Tři kamarádi, respektive obyčejní chlapi z Chrudimi, jak o sobě rádi říkají, se vrhli do výroby unikátních triček a košilí, na kterých není vidět pot, snižují zápach a neulpí na nich ani skvrna od vína. Jednoduše řečeno, pánové slaví úspěch s produkcí zdánlivě obyčejných kusů oblečení s neobyčejnými vlastnostmi.
Ten dělá to a ten zas tohle. A funguje to
Aktuální výrobní ředitel CityZen s.r.o. René Němeček měl záměr v hlavě už asi 20 let, než ho svým kamarádům představil u piva. „Nápad se nám samozřejmě líbil,“ vzpomíná jeho kolega Pavel Hrstka, jenž šéfuje obchodnímu oddělení firmy. „Koho by nefascinoval materiál, který nepropustí žádnou tekutinu, není na něm vidět pot a ještě je to stoprocentní bavlna? Tenkrát jsme každý měli svoji práci a k tomu rodinu, stýkali jsme se jen po nocích a CityZen byl spíš koníček. Stále jsme museli platit složenky, a tak jsme na tom pracovali hlavně, když děti spaly,“ dodává.
Cesta k výrobě oblečení byla pro všechny tři kamarády velmi rozdílná. René Němeček je textilní mág, vystudoval Textilní fakultu Technické univerzity v Liberci v roce 1995 a ví o zpracování bavlny úplně všechno. Má tedy ve firmě na starosti výrobu a inovaci. Martin Burkoň je byznysmen, který má dlouholeté zkušenosti ve státní správě a vzal si pod svá křídla finance dnes již úspěšného startupu. Pavel Hrstka sice vystudoval strojní fakultu v Liberci, ale je obchodníkem tělem i duší. Propojení všem třem klukům velmi funguje a odráží se to i na velikosti společnosti. Před rokem měl CityZen jen jednoho zaměstnance s brigádníkem, dnes je jich přes dvacet.
Technologie, která zůstane v Čechách
Začít vyrábět kvalitní, ale ne úplně levné oblečení je v dnešní době plné tlaku od dodavatelů z Asie velmi odvážné. „Určitě jsme vnímali založení firmy jako risk, hlavně proto, že jsme všichni měli skvělou práci, která nás obstojně živila. Všichni máme rodiny, o to víc bylo rozhodnutí opustit dobré pracovní místa a začít podnikat těžší. Našemu projektu jsme ale věřili a věřili jsme také tomu, že nabídne nejen Čechům, ale v budoucnu i zahraničním zákazníkům, produkt, který nikdo jiný vyrobit neumí. Tričko, které je ze stoprocentní bavlny, není na něm vidět pot, nezapáchá, nepropustí ani kapku, když se polijete vodou, a přesto se nejedná o teflonový krunýř, zatím nikdo kromě nás nevyrábí,“ popisuje Hrstka.
Celou technologii mají pánové patentovanou, čili se jedná pouze o jejich vlastní know-how. Do karet hraje firmě i aktuálně moderní potřeba zákazníků vědět, kdo a kde jim triko ušil a co stojí za jeho výrobou. To všechno v případě CityZen odehrává v Česku.
Majitelé věří, že existují lidé, kteří chtějí nosit kvalitní oblečení a záleží jim na celkové etice značky, za niž si rádi připlatí. „Nabízíme produkt, jehož výroba není nejlevnější. Technologie je časově velmi náročná a také nákladná. Produkt je vyroben v Česku za mzdy českých švadlen a je tak kvalitně zpracován, že vydrží dlouhé roky nošení. Nic z toho se nedá říct o dovozcích textilu například z Číny nebo Bangladéše,“ vysvětluje Hrstka. Výroba jednoho kusu trika je v CityZen poměrně dlouhá, trvá průměrně šest měsíců. „Dobré věci holt chtějí čas,“ říká obchodní ředitel.
Startup si nechává posílat bavlněnou přízi například z Řecka, USA nebo Egypta. Tu následně upletou a výslednou pleteninu pak pošlou na barvení a další úpravy. „Na závěr mokré úpravy dáváme pletenině unikátní vlastnosti, které nazýváme technologií CityZen. Po vysušení se materiál svine do rolí a odešle na střih. Nastříhaná pletenina pak putuje pod šikovné ruce našich zkušených švadlen, které výsledný produkt ušijí. Poté následuje důkladná kontrola rubové a lícové strany, neboť mají jiné vlastnosti, a po zabalení jdou trika do skladu, ze kterého je odesíláme zákazníkům,“ doplňuje fungování výrobního procesu Hrstka.
„Nejvíc u nás nakupují ženy, neboť nakupují pro sebe, ale také pro své partnery nebo tatínky. Ale všeobecně se dá říct, že náš zákazník je člověk, který se rád obléká do kvalitních oděvů a ví, že mu naše produkty mohou značně zlepšit život. Ony ty koláče v podpaží totiž nejsou jen nevzhledné, ale taky hodně nepříjemné,“ popisuje Hrstka zákazníky své společnosti.
Do čtyř let evropskou jedničkou
V roce 2019 vyhrála firma titul „startup roku“. Na trhu působí od května 2019, přičemž do dnešní doby vyrostla třicetinásobně. Ze tří lidí se podnik rozrostl na současných 25 zaměstnanců v kanceláři, 150 švadlen a další výrobní personál. Firma se ale samozřejmě potýká i s problémy, mezi něž patří hlavně nedostatek surovin, převážně kvalitní dlouhovlákenné bavlny, a nedostatek dámských krejčových.
„Je smutné, že od chvíle, kdy poslední švadlena vyšla ze školy, uplynuly již dva roky a tento obor v ČR už nikdo nevystuduje,“ stýská si Hrstka. Vysoké ambice své společnosti kvůli tomu nicméně měnit nehodlá. Do budoucna plánuje úspěšný startup rozšíření produktového portfolia a expanzi do zahraničí. V roce 2025 by chtěl CityZen být největším výrobcem oblečení v Evropě.