Americký prezident Donald Trump zvažuje zavedení nových cel na dovoz aut do Spojených států. Oznámily to tiskové agentury s odvoláním na komuniké Bílého domu. Clo by podle listu The Wall Street Journal mohlo činit až 25 procent. Zpráva má dnes negativní dopady na akcie zahraničních automobilek a zahájení prověrky se stalo terčem kritiky z Německa, Japonska i Číny a rovněž ze strany Evropské komise.
„Požádal jsem ministra (obchodu Wilbura) Rosse, aby zvážil šetření ohledně dovozu aut, včetně kamionů a náhradních dílů, aby se dal zjistit dopad na národní bezpečnost,“ uvedl nyní americký prezident. Ministr Ross podle komuniké ministerstva okamžitě vyšetřování zahájil.
„Jsou důkazy, které naznačují, že dovoz ze zahraničí po desetiletí podrýval náš domácí automobilový průmysl,“ uvedl Ross. Slíbil přitom, že vyšetřování bude „důkladné, spravedlivé a transparentní“. Trump na twitteru avizoval „velkou novinku pro naše skvělé americké výrobce aut, po mnoha desetiletích, kdy jsme přicházeli o práci kvůli jiným zemím“.
Trumpův plán se jeví být v rané fázi a měl by narazit na odpor obchodních partnerů a místních prodejců automobilů, poznamenala agentura DPA. Navíc jde o časově náročný proces, vyžadující zdlouhavé šetření ministerstva obchodu. Trump však často vyhrožuje zavedením překážek v obchodu se zahraničními automobily, dodala.
Trump na twitteru avizoval „velkou novinku pro naše skvělé americké výrobce aut, po mnoha desetiletích, kdy jsme přicházeli o práci kvůli jiným zemím“.
Trumpův postup může podle agentury Reuters mířit na Kanadu a Mexiko, aby je přiměl k ústupkům v jednáních o volném obchodu, jakož i na Japonsko a Evropskou unii jako vývozce aut do USA.
Německý vítěz Trumpovy obchodní přestřelky s Čínou: na snížení cel vydělá Porsche
Nová cla by podle Reuters mohla být obzvlášť bolestivá pro asijské automobilky, pro které Spojené státy představují klíčový trh. Akcie japonských automobilek Toyota a Honda a jihokorejské Hyundai po zprávě o zahájení vyšetřování oslabily zhruba o tři procenta. Dolů zamířily rovněž akcie německých automobilek Volkswagen, Daimler a BMW.
Místopředseda Evropské komise Jyrki Katainen dnes v reakci upozornil, že jednostranné zvýšení tarifů na auta ze strany USA by bylo v rozporu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Lze si podle něj jen těžko představit, že by dovoz evropských aut představoval pro USA bezpečnostní hrozbu. Místopředseda komise též připomněl, že pokud americká strana trvale prodlouží výjimku z cel na dovoz oceli a hliníku, která pro EU vyprší na konci května, je Brusel připraven jednat o uvolnění vzájemného obchodu s automobily a autodíly.
There will be big news coming soon for our great American Autoworkers. After many decades of losing your jobs to other countries, you have waited long enough!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 23. května 2018
Čína v reakci na zahájení vyšetřování uvedla, že je připravena bránit své zájmy. Japonsko vyjádřilo ohledně postupu USA „mimořádné“ znepokojení. Německá průmyslová a obchodní komora (DIHK) uvedla, že postup Spojených států hraničí s provokací. „Používat jako ospravedlnění národní bezpečnost je naprosto vykonstruované a přitažené za vlasy,“ řekl prezident DIHK Eric Schweitzer.
Trump při setkání s představiteli automobilek v Bílém domě 11. května prohlásil, že se chystá dovoz některých vozidel zatížit dovozními cly ve výši 20 procent či 25 procent. Prezident podle zdrojů Reuters konkrétně kritizovaly německé výrobce automobilů za vývoz velkého množství vozů do USA.
Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW mají velké montážní závody v USA. Spojené státy jsou pro německé výrobce druhým největším vývozním trhem po Číně. Auta a součástky jsou nejvýznamnější položkou německých příjmů z exportu. Německé sdružení automobilového průmyslu již v březnu varovalo před obchodní válkou mezi USA a Evropou, ve které by prohráli všichni.
„Americkému automobilovému průmyslu se daří a roste. Nakolik víme, nikdo tuto ochranu nežádá, ta jen omezí nabídku a zvýší ceny,“ oponuje návrhům na cla John Bozzella, který stojí v čele obchodní skupiny Global Automarkers, zastupující Toyotu, Nissan, Hyundai a další výrobce. Argumentuje i tím, že loni bylo v USA vyrobeno 12 milionů aut.
USA loni dovezly 8,3 milionu vozidel v hodnotě 192 miliard dolarů, z toho z Mexika 2,4 milionu, 1,8 milionu z Kanady, 1,7 milionu z Japonska, 930 tisíc z Jižní Koreje a 500 tisíc z Německa. Současně USA vyvezly téměř dva miliony vozů v hodnotě 57 miliard dolarů do celého světa, poznamenal Reuters.
Dále čtěte: