Menu Zavřít

Trucky, hurá do center

9. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Ministerstvu dopravy chybí 1,4 miliardy na stavbu parkovišť

Totálně obsazená odpočívadla, kamiony parkující na trávě a sjezdech z dálnic, v odbočovacích a odstavných pruzích, všude, kde se dá. Takový pohled nabízejí české dálnice řidičům v noci a o víkendech. Policie si s nevhodně zaparkovanými vozy neví rady. Na tuzemských dálnicích chybí kolem 1400 parkovacích míst pro kamiony. Vyplynulo to z analýzy, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy (MD) u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Problém, kterého si všimla už i Evropská unie, hodlá ministerstvo řešit výstavbou obřích truck center, obvyklých v západní Evropě či v Severní Americe. Chybí však to zásadní: peníze. Vybudování jednoho parkovacího místa stojí zhruba milion korun, z čehož vyplývá, že schází 1,4 miliardy korun. Ministr dopravy Milan Šimonovský doufá, že se mu podaří získat prostředky z Evropské unie a zapojit do výstavby parkovišť soukromé investory.

Podceněný signál?

„Na hrozící nedostatek parkovišť a s tím spojené riziko v bezpečnosti provozu na dálnicích jsem upozorňoval už v roce 2003,“ tvrdí Josef Budil, vedoucí Dálničního oddělení Policie ČR Rudná. Bylo mu jasné, že po vstupu do Evropské unie provoz nákladní dopravy silně vzroste a odpadne zpomalovací filtr - hranice. Statistiky jeho předpovědi ještě předčily. Ředitel ŘSD Petr Laušman uvádí, že před rokem 1990 tvořil podíl nákladní dopravy kolem 25 procent z celkové dopravy. V západní Evropě činí poměr nákladní dopravy zhruba patnáct procent. Po vstupu do Evropské unie vzrostla v Česku nákladní doprava na 30 procent. Řidiči kamionů netráví od prvního května 2004 dlouhé hodiny na hraničních přechodech. Přepravci proto začali využívat Česko k tranzitu. Denně přejede přes naše území 20 tisíc zahraničních kamionů, které zde většinou musejí kvůli povinnému odpočinku zastavit. Laušman nepředpokládá, že by se plánovaným zavedením mýta jejich počet snížil. Nefungovalo to ani opačně: Přeprava v tuzemsku se nezvýšila, když v Německu nebo Rakousku zpoplatnili dálnice. Skok znamenal pouze vstup Česka do unie. Budil tvrdí, že pokud se okamžitě nezačnou budovat nová parkovací místa, hrozí katastrofa. Jejich kapacita je několikanásobně překračována už nyní. „O prázdninách se situace ještě přiostří. Autobusy na parkoviště už vůbec nezajedou. Přes přeplněná parkoviště u čerpacích stanic by se těžko dostávali i hasiči. Nechci si ani představit, co by se dělo, kdyby od hořícího kamionu chytla pumpa,“ uvedl Budil. Policisté jsou při usměrňování řidičů bezradní. Mohou jim sice udělit pokutu za špatné parkování, ale nedovolí si je poslat jinam, protože by řidiče nutili porušovat předpisy. Typickým příkladem je tah na Plzeň a dále na Rozvadov. Odstavné parkoviště je na čtvrtém kilometru dálnice D5, další až za Plzní, o více než 80 kilometrů dále.

Velké plány.

Ředitelství silnic a dálnic hodlá v první etapě rozšířit počet parkovacích míst na využívaných odpočívadlech. „Řidiči na nezpevněných plochách už stejně parkují. Nic se nezmění a v podstatě se zlegalizuje současný stav. To ale problém nevyřeší,“ vysvětlil ředitel ŘSD Laušman. Jan Chmela z odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy uvádí, že na státních pozemcích u parkovišť by bylo možné vybudovat stovky míst: „Nechali jsme vypracovat projekty, ovšem na výstavbu nemáme finance a nevypadá to, že by nám Evropská unie v dohledné době nějaké poskytla.“ Ministerstvo proto zaměřilo pozornost na dlouhodobé řešení, kterého by se zúčastnili soukromí investoři. Východiskem je stavba čtyř obřích truck center. Jedno by mělo pojmout až tři sta kamionů. Experti ŘSD vytypovali na dálnicích D1, D2, D5 a D8 vhodná místa. Nyní se pracuje na investiční přípravě. „O výstavbu parkovišť se zajímají provozovatelé čerpacích stanic, například Benzina, Aral, OMV, Shell či Esso,“ uvedl Laušman. V květnu se úředníci ministerstva dopravy setkali se zástupci sedmi společností, které projevily interes o budování parkovišť. „Předali jsme jim podklady, takže vědí, že by k truck centru náleželo 50 až tři sta míst, čerpací stanice, myčka, restaurace a opravna pneumatik. Předpokládáme, že zůstanou čtyři vážní zájemci, se kterými budeme spolupracovat, a ti by měli předložit do konce června konkrétnější nabídky,“ konstatoval Chmela.

Nejistý Měšín a nadějná Kateřina.

Tisková mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová uvedla, že soukromý investor připravuje velké parkoviště na dálnic D1 v Měšíně u Jihlavy. Mělo by být součástí zamýšleného napojení průmyslové zóny na dálnici. Truck centrum s kapacitou tři sta nákladních vozů by bylo přístupné z obou jízdních směrů dálnice. Jeho součástí mají být veškeré služby pro řidiče: motel, servis, pneuservis, čerpací stanice, obchod. Týdeník EURO zjistil, že projekt připravuje společnost OMV. „Ano, máme vhodné pozemky pro stavbu tohoto centra v této lokalitě. Se státem jsme ochotni hovořit o formě, jakou budeme spolupracovat. Například jsme ochotni úplatně přenechat parcely státu, aby odstavná parkoviště postavil. My bychom tam provozovali pumpu,“ řekl týdeníku EURO ředitel OMV Karel Slepicka. Parkoviště by mělo stát zhruba tři sta metrů od městské části Jihlava-Heroltice, jejíž obyvatelé se postavili proti jeho výstavbě. Navíc by prý muselo být vybudováno mimoúrovňové křížení dálnice, které by stálo desítky milionů korun. Je proto otázkou, zda se tento projekt uskuteční. Do roka by se ale mohlo začít s výstavbou parkoviště mezi Rozvadovem a Plzní. Soukromá firma ministerstvu nabídla, že rozšíří současné odpočívadlo Kateřina na 114. kilometru dálnice na své pozemky. Privátní investor navrhuje, že tam na své náklady vybuduje desítky parkovacích míst, postaví čerpací stanici, restauraci a myčku.

MM25_AI

Legislativní překážky.

Šéf ŘSD Laušman upozorňuje, že intenzivnější spolupráci se soukromým sektorem brání současná legislativa. Zákon o pozemních komunikacích stanoví, že vlastníkem dálničního parkoviště může být pouze stát. To vylučuje zapojení soukromníků do výstavby parkovišť na státních pozemcích. „Investoři mají zájem zbudovat čerpací stanice, které jsou nejziskovější právě na dálničních tazích, a jsou ochotni dobudovat parkoviště. Těžko ale budou investovat do cizího. Změnu zákona by muselo předložit vládě ministerstvo dopravy,“ vysvětlil Laušman. Nezbývá nic jiného, než aby privátní firmy budovaly parkoviště na svých pozemcích, a ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem vnitra jim umožnilo připojení k dálnici. Další otázkou, na kterou ředitel ŘSD poukazuje, je vyhláška ministerstva dopravy, která umožňuje stavbu odpočívek vzdálených od sebe minimálně 25 kilometrů. Laušman si myslí, že by měla být vyhláška upravena: „Věřím, že ministerstvo dopravy a ministerstvo vnitra pochopí, že v některých úsecích dálnic jsou častější parkoviště bezpečnější, jinak začnou kamiony parkovat i v odstavných pruzích, což už podle policie dnes dělají.“

Místo dálnic koleje.

Potíže s přesycenou dálniční sítí a nedostatkem parkovišť řeší celá Evropa. „Parkoviště se měla začít stavět nejpozději včera,“ uvedl Chmela a dodal: „Měli bychom se snažit co nejvíce potlačit kamionovou dopravu. Investujeme miliardy do železničních koridorů, které pak nejsou pro přepravu zboží dostatečně využívány.“

  • Našli jste v článku chybu?