Maloobchodní tržby loni meziročně klesly o 4,3 procenta. Ani v jednom měsíci nedosáhly úrovně předchozího roku a ještě i v prosinci spadly téměř o dvě procenta.
Autor: Jakub Stadler
Na celkový vývoj měl podle Českého statistického úřadu největší vliv pokles prodeje a oprav motorových vozidel. „Ani vánoční svátky nedaly českým spotřebitelům zapomenout na hospodářskou krizi. Obavy z rostoucí nezaměstnanosti, která směřuje k desetiprocentní hranici, odrazují zákazníky od většího utrácení. Zadlužovat se chce za takto nejisté situace málokomu, a tak zboží dlouhodobé spotřeby, které si mnoho spotřebitelů kupovalo na dluh, jde nyní méně na odbyt,“ komentoval čísla Jan Bízik, odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers ČR.
Naproti tomu růst vykázaly tržby za potraviny, a to podle ČSÚ o tři procenta. „Zákazník sice odloží koupi nové ledničky, ale do své stávající nakupovat musí. A s vánočními svátky a akcemi prodejců i více, než možná původně plánovali. To umožňuje prodejcům potravin dosahovat alespoň mírného růstu tržeb,“ vysvětlil Bízik. Nejrychlejší růst tržeb hlásí internetoví prodejci, kterým se díky nižším nákladům daří příznivějšími cenami přetahovat zákazníky kamenným prodejnám.