Kresba a grafika našla již dávno svoji pevnou pozici ve výtvarném umění. Zájem o ni láká stále větší počet příznivců a obdivovatelů. Není divu, kresba je většinou prvotním záznamem tvůrčího uměleckého úsilí, nositelem základní inspirační myšlenky a svébytným výrazem umělcova temperamentu. Je zajímavým a důležitým svědectvím o tom, jak ten který autor promýšlí téma i kompoziční stavbu budoucího obrazu. Vypovídá o jeho tvůrčím záměru a tyto okolnosti u mnoha tvůrců zohledňují i sami sběratelé. V řadě případů je totiž kresba sběratelsky vzácná právě proto, že se stala mustrem k následujícímu dílu.
Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Egon Schiele jsou mimořádnými kreslíři a výstava kreseb a grafiky těchto tří velikánů světového umění v Praze to jen potvrzuje. Expozice, kterou ve spolupráci s Rakouským kulturním institutem připravilo Egon Schiele Art centrum Český Krumlov, představuje osmnáct grafických prací tohoto uměleckého „triumvirátu. Díky němu se Vídeň na přelomu století stala světovým pojmem nejen v hudbě, ale i ve výtvarném umění. Práce jsou zapůjčeny ze soukromých sbírek a vystaveny do 16. března 2001. Přes některé společné rysy těchto umělců se v zajímavé konfrontaci ukazují odlišné rysy jejich individuality.
Gustav Klimt (1862–1918) je jedním z významných představitelů vídeňské secese a stejně jako náš Alfons Mucha rozpracovával ve své tvorbě tehdy módní dekorativní principy. Zatímco Mucha vystavěl své malířské dílo především na kresebné lince, Klimt byl více malířem a svým pojetím měl blíže k českému Janu Preislerovi. Dalším vynikajícím tvůrcem z této trojice je Egon Schiele (1890–1918), v jehož osobité tvorbě je rovněž patrný secesní vliv. Silně dráždivý erotismus a téměř morbidní expresivní pojetí jsou charakteristickými znaky Schieleho díla. Naší veřejnosti je znám nejvíce Oskar Kokoschka (1886–1980) svými expresivně deformovanými malbami Prahy. Byl synem pražského zlatníka a v roce 1934 přesídlil z Rakouska pod vývojem politické situace do Prahy. Zatímco se roku 1937 konala ve Vídni první Kokoschkova retrospektivní výstava, v Německu bylo zabaveno jeho 417 prací a zčásti představeno na výstavě nazvané Zvrhlé umění v Mnichově. V roce 1938 uprchl Kokoschka před okupací do Londýna, kde strávil válečná léta.
Německá a rakouská tvorba se všeobecně těší na světovém aukčním trhu s uměním vzrůstajícímu zájmu a tento trend, zdá se, bude dále pokračovat. Klimt, Kokoschka a Schiele jsou vyhledávanými a ceněnými autory, dostupnými většinou právě jen v kresbách a grafice. Klimtovy kresby se nyní v prodeji dotýkají hranice až 150 tisíc dolarů za jedno dílo, Schiele je více v módě, a tak jeho kvaše dosahují dokonce hranice dvou milionů dolarů. Akvarely Oskara Kokoschky se prodávají v průměru až za 25 tisíc dolarů. Na českém aukčním trhu se tito autoři zatím neobjevují, není zde totiž nikdo, kdo by je byl ochoten zaplatit.