Menu Zavřít

Trocha Indie v českém obalu

19. 5. 2008
Autor: Euro.cz

ČAJE JEMČA JEMNICE - Stálici mezi výrobci v tuzemsku balených čajů – jemnickou Jemču – dnes vlastní indický koncern Tata Group. Nejprodávanějším výrobkem je již mnoho let černý čaj Pigi.

Jemča je nejen významnou tuzemskou firmou, ale také synonymem k čaji balenému v Česku. Zákazníci si mohou vybírat z padesáti různých druhů čajů této značky. Většinu objemu výroby i prodeje tvoří čaje černé a ovocné, ale svoje věrné ctitele už si našli i jejich „zelení a bylinní“ sourozenci.

„Absolutním bestsellerem a nosným výrobkem Jemči je černý čaj prodávaný pod značkou Pigi,“ konstatuje provozní ředitel společnosti Libor Venhoda. Značka Pigi přitom není na tuzemském trhu žádným nováčkem. Tehdejší národní podnik Balírny obchodu Jihlava ji začal používat již v roce 1967. Od začátku osmdesátých let minulého století pak podnik zavedl balení porcovaných čajů do takzvaných plovoucích smáčecích sáčků, se kterými se setkáváme do dneška. Označení Pigi je odvozeno od názvu čajových lístků a pupenů „Pekoe Golden“.

V Česku se jedná o suverénně nejprodávanější čaj vůbec. „Je to dáno mimo jiné tradicí. Lidé si na náš čaj zvykli a chutná jim,“ konstatuje Venhoda. Receptura Pigi čaje je založena na směsi severoindických čajů a společnost ji přísně chrání.

Nový vlastník dodal grády

Závod na balení čajů v Jemnici byl otevřen v roce 1958. Po sametové revoluci prošel privatizací a vlastníkem většinového podílu se stala skupina Agrotrade. O sedm let později vznikla v rámci této skupiny potravinářská společnost Alima značková potravina, která balírnu čajů přebrala. Poslední změna přišla před dvěma lety, kdy Jemču koupila světová čajová dvojka – anglická společnost Tetley GB Limited. Ta je vlastněna nadnárodní společností Tata Tea, která je součástí indického koncernu Tata Enterprise.

„Příchod nového vlastníka přinesl pozitivní změny. Po vstupu Česka do Evropské unie podíl na tuzemském trhu několik let mírně klesal. Tento trend se podařilo zastavit a podle aktuálních údajů dokonce otočit,“ vysvětluje Venhoda. V roce 2007 měla společnost tržby 310 milionů korun.

HISTORIE ČAJŮ JEMČA

Závod na balení čajů v Jemnici na jihozápadní Moravě vznikl v roce 1958. Zpočátku byl součástí státního podniku s názvem Balírny obchodu Jihlava. Mezníkem v životě firmy byl rok 1992, kdy vznikla privatizací části balíren akciová společnost Jemča. V roce 1997 se většinovým vlastníkem stává skupina Agrotrade. O sedm let později zaniká Jemča jako samostatný právní subjekt a stává se součástí společnosti Alima značková potravina. V dubnu 2006 podnik koupila anglická společnost Tetley GB Limited a z Jemči se opět stala akciová společnost. Tetley GB Limited je vlastněna indickým koncernem Tata Enterprise.

Jemča chutná i Japoncům

Nový investor umožnil společnosti vstoupit i na vzdálenější zahraniční trhy. Ke Slovensku, kam firma vyvážela od začátku, a novějším útočištím Švýcarsku a Rakousku, přibyly za poslední dva roky také Finsko, Slovinsko, Maďarsko a Austrálie. Ovocné čaje Jemča zachutnaly dokonce i Japoncům, kteří je prý nakupují stále častěji.

V současné době se Jemča chystá rozšířit řadu čajových výrobků Zlatý. Úplnou novinkou pak bude devět čajů vysoké kvality s názvem Exclusive, kterou společnost uvede na trh v nejbližších týdnech. „V těchto dnech jednáme s obchodními řetězci a dokončujeme přípravy na uvedení těchto nových výrobků,“ osvětluje Venhoda. Zákazníci se tak podle něho mohou na nové čaje těšit už začátkem léta.

Třicet procent čajového trhu

MM25_AI

Analytik společnosti Apogeo Consulting, která se zabývá oceňováním podniků, Ladislav Vlk připomíná, že název Jemča vznikl spojením slov jemnický čaj, a tato společnost patří k nejvýznamnějším výrobcům čaje v Česku. Se svým třicetiprocentním podílem se dokonce řadí na první místo pomyslného žebříčku. Ačkoli nejlepších výsledků prodeje čaje dosahovala v letech 1995 až 1998 (kolem 1500 tun), v dalších letech firma zaznamenala pokles i kvůli importu levného a mnohdy méně kvalitního čaje z Polska.

„Předpokládá se, že v budoucnu bude pozitivně růst kolem pěti až deseti procent. Důvodem není jen stabilita na českém trhu a export do Švýcarska, Rakouska, Finska a Slovenska, ale i expanze na nové trhy ve východní Evropě, které uskuteční prostřednictvím britské skupiny Tetley GB Limited,“ uvádí analytik Vlk, podle něhož by v Jemnici měla být postupně vytvořena centrála pro střední Evropu, čímž by se zvýšil počet zaměstnanců a zlepšilo povědomí značky Jemča i ve světovém měřítku. „V důsledku výše zmiňovaných informací oceňujeme ochrannou známku společnosti Jemča na zhruba 30 milionů korun,“ míní Ladislav Vlk.

  • Našli jste v článku chybu?