Menu Zavřít

TRVALE NA DRAČKU

4. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Korejský minivůz stále vítězí díky nízké ceně

WT100

Post nejprodávanějšího zahraničního auta v České republice okupuje už třetím rokem korejské Daewoo Matiz. Není divu, cena jeho nejlevnější verze začíná na 219 900 korunách. Tomu už nemůže konkurovat ani Škoda Felicia. Láce pětimístného korejského miniauta ale ještě lépe vynikne vedle dvoumístného vozítka Smart, které vyrábí Daimler–Chrysler

  1. to stojí v přepočtu zhruba 400 tisíc korun. Není tedy divu, že je Smart v České republice neprodejný. Zato kulaťoučký Matiz jde na odbyt dobře: Letos se prodalo 222 kusů, což je mezi zahraničními vozy pořád první příčka.

Designérsky nepatří pětidveřový Matiz k výrazným vozům, krása musela na mnoha místech ustoupit praktičnosti. Jde o zakulacený, úzký a relativně vysoký vůz, určený do přeplněných ulic. Dominujícími designérskými prvky jsou výrazné přední světlomety s čirou optikou na rychle se svažující přídi a poměrně rozměrné přední dveře. Také vnitřek kabiny je koncipován s cílem co nejvíce využít malý obestavěný prostor. Poměrně tenké dveře s plastovými výplněmi šetří místo stejně jako jednoduchá palubní deska. Jezdci na předních sedadlech tak mají překvapivě dost možností k pohybu, i když je ho přece jen méně než třeba ve Škodě Fabia. Horší je to na zadních sedačkách. Pokud se tak dá poměrně tvrdé lavici vůbec říci. Při krátkých jízdách po městě svůj účel splní, při několikahodinové jízdě si posádka vzadu moc pohodlí neužije. Velkou nevýhodou zadní sedačky je také nemožnost jejího dělení. Nejedna matka by jistě ráda na její polovinu umístila dětskou sedačku a sklopením opěradla druhé půlky by zvětšila nákladový prostor. Sedačka korejského miniauta ale tuto užitečnou fintu neumožňuje. Zavazadlový prostor má objem 104 litrů, což není na minivůz málo. Problémem je ale jeho poměrně malá výška – do kufru Matizu nelze postavit ani karton Dobré vody, ten je příliš vysoký. Mrzuté také je, že zadní nákladové dveře nemají madlo, takže se člověk musí při jejich zavírání špinit o plech. Neexistence madel je ale problémem většiny vozů značky Daewoo. Ke cti konstruktérů je třeba říci, že celkově nepůsobí Matiz zvenku ani v interiéru lacině. Zpracování je kvalitní a rovnocenné zvyklostem u velkých vozů. Za příplatek lze také počítat s vcelku slušnou výbavou: dvěma airbagy a elektrickým ovládáním předních oken. Jenom škoda, že spínače stahování oken jsou neprakticky umístěny na středovém panelu vedle nohou řidiče, takže jejich hledání při jízdě vyžaduje chvilku pozornosti. Překvapivě dobré jsou také jízdní vlastnosti Matizu. Splňuje téměř všechno, co si vozítko do města žádá – pružný motor, nízkou spotřebu a dobrý výhled z místa řidiče. Motor o obsahu 0,8 litru dává vozu slušný výkon 37,5 kilowattu a poskytuje autu dostatek pružnosti při rozjezdech i v prudkém stoupání. Jeho průměrná spotřeba přitom činí podle specifikací 6,7 litru benzinu na sto kilometrů a maximální rychlost úctyhodných 160 kilometrů v hodině. V zatáčkách se vysoké auto pochopitelně dost naklání, ale je třeba si uvědomit, že Matiz není vůz na závodní tratě. Jde o miniauto do města a jako takové také slaví své úspěchy oprávněně.

  • Našli jste v článku chybu?