Děkuji za váš článek popisující (ne)fungování Katastrálního úřadu Praha-město. Sám mám osobní zkušenost - den po podpisu kupní smlouvy na byt (15. 1. 2003) jsem běžel na katastr podat návrh na vklad a na dveřích podatelny mě „zmrazil“ dopis pana ředitele informující o cca šestiměsíčních lhůtách na vyřízení. Úřad vás dopředu informuje o tom, že se chová nezákonně - nedokážu si představit, že by to mohlo fungovat obráceně.
Začal jsem zjišťovat, zda je možné zápis urychlit, a dozvěděl jsem se, že pokud mám vážné důvody, mohu napsat žádost, a že každé úterý zasedá komise.
Dopis jsem napsal, protože patříme mezi postižené srpnovou povodní, máme tři děti a koupě bytu měla být pro nás řešením. Na zápis do katastru se váže výplata peněz, provedení stavebních úprav v bytě a tak dále, ale nechci vás unavovat peripetiemi ze soukromého života. Věřím, že své vážné důvody by si našel každý a urychlení práce katastru by museli uvítat všichni. Nevadil by mi ani oficiální příplatek za expresní zpracování, úřad by z něj mohl platit třeba přesčasy či speciální bonusy pro ty pracovníky, kteří zápisů zvládnou nejvíce, ale obávám se, že takový systém by byl pro tuto instituci „příliš složitý“.
Zajímalo by mě, jestli už řešil katastr nějakou žalobu za své nezákonné jednání - podle mě by nutně musel každý takový případ prohrát a platit „náhrady škody“ a soudní výlohy, které mohou být v souhrnu daleko vyšší než posílení úřadu novými lidmi, počítači. Nejspíš to vidím zjednodušeně, nakonec je to moje první zkušenost s katastrem.
Co dál? Máme ombudsmana, můžeme se obrátit do zahraničí na Soud pro lidská práva - uvidíme, na rozmyšlení mám ještě necelé dva měsíce času.
Michal Němec
(michal.nemec@gmacio.com)