Z této skutečnosti těží již celá řada českých startupistů. Nové příležitosti se díky digitalizaci otevírají také v klasických dodavatelských strukturách. A tak může i „nezajetá“ firma s přelomovým produktem proniknout do vysoce konkurenčního automobilového průmyslu a spoluutvářet pokrok elektromobility. V Česku se to podle mého názoru daří velmi dobře, jen se o tom bohužel málo mluví, což se tímto snažíme změnit.
Výzkumné projekty odstartovaly novou kapitolu spolupráce
Obě země si poměrně brzy uvědomily, že je potřeba přesedlat na výzkum a vývoj. Na úrovni vlád a ministerstev se vede strategický dialog, klíčová výzkumná pracoviště uzavírají memoranda o společných projektech a firmy budují mnohdy rozsáhlá R&D centra. Česko-německé hospodářství chce v nových technologiích a procesech, jak my říkáme, „zůstat u míče“. Podobná povaha obou ekonomik jim umožňuje být nejlepšími spoluhráči.
Česko je pro německé investory pořád zemí zaslíbenou
Výsledky našeho každoročního konjukturálního průzkumu hovoří samy za sebe: Česko obstálo v konkurenci 16 zemí střední a východní Evropy a pro investory je jedničkou v regionu. Pověstná česká vynalézavost nebo slovy bývalého šéfa Volkswagenu Carla H. Hahna „nadřazené dovednosti českých inženýrů“ jsou i nadále faktorem, na kterém země může stavět. Mezi investory panuje nejlepší nálada za posledních patnáct let a drtivá většina z nich počítá s nárůstem exportu a zvyšováním investičních výdajů. Zhruba třetinu přímých investic z Německa loni tvořily reinvestované zisky, a to především do rozšíření výrobních kapacit a modernizace technologické základny. Vadou na kráse je samozřejmě všudypřítomný nedostatek pracovních sil, personální kapacity zkrátka nestačí růstovému tempu ekonomiky. •
O autorovi| Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK