Francouzská společnost chce využít znechucení mnoha uživatelů ohledně afér spojených s ochranou dat u amerických technologických firem. Doufá, že se prosadí v zemích Evropské unie a ukousne alespoň menší část trhu americkému konkurentovi Google, který v Evropě dominuje.
Globální americké technologické firmy čelí stále většímu úsilí o regulaci i mastným pokutám. Přesto nemá žádná evropská společnost tak vysokou tržní kapitalizaci jako americké firmy Microsoft, Apple, Amazon nebo Alphabet, pod kterou spadá i internetový vyhledávač Google.
Nadvládu amerického vyhledávače chce v zemích EU zmírnit francouzská obdoba, firma Qwant. „Qwant by měl být úspěšný v Německu alespoň tak, jako je ve Francii. V současné době je nejdůležitější zvýšit povědomí o vyhledávači,“ tvrdí šéf společnosti pro Německo Wolf Hisserich.
Ve Francii měl Qwant v prosinci podíl 0,65 procenta, Google 93,5 procenta. V Německu se do statistiky serveru Statcounter Qwant vůbec nevešel.
Největší veřejně obchodované firmy podle tržní kapitalizace (mld.USD) | |
---|---|
Microsoft | 781 |
Apple | 749 |
Amazon | 736 |
Alphabet | 728 |
Berkshire Hathaway | 500 |
376 |
Pozn: Data k 31. 12. 2018, žebříček vychází z Financial Times Global 500
Zdroj: en.wikipedia.org
Aby měl vyhledávač šanci posílit v Evropě, musí nabízet relevantní výsledky v hlavních evropských jazycích, napsal deník Die Welt. Společnost v posledních měsících značně investovala do vyhledávání v angličtině, francouzštině, němčině a italštině. Spoléhá na to, že vyhledávací algoritmus se učí během provozu podle dotazů uživatelů.
Hisserich doufá, že firma bude profitovat ze zklamání mnoha uživatelů po skandálech s ochranou dat u amerických firem. V případě Googlu šlo o únik dat u půl milionu uživatelů sociální sítě Google+. Tuto službu firma kvůli neúspěchu pro běžné uživatele v srpnu 2019 ukončí. Zůstane zachována pro firemní uživatele.
„Pokud uživatelé pochopí, že jejich soukromá data stojí za ochranu, pak možná budou připraveni vyzkoušet něco nového,“ míní německý manažer. Nové zákazníky ale firma chce získat především lepšími službami a inovacemi. Prostor pro růst vidí v segmentu internetu věcí (IoT).
„Co chybí, je evropský vyhledávač pro objekty v IoT. Mohlo by jít o výměnu dat mezi stroji bez účasti Spojených států,“ dodal. Po skandálu s čínskou firmou Huawei by mohly mít zejména evropské automobilové a strojírenské firmy zájem spolupracovat s někým, kdo pochází z EU a nebude obviněn z průmyslové špionáže.
Dále čtěte: