dvojčata, po němž se lidé téměř rok báli létat. Pak přišla nemoc SARS a třetí ranou byly povodně v roce 2002,“ vypočítává devětapadesátiletý Sivek, který jako fyzická osoba pod značkou EuroAgentur Praha vybudoval velkou hotelovou síť a jehož firma patří mezi nejvýznamnější dovozce turistů do České republiky. Vloni jich přivezla 240 tisíc.
EURO: Nemohou ale globální terorismus i ptačí chřipka znamenat pro Českou republiku při všech potížích také konkurenční výhodu, neboť z jejich hlediska jsme zemí relativně bezpečnou? SIVEK: Ne. Sektor cestovního ruchu poškozují celosvětově a neznamenají žádná pozitiva pro Českou republiku. Každá teroristická akce zvýší bázeň lidí cestovat a negativně se proto promítne i do poklesu počtu k nám přijíždějících turistů.
EURO: Například Londýn a Madrid jsou pro Prahu konkurenčními destinacemi, neplatí tedy, že když se v nich odehrály teroristické útoky, tak část turistů, která by jinak jela do Anglie či do Španělska, zamíří raději do České republiky? SIVEK: Bohužel ne. Opravdu necítím kvůli nedávným útokům v Londýně a v Egyptě nárůst zájmu o ubytování v našich hotelích.
EURO: Zmínil jste se o velké vodě, která před třemi lety přitekla do Prahy. Ta se kromě nákladů na renovaci zatopených objektů výrazně dotkla i počtu hostů ve vašich hotelech? SIVEK: Udělali jsme strašnou chybu, že jsme dopustili, aby v televizích po celém světě po dlouhé týdny běžely obrazy zdechlých krav. A to i v době, když už bylo v Čechách po povodni uklizeno a čisto. V našem hotelu Kampa – Stará zbrojnice bylo tři a půl metru vody, kromě toho jsem měl vyplavené ještě dva další hotely Viliam a Selský dvůr. A za týden jsme tam už měli hosty! Jenže v televizích po celém světě běžely stále stejné katastrofické obrázky s varováním, že se v Čechách mohou objevit různé nakažlivé choroby, a tak cizinci se začali obávat přijet a odhlašovali pobyty.
EURO: Kolik přijede ročně do České republiky turistů a kolik v ní utratí? SIVEK: Téměř osm milionů turistů přinese České republice celkem 4,2 miliardy dolarů, což představuje 3,9 procenta HDP. Zároveň to představuje 6,3 procenta českého exportu a 43,1 procenta devizových příjmů ze služeb celkem.
EURO: Srovnatelně velké Rakousko ročně navštíví 19 milionů turistů, tedy dva a půlkrát více než Českou republiku. A rakouské příjmy z cestovního ruchu jsou za rok 2004 téměř čtyřikrát vyšší než české - 15,4 miliardy dolarů. Proč je na tom sousední Rakousko o tolik lépe? Co by mělo Česko změnit? SIVEK: Problémem je, že prezentace České republiky v zahraničí není jednotná. Odděleně působí Czech Tourism, CzechTrade, CzechInvest a česká centra v zahraničí. Rozpočet na propagaci naší země jako atraktivní turistické destinace je velmi nízký, Czech Tourism dostává ročně 217 milionů, Rakušané na to vynakládají desetkrát více. Přitom mohu potvrdit, že televizní reklamy na Českou republiku, které běžely loni v několika známých zahraničních televizích, měly okamžitý ohlas a velmi pozitivní dopad.
EURO: Co především zahraniční turisty do České republiky táhne? SIVEK: Jednoznačně historie, nádherné památky. A nejen Praha, ale i třeba Český Krumlov.
EURO: Které jsou hlavní nedostatky bránící dalšímu rozvoji turistického průmyslu v Česku? Tedy kromě nedostatečné propagace v zahraničí. SIVEK: Zejména nekvalitní infrastruktura. Když chcete uspořádat pro turisty jednodenní výlet do Českého Krumlova, tak je to pro ně velmi vysilující, protože sedm až osm hodin stráví na cestě v autobusu. Přitom je Český Krumlov vzdálen od Prahy necelých dvě stě kilometrů. V Německu nebo v Rakousku je dálniční a silniční síť mnohem lepší než v Česku.