Facebook se chce vrátit do Číny, cenzura už mu nevadí Sociální sítě
Facebook, největší sociální síť světa, má dnes 1,79 miliardy uživatelů. Čínský konkurent Tencent (trochu jiná platforma) disponuje 1,73 miliardy chatujících nadšenců. Po takovém soustu by se i Mark Zuckerberg zakuckal. V současné době podle New York Times hledá způsob, jak vyjít vstříc čínské poptávce po „monitoringu nevhodného obsahu“- což je trochu eufemismus, ale podobný problém řeší magnát i v souvislosti s ovlivňováním nedávných voleb v USA. Po osmileté pauze by se díky této vstřícnosti patrně mohl vrátit na největší trh světa.
Facebook byl vykázán z Číny v červenci 2009 po nepokojích ve Východním Turkestánu (nebo také Sin-ťiangu či Ujgursku, vyberte si), kde si demonstranti vyměňovali plány právě skrze FB. V příštích letech měla navrch svoboda slova, ale nyní prý společnost hledá cenzurní nástroj, který dilema jednou provždy vyřeší. Možnosti jsou dvě. Buď bude politicky nevhodné příspěvky odhalovat a odstraňovat přímo nějaký software pomocí klíčových slov, anebo je budou hezky postaru pročítat a vyřazovat sami cenzoři. V každém případě to zůstane na bedrech čínských expertů. Do služeb se hlásí třeba firma Danwei, která má s „monitoringem“ již bohaté zkušenosti.
V Číně již v podobném úsilí neuspěl Google ani Twitter, ale obchodní strategie dobře zapadá do životní filozofie zakladatele Facebooku, podle něhož firma „nemá být arbitrem pravdy“- čímž měl na mysli to, že tuny balastu šířící se mezi příznivci Donalda Trumpa nepadají ani v nejmenším na bedra samotné společnosti (jakkoli samotní zaměstnanci firmy Facebook Inc. vyjadřují anonymně právě opačný postoj).
Není to poprvé, co Facebook vyjde vstříc lokální poptávce po odstraňování nevhodného obsahu. V Rusku již začal filtrovat obsah „narušující integritu Ruské federace“ a také v Pákistánu se podřídil tamním zákonům o šíření pomluv. 0