Potvrzeno. Unikát klenoucí se přes Vltavu se opravdu prodražil víc, než je zdrávo. Trojský most, který měl stát podle projektantů 450 milionů a Metrostav dokázal jeho cenu zvednout až na 1,2 miliardy korun, se ukazuje být spíše trojským koněm.
Posudek ČVUT spočítal, že by měl být o 300 milionů levnější. V tomto případě mohou arbitři asi jen těžko podobně jako u tunelu Blanka rozhodnout, že se vlastně vůbec neprodražil. Akademici holt nejsou takoví kouzelníci jako proslulá společnost IDS, která pár dní před verdiktem tribunálu při Hospodářské komoře potvrdila, že všechno proběhlo u tunelu tak, jak mělo. Aby ne, když na stavbu tunelu, který byl nakonec dražší o deset miliard, celou dobu dohlížela a inkasovala za to od města stovky milionů.
Jak to tedy bude s mostem, který si Praha ani závazně neobjednala, se teprve uvidí.
I kdyby měl nakonec zůstat Metrostavu, nic moc by se nestalo. On totiž ani nikam nevede.
Než se podaří území Bubnů zkulturnit pro lidi, uplyne pod mostem ještě hodně vody.
VOJNA MU NEVONÍ Martin Stropnický je ze svého angažmá na ministerstvu obrany nesmírně nešťastný.
Styk s prudce inteligentními reprezentanty ozbrojeného sboru a všechny ty utajované materiály mu zjevně prohlubují vrásky každým dnem. V zákulisí proto zraje plán, jak změnit angažmá a obranu opustit, avšak nepřijít o vliv a státní prebendy. Podle informací Palubního deníku by tak měl na podzim Stropnický zamířit do Washingtonu, kde by měl na postu velvyslance vystřídat někdejšího enfant terrible ODS Petra Gandaloviče. Na obraně se ovšem chystají další změny. Protože amerických vládních kruhů a bývalý náměstek civilní rozvědky Jan Beroun zřejmě neusedne do plánovaného křesla šéfa Vojenského zpravodajství. Podle informací Palubního deníku se pro něj našlo zajímavější místo. Měl by střídat nejdéle sloužícího ředitele tajné služby v Evropě - šéfa BIS Jiřího Langa.
Ve velitelské sesli vojenských tajnoslužebníků by tak měl usednout brigádní generál Rostislav Pilc. Ten je zpravodajcem tělem i duší, absolvoval vyšší akademický kurz Generálního štábu Armády České republiky v oboru velitelsko-zpravodajském. Ke svému postu ale Fešák Hubert (jak se mu ve zpravodajské komunitě přezývá kvůli jeho elegantní vizáži, kultivovanému vystupování i lišáckému myšlení a nápadům) nepřijde díky služebním zásluhám, ale kvůli tomu, že až přespříliš aktivně spolupracoval s Útvarem pro odhalování organizovaného zločinu při vytváření chobotnice jménem Nagygate.
Jeho předchůdce generál Ondrej Páleník se v této souvislosti nechal slyšet, že ho „Rosťa osobně zklamal“ Inu, v České republice stále platí heslo: Každému podle jeho zásluh.
NÁVRAT DO RÁJE Do svého železničního ráje se vrací škoda Transportation. Získala zakázku na nové vlaky od Českých drah, jejíž výše by měla dosáhnout až čtyř miliard korun. Po několika letech, kdy se prosazovala polská Pesa a švýcarský Stadler, bude zase sklízet úrodu plzeňská firma.
A podle zdrojů Palubního deníku nezůstane jen u této zakázky. Škoda má mít u ČD dveře dokořán. A protože koláč ke svačině je poněkud menší, ostrouhají ostatní dodavatelé lokomotiv i vagonů nových i repasovaných. A těm to dost silně nejde pod nos.