Menu Zavřít

Tříletý inovační cyklus zachováme

2. 4. 2010
Autor: Euro.cz

V Česku chceme alespoň dvacetiprocentní podíl na internetovém hledání, ...

Celý podtitul:
V Česku chceme alespoň dvacetiprocentní podíl na internetovém vyhledávání, říká viceprezident Microsoftu

EURO: Vloni na podzim jste na trh uvedli nový operační systém Windows 7. Přijali ho zákazníci lépe než jeho nepříliš oblíbeného předchůdce Windows Vista? TOROSSIAN: Řekl bych, že trh na uvedení „sedmiček“ již nějakou dobu čekal, a myslím, že se začátek velmi, velmi povedl. Windows 7 se staly nejrychleji prodávaným produktem Microsoftu v jeho historii: za dva měsíce života na trhu se ho prodalo přes 60 milionů kusů. Po čtyřech měsících od uvedení na trh jsme byli již na 90 milionech prodaných licencí a náš současný odhad pro dvanáctiměsíční prodeje je na hranici 175 až 180 milionů vyexpedovaných kusů. Nemohu sdělit přesné údaje za jednotlivé země, ale obecně lze konstatovat, že takřka všude na světě je situace obdobná – velké nadšení u zákazníků i našich partnerů. Uživatelé oceňují zejména jednoduchost, výkonnost a energetickou úspornost. Sedmičky totiž mají o 40 procent nižší spotřebu elektřiny oproti předchozím verzím Windows, takže baterie laptopu vydrží déle, a navíc je to šetrné i k životnímu prostředí. Možná to bude vypadat příliš sebevědomě, ale opravdu všechno jde zatím na výbornou.

EURO: Jak z prodejů v rámci vašeho regionu prozatím vychází Česká republika? TOROSSIAN: Konkrétní čísla bohužel nemohu říci, ale prodeje v Česku jsou v rámci poměrného srovnání jedny z nejvyšších v rámci regionu střední a východní Evropy, který čítá 32 států. Kupříkladu obchodních partnerů, již prodávají software Microsoftu, máme zde v Česku přes 3000. To je přibližně stejně jako v Polsku, které je čtyřikrát větší, nebo v Řecku.

EURO: Místní pobočka tedy plní prodejní plán Windows 7 dle vašeho očekávání? TOROSSIAN: Již před pár týdny jsme překročili naše cíle pro prodej Windows 7 v Česku. Pro úspěch „sedmiček“ je zásadní jejich celková úspornost, nejen ta energetická. Kupříkladu firemní zákazníci, ať už jsou jakkoli zasaženi krizí, dnes řeší problém s nedostatečnou výkonností svých počítačů a přemýšlí, zda vyměnit staré počítače za nové. Jenže Windows 7 lze používat i na starších PC. Nevyžadují totiž takový výkon jako například jejich předchůdce Windows Vista, takže firmy nemusejí nakupovat nové počítače, aby udržely výkonnost.

EURO: Můžete srovnat prodeje Windows 7 s prodeji Windows Vista? TOROSSIAN: Z pohledu prodejů jsme byli s Vistou spokojeni, prodalo se více licencí než předchozích Windows XP, zvýšila se uživatelská základna. Se spokojeností zákazníků samých to však bylo horší. Velmi rychle jsme zaznamenali zvěsti o nespokojenosti uživatelů, o pomalosti nebo nekompatibilitě počítačů s Vistou. Tyto nepříjemnosti jsme se snažili ve Windows 7 odstranit.
Pro mě osobně je velkým zadostiučiněním, že sami naši zákazníci produkt doporučují dál svým známým, zatímco o Vistách se s přáteli nikdo nebavil. To je poměrně zásadní změna.

EURO: Projevila se na prodejích „sedmiček“ ekonomická krize? TOROSSIAN: Osobně mám pocit, že kdyby byla ekonomika v lepším stavu, prodali bychom daleko více licencí. Ale bez ohledu na krizi si myslím, že za každé situace je dobré nabídnout produkt, který je schopen řešit některé problémy, nebo snižovat náklady na IT. Takže v dané době jsme přišli s ideálním produktem, nicméně pokud by ekonomika rostla, asi bychom prodávali ještě víc.

EURO: Doposud Microsoft uváděl nové Windows s pravidelnou tříletou přestávkou. Zůstanete u tohoto cyklu i v případě Windows 7? TOROSSIAN: Dnes žijeme ve světě, jenž je stále propojenější a operační systémy již dávno nepracují off-line. Windows se vlastně aktualizují takřka každý den, aby byla zachována jejich bezpečnost a kompatibilita s novými programy. Tak to bude pokračovat i v budoucnosti, a je tedy otázkou, zda poskytovat takzvané beta verze před uvedením nového operačního systému, nebo s tím úplně přestat. Náš tříletý cyklus však nadále platí a je jasné, že budoucí generace Windows musí sledovat aktuální trendy. Dnes daleko více než kdykoli předtím záleží na internetu, na takzvaném cloud computingu a podobně.

EURO: O cloud computingu se hovoří stále víc, ale IT uživatelé stále příliš nevědí, co si pod tímto pojmem představit. Můžete vysvětlit vizi Microsoftu v této oblasti a říci, jaké konkrétní aplikace budou moci uživatelé v tomto směru využívat? TOROSSIAN: Jde o to, jak maximalizovat využití internetu a zajistit lidem opravdu ty nejlepší služby. Vím, že pojem cloud computing zní poněkud zvláštně, ale v Microsoftu se touto myšlenkou zabýváme už skoro patnáct let. Příkladem je e-mailová služba Hotmail, kterou dnes ve světě používá asi 370 milionů lidí. Data a informace přitom uživatelé nemají na pevných discích svých počítačů, ale všechno je uloženo v datových centrech. Dalším příkladem může být herní konzole Xbox. Lidé, kteří ji mají doma, mohou jejím prostřednictvím – a díky připojení k internetu – využívat různé služby a aplikace, jež vůbec nemají nainstalovány na svém Xboxu. Princip je nabídnout on-line určité služby co největšímu počtu uživatelů. Jste-li představitel firmy, můžete se rozhodnout, zda chcete mít IT infrastrukturu přímo u sebe v podniku, anebo zda nejste ochoten za ni platit tak velké peníze a radši ji budete používat z důvěryhodných externích zdrojů. Chcete-li část softwaru přesunout do datového centra, my to pro vás uděláme a zajistíme i správu. V konečném důsledku to pro vás bude levnější. Výhodou je i rychlá přizpůsobivost – pokud se přes noc vaše firma rozroste, nebo naopak zeštíhlí, můžete hned druhý den ráno přidat nové funkce, nové počítače, nebo je naopak dle potřeby odebrat. Všechno jde rychleji a levněji.

EURO: Jak to? TOROSSIAN: Celkové náklady na správu softwaru jsou při větším objemu nižší. A manažeři firem také mohou věnovat více času – a v konečné fázi i více finančních zdrojů – na strategické řízení IT. Typickým příkladem jsou firemní e-maily. Jakou přidanou hodnotu správa mailů firmě přináší? Jsem přesvědčen, že dodavatel jako Microsoft to zvládne daleko lépe, a navíc může nabídnout úspory z objemu. Sníží se vám tedy náklady na tuto oblast IT a zároveň se vám zvýší bezpečnost.

EURO: Před necelým rokem Microsoft spustil vyhledávač Bing. Jaké ambice máte na poli internetového vyhledávání? TOROSSIAN: Microsoft dosáhl úspěchů v různých oblastech a nyní se snaží získat určitý podíl na objemu vyhledávání na internetu. Zajímavé je v této branži to, že čím více je konkrétní vyhledávač používán, tím více se obohacuje algoritmus, takže výsledky hledání jsou relevantnější. My jsme v tomto segmentu začali podnikat v USA, protože je to stále největší trh na světě jak z hlediska vyhledávání, tak i v objemu reklamy a podobně. Každý měsíc tam získáváme okolo jednoho procenta trhu, přičemž celkově držíme již asi třináct procent.

EURO: Kdy se aktivně pustíte na český trh? TOROSSIAN: Prozatím jsme vytvořili partnerství s portálem Seznam.cz, jehož uživatelé hledají informace o mezinárodních stránkách na Seznamu, ale prostřednictvím technologie Microsoftu. To je první krok v testování a zlepšování tohoto nástroje pomocí místního partnera, za což jsem rád, protože se nám podařilo najít chytrý způsob, jak produkt zlepšovat a zároveň vyzkoušet společně s nejsilnějšími lokálními hráči.

EURO: Český trh internetového hledání je poměrně specifický. Na rozdíl od jiných zemí není lídrem Google, ale lokální portál. Na jaký podíl si s Bingem věříte, až ho pustíte naplno do Česka? TOROSSIAN: V následujících několika letech potřebujeme získat 20 procent, abychom byli zajímaví pro reklamní partnery. Pokud se nám to podaří, růst našeho podílu se pak začne zrychlovat. Pokud bude stále více Čechů nacházet na Bingu přesně to, co hledají, podělí se o svou zkušenost s přáteli a lidé si na lepší služby velmi rychle zvyknou. Na internetu totiž lidé nemají pevný vztah takřka k ničemu. Je jedno, zda kliknete doleva, nebo doprava, hlavně když to dobře funguje.

MMF24

EURO: V květnu hodláte uvést na trh novou verzi kancelářského balíku Microsoft Office 2010. I zde se projeví výraznější propojení softwaru s on-line světem… TOROSSIAN: Je to tak, i Office 2010 je důkazem toho, jak internet mění život v práci i doma. Office Web Applications, takzvané internetové aplikace, umožní uživatelům přístup do vlastních databází a souborů odkudkoli, a to i z cizího laptopu nebo počítače. Takže ke svým datům se v budoucnu dostanete i na cestách, prakticky kdekoli, kde bude Office 2010. Zajímavé je, že tato inovace vznikla na základě reakcí našich zákazníků, kteří si cení funkce vzdáleného přístupu v e-mailovém programu Outlook. Součástí Office 2010 je také nová technologie, jež vám umožní definovat okruh lidí, kteří mají právo sdílet váš dokument, případně v něm dělat změny. Když se pak k takto sdílenému dokumentu připojíte, zobrazí se vám poslední verze a vy nemusíte v mailu pátrat, kdo vám poslal poslední verzi. Tím se zvýší efektivita a rychlost práce.

* BOX
Vahé Torossian (47)**
Francouz s arménskými předky pracuje v Microsoftu od roku 1992, v současné době jako viceprezident pro střední a východní Evropu. Do jeho zodpovědnosti spadá 18 poboček ve 24 zemích včetně České republiky. Jako člen regionálního vedení se kromě toho podílí na řízení aktivit největší softwarové firmy světa v oblasti EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika).

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).