Čtyřicet procent podnikatelů hodnotí hospodářskou situace jako mírně se horšícíVloni nejvíc rostly tržby prodejnám se smíšeným zbožím, hlavně hypermarketům, supermarketům a diskontům. Nedařilo se cestovnímu ruchu a prodeji automobilů. Podnikatelé v obchodu nejsou optimističtí ani letos.
Čtyřicet procent podnikatelů hodnotí hospodářskou situace jako mírně se horšící
Vloni nejvíc rostly tržby prodejnám se smíšeným zbožím, hlavně hypermarketům, supermarketům a diskontům. Nedařilo se cestovnímu ruchu a prodeji automobilů. Podnikatelé v obchodu nejsou optimističtí ani letos.
Růst obchodních tržeb ve stálých cenách o dvě až čtyři procenta očekává v tomto roce Svaz obchodu České republiky. V pohostinství by se tento ukazatel měl zvednout pouze o jedno až dvě procenta. Uvedl to člen představenstva Svazu obchodu Ladislav Šípek. Odhad vychází ze situace v loňském roce.
Potraviny vedly
První celoroční ocenění vývoje v maloobchodu za loňský rok naznačuje, že tržby vzrostly ve stálých cenách o 2,7 procenta. To znamená, že se ocitly pod spodní hranicí růstu, který odhadoval Svaz obchodu. Jeho původní prognóza zněla tři až pět procent, pozdější korekce uváděla tři až čtyři procenta. Nejdynamičtější složkou růstu tržeb byly maloobchodní jednotky se smíšeným zbožím s převahou potravin. Tedy především velkokapacitní jednotky - hypermarkety, supermarkety a diskonty. Index zvýšení jejich tržeb dosáhl celoročně 104,8 ze stálých cen a 103,9 z běžných cen. Z toho je patrný důsledek velmi nízké inflace, v potravinách až deflace. Tržby maloobchodu za potraviny rostly vloni ve stálých cenách o 4,6 procenta, v běžných cenách o 3,6 procenta. Index prodejů nepotravinářského zboží dosáhl ve stálých cenách 101,9, v běžných cenách 101,7. Znatelný vliv na celkový vývoj tržeb měly tržby v obchodě v motorizmu, kde poklesl prodej automobilů a prodeje pohonných hmot rostly, ale za nižší ceny než v předchozím roce. Celkově dosáhl obchod v motorizmu index tržeb ze stálých cen 102, z běžných cen 99,7.
Největší propad byl v ubytování
Skutečné tržby pohostinství a ubytování potvrdily i v závěru roku pokles, který se projevoval již od počátku roku a podstatně zesílil zejména v ubytování po povodních. V podstatě se podle Šípka naplnily dodatečné predikce, když tržby v pohostinství a ubytování klesly vloni o 3,7 procenta ve stálých cenách, o 0,7 procenta v běžných cenách. V samotném pohostinství se snížily ve stálých cenách o 0,6 procenta a v ubytování velmi razantně o 11,8 procenta, a to hlavně v souvislosti s útlumem cestovního ruchu. Příjezdy do České republiky se vloni snížily o 5,3 procenta, příjezdy a přenocování v zařízeních hromadného ubytování klesly dokonce o zhruba patnáct procent.
Zájem je o velké nákupy
Únorový spotřebitelský barometr zaznamenal mírný růst (50,7) oproti prosinci 2002 (49,6) i lednu (50,3) letošního roku. Z hlediska maloobchodního trhu lze z indikátoru odvozovat, že se po povánočním nákupním útlumu a následné ofenzívě nabídky zboží se slevou projevil jen velmi mírný náznak ekonomického optimizmu domácností. Ten však provází vysoký zájem o tak zvané velké nákupy, který se blíží předvánočním náladám. Únorové hodnocení očekávané hospodářské situace stejně jako hodnocení očekávané vlastní finanční situace domácnosti je kolísavé a pod loňským měsíčním průměrem.
Podnikatelé jsou stále mírně skeptičtí
Podle osmé vlny projektu Trade Business Barometer (indikátor shromažďující názory vrcholového managementu a podnikatelů z odvětví obchodu), který provádí společnost GfK Praha, bylo poslední čtvrtletí loňského roku v obchodu méně příznivé. Přírůstek obratu se zpomalil a stále více se projevuje recese. Téměř čtyřicet procent podnikatelů a manažerů z odvětví hodnotí současnou hospodářskou situaci jako mírně se horšící a další třetina jako neměnnou. Přesto to znamená mírné zlepšení, protože vloni v září hodnotilo situaci jako mírně se zhoršující až 65 procent podnikatelů a manažerů. Pokud jde o důvěru ve vývoj v národním hospodářství pro druhé čtvrtletí tohoto roku, převažují očekávání mírného zhoršení (39 procent dotázaných). Pouze 21 procento respondentů čeká mírné zlepšení vývoje, třetina pak setrvalý stav. Více než třetina respondentů čeká ve druhém čtvrtletí roku 2003 obratový růst ve svých firmách, nejčastěji do pěti procent. Necelých dvacet procent podnikatelů a manažerů růst neočekává a více než třetina očekává pokles. Snižuje se růst mzdových prostředků doprovázený silnou korunou. Růst mezd na druhé čtvrtletí plánuje necelá třetina společností. Zvýšení počtu pracovníků se předpokládá jen výjimečně. Rozhodující aktivity směřuje do rozvoje nových produktů a služeb, rozšíření a prohloubení nabídky, do růstu kvalifikace zaměstnanců a rozvoje informačních systémů. Růst kvalifikace personálu, který v preferencích trvale vedl, se nyní odsunul na druhou až třetí pozici. Od počátku šetření Trade Business Barometr od roku 2001 nebyl podle sdělení Michala Ševery z GfK Praha dosud nikdy tak rozsáhlý plánovaný počet akvizic, jaké je očekávání ve druhém čtvrtletí letošního roku. Akvizici do jiné obchodní společnosti plánuje sedmnáct procent firem. Naproti tomu zhruba třináct procent společností čeká, že k nim kapitálově přistoupí jiná obchodní firma. Potvrzuje se tak „ozdravná“ funkce národohospodářské recese, která vede mimo jiné k rozsáhlejším bankrotům, organizačnímu koncentrování subjektů na trhu a další koncentraci kapitálu.
Růst tržeb v maloobchodě závisí především na ochotě domácností utrácet.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ČTK