Nikoliv demografie, nýbrž osobnostní profilování založené na sociálních sítích by mohlo hrát hlavní roli v individuálně cílených politických kampaních budoucnosti. Společnost Cambridge Analytica disponuje rozvinutou umělou inteligencí, která vás odhadne a zmanipuluje ve prospěch nejvyšší nabídky. První ovoce v podobě brexitu a vítězství Donalda Trumpa svět již ochutnal.
Cambridge Analytica, která se zaměřuje na cílené politické kampaně, stála donedávna tak trochu ve stínu. A to přesto, že v politickém marketingu působí již od roku 2014, kdy díky své metodě (dle slov šéfa společnosti Alexandra Nixe) významně přispěla k popularizaci do té doby nepříliš známého republikánského prezidentského kandidáta Teda Cruze.
O Nixově firmě se začalo více mluvit až nedávno v souvislosti s brexitem a zvolením Donalda Trumpa americkým prezidentem. Trump Analytice za její PR služby zaplatil 6 milionů dolarů.
To správné publikum
Přesné údaje o efektivitě aktivit, které Cambridge Analytica ve prospěch svých politických klientů vyvíjí, k dispozici nejsou. Obě kampaně ale slavily úspěch, navzdory odhadům statistiků a sociologických agentur. Oběma pak zřejmě pomohlo „dostat ta správná sdělení ke správným lidem,“ jak se Alexander Nix svěřil ve svém článku pro magazín Campaign. Tím zároveň vystihl i podstatu politického marketingu své firmy.
Cambridge Analytica konečné příjemce politického marketingu psychologicky profiluje a jednotlivé zprávy jim vybírá na míru. Zaměřuje se přitom na segment jedinců, kteří se nacházejí v určitém krizovém bodě, ve kterém je možné lehkým podsunutím určité informace jejich politický názor buď obrátit, anebo naopak utvrdit. Využívá k tomu jednak psychometrie (pomocná psychologická disciplína studující psychické jevy a osobnostní rysy), umělé inteligence a tzv. „veledat“ (Big Data). Ta představují digitální stopu, kterou zanecháváme v online i offline prostoru takřka každodenně počínaje internetovými stránkami, které navštěvujeme, přes obchodní transakce až po aktivity na sociálních sítích. Právě to poslední zajímá Nixovu společnost zdaleka nejvíce.
Přečtěte si:
Facebook místo psychologa: algoritmus pozná sebevražedné sklony
Aby reklama byla maximálně efektivní, musí být ušita na míru nezávisle na tom, zda prodává komerční produkt či politické ideje. Nixova firma ale sklouzává k temnější podobě online marketingu, který si podle mnohých s ničím nezadá s masovou manipulací. Alexander Nix takovou formu marketingové komunikace označuje za tzv. „data driven“ (řízenou daty), a jak se nechal slyšet, do takové kategorie spadalo každé sdělení, které Trump, jeho dosud největší klient, během své kampaně vypustil.
Stačí 70 lajků
K tomu, aby vás Cambridge Analytica odhadla a pokusila se politicky zmanipulovat, přitom stačí poměrně málo. Postupuje na základě výzkumu psychologa Michala Kosinskiho, který vypracoval metodu, jak uživatele Facebooku psychologicky vyprofilovat pouze na základě jeho lajků na Facebooku. Čím více dat máte k dispozici, tím je samozřejmě analýza přesnější. K tomu, aby vás software odhadl lépe než vaši reální přátelé, mu jich stačí zhruba 70.
Na základě toho pak Kosinskiho model dokáže s 95procentní mírou úspěchu odhadnout vaši barvu pleti, s 88procentní úspěšností pak příslušnost k Demokratické či Republikánské straně. V případě, že bude mít lajků k dispozici 150, odhadne vás z psychologického hlediska dokonce lépe než vaši skuteční rodiče, píše technologický server Extreme Tech.
Apple chystá revoluční novinku. Čtěte o ní:
Apple pozná obličeje. Koupil izraelskou firmu RealFace
Kosinski si byl potenciální nebezpečnosti metody dobře vědom a od Cambridge Analytica se spolu s varováním distancoval. Zároveň s tím rostlo i jeho podezření, že si firma jeho metodu přivlastnila.
Šéf Cambridge Analytica Nix to na rozdíl od něj černě nevidí. Komunikace se podle něj radikálně proměňuje. Doba, kdy se marketing cílil podle hrubých měřítek jako demografie, geografie či sociální hledisko, je podle něj nenávratně pryč. Nahradit by je měla plná personalizace a cílená reklama prostřednictvím psychologického profilování na základě veledat. Člověk ani nemusí být velkým odpůrcem umělé inteligence, aby to v něm budilo jisté obavy.
Cambridge Analytica |
---|
Společnost vznikla v roce 2013. V roce 2014 se začíná angažovat ve 44. amerických volbách. V roce 2015 zlepšuje PR Tedu Cruzovi a po jeho neúspěchu začíná o rok později pracovat pro Donalda Trumpa. V roce 2016 vyvíjí marketingové aktivity pro hnutí Vote Leave v rámci kampaně ohledně referenda o brexitu. Cambridge Analytica je významně sponzorována prostředky miliardáře a manažera hedgeových fondů Roberta Mercera. |