Menu Zavřít

Tučná léta jedné Francouzky

20. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Jak si autorka Mireille Guilianová vychutnává čerstvě nabytou slávu

Se skromností, která naznačuje jistou řádku životních úspěchů, hovoří Mireille Guilianová o své veleúspěšné vzpomínkové knize zásadně jako o „knížečce“. Jmenuje se Francouzky netloustnou a oficiálně jde o úvod do tajemství, jak jíst pro radost, ale fakticky se jedná o autorčiny úvahy o tom, jak si užívat života. Od prosince, kdy knížka vyšla v Severní Americe, se prodalo 450 tisíc výtisků, je k dostání ve 22 jazycích a na podzim vyjde i ve francouzštině. Guilianová o ní hovořila na London School of Business & Finance a objevila se i v pořadu Oprah Winfreyové. Ve svých devětapadesáti letech se autorka, která na Manhattanu vede firmu obchodující s vínem a šampaňským Clicquot Inc., díky své knize stala autoritou v oblasti bonvivánství.
V dnešních časech, kdy lidé propagují sami sebe, zůstane takové prestižní postavení jen zřídka nevyužité. A Guilianová není výjimkou. Ze své proslulosti už (přirozeně) těží při podpoře prodeje šampaňského Veuve Clicquot i svého oblíbeného jogurtovače. „Přátelé tvrdí, že na co sáhnu, mění se ve zlato. Já na to, že mám velké štěstí,“ tvrdí Guilianová. Jakkoli byl její nedávný úspěch nečekaný, má dostatek zkušeností s marketingem a ví, jak úspěchu využít. Stala se z ní vlastně firma v oboru domáckého průmyslu.

Odkryté tajemství.

Guilianová v knížce vzpomíná na svůj požitkářský život. Vypráví, jak vyrůstala na francouzském venkově, trávila dlouhé hodiny u jídla a popíjela v duchu pravidel příjemného žití. Potom však přišel katastrofální rok strávený na předměstí Bostonu v rámci studentské výměny, kdy všechna pravidla zapomněla a přibrala deset kilo, protože se živila čokoládovými sušenkami a koblihami. Po návratu domů pomalu zhubla pod dohledem rodinného lékaře, který jí znovu vštípil tajemství všech Francouzek: střídmost, vyváženost a potěšení z jídla. Guilianová tvrdí, že od té doby si váhu pořád drží (váží 50 kg a měří 160 cm). Poté, co absolvovala univerzitu v Paříži, zamilovala se do Američana, přestěhovala se do New Yorku, kde nejprve pracovala jako překladatelka pro OSN a pak v reklamě a propagaci. V roce 1984 byla požádána, aby pomohla společnosti Clicquot Inc. rozjet dovoz uctívaného francouzského šampaňského do USA.
Guilianová reprezentuje Veuve Clicquot přímo ukázkově: za všech okolností je okouzlující, pohotová a nezdolně společenská. V podniku začínala jako (vlastně jediný) prodejce a její výrazně francouzský hlas zaznívá v rozhlasových reklamách firmy dodnes. Šéfkuchaři, distributoři i maloobchodníci, ti všichni Guilianovou znají od samého začátku, kdy je pravidelně navštěvovala. Dodnes od ní dostávají k narozeninám přání spolu s několika lahvemi La Grande Dame. Jejich manželkám (jejímu oboru podnikání vládnou muži) věnovala koncept své knihy. A přestože v roce 1986 firmu Clicquot koupila luxusní francouzská skupina Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) a nedávno se stala součástí nové firmy Moët Hennessy USA, která operuje s miliardou dolarů a zastupuje v Americe všechny značky vína a alkoholických nápojů, s nimiž obchoduje LVMH, Guilianová si zatím mohla dělat, co uznala za vhodné, aniž jí do toho z Paříže výrazněji zasahovali. Během dvou desetiletí podíl šampaňského Veuve Clicquot na americkém trhu vzrostl bezmála z nuly na zhruba 23 procent.
Ovšem víc než všechno, co dříve dělala pro propagaci Clicquotu mimo privilegované vrstvy, dokázala patrně její knížečka. Sama k tomu říká: „První dva měsíce publicity vydaly za předchozích deset let dohromady… Byla jsem v pořadu 60 Minutes Australia a na stole stála láhev. Dovedete si představit, kolik by to stálo? A s vínem a šampaňským se tu stejně do ranního vysílání na CBS nedostanete (ona se tam dostala stejně jako na ABC a NBC). Nejenže byly vidět láhve, ale zmínili jsme se i o značce. To je k nezaplacení. Měla bych chtít pořádnou provizi. Ne, dělám si legraci.“

Chuť šampaňského.

Když o knihu Francouzky netloustnou začal být zájem, Guilianová si představovala, že absolvuje krátké turné a možná pár ochutnávek šampaňského. Prezident Moët Hennessy Christophe Navarre ovšem viděl dál. „Řekl: To Clicquotu ohromně pomůže. Povězte, co potřebujete.“ To, co začalo jako série menších akcí, se stalo letošní marketingovou strategií Clicquotu. Guilianová spolupracuje s restauracemi po celých Spojených státech (mezi ně patří Aqua v San Francisku, Fountain v hotelu Four Seasons ve Filadelfii nebo Carmen The Restaurant v Coral Gables na Floridě) a na základě rodinných receptů z její knihy společně sestavují večeře. „Přišli jsme s něčím novým a záleží jen na nás, kolik toho uděláme,“ podotýká, „a pokaždé, když něco vymyslíme, informuje o tom televize, noviny i časopisy.“ Tím ovšem bezplatná reklama nekončí. Například předseda společnosti Sherry-Lehmann Wine & Spirits na Manhattanu Michael Aaron, jinak dlouholetý přítel Guilianové, se rozhodl podpořit propagaci její knihy. Předvádí výtisk a plakát s nápisem „Povinná četba pro muže i ženy všech velikostí“ a k tomu fotografii, kde je on a Guilianová v pařížské restauraci La Tour d'Argent. Zatím prodal 600 výtisků. A jak sám říká, jeho prodej Veuve Clicquot v březnu stoupl o 20 procent na 125 beden. U ostatních značek šampaňského z jeho nabídky se čísla nezměnila.
Veuve Clicquot není jediný podnik, který z nově nabyté slávy Guilianové těží. Cuisipro, distributor jogurtovače Donvier v ceně 42 dolarů, o němž se autorka v knize zmiňuje, „skoro nestačí uspokojovat poptávku,“ jak tvrdí marketingová manažerka Deb Flynnová. Cuisipro navíc souvislost s Guilianovou nijak nepropaguje. „Necháváme knihu, ať nám dělá PR sama,“ konstatuje Flynnová.
Ilustrátor knížky Francouzky netloustnou Nick Hanzlik to vzal z opačného konce. Nabízí knihu na své webové stránce a uvádí, že všichni, kdo si od něho v únoru objednali online kancelářské potřeby značky R. Nichols (asi 150 lidí), se o něm předtím dočetli na webové stránce Guilianové. „To je můj jediný marketingový plán,“ přiznává Hanzlik,. „tohle a dostat se do pořadu Oprah Winfreyové.“
Sama Guilianová si slávu moc nepřipouští, ale „žasne, jak se z knížky nejprve stal bestseller a potom kulturní fenomén“. A určitě žasne i nad tím, jak se z ní samotné stala značka. Pro odborníky je prototypem moderní Evropanky: elegantní, přístupná, disciplinovanější než kupříkladu britská šéfkuchařka a bonvivánka Nigella Lawsonová a přitom uvolněnější než „velmi americká“ Martha Stewartová. Guilianové hrozí jedině to, že by mohla být považována za nového doktora Atkinse (autora „revoluční diety“ – pozn. překl.), domnívá se Julie Cottineauová, výkonná ředitelka pro spotřebitelské značky v poradenské firmě Interbrand Corporation. „Lidi už ti hlasatelé zdravé výživy nebaví. Aby se Guilianová udržela, musí být mnohostranná.“ S tím Guilianová zřejmě nemá problém. Už odmítla nabídku uvádět pořad o vaření. Dále dostala návrh napsat knihu „o životním stylu“, spolupracovat na jiném televizním projektu a podílet se na filmovém dokumentu. Tyto návrhy zvažuje. Říká, že rozhodnutí odkládá na konec roku. Co když její popularita do té doby pohasne? „Nikdy jsem neměla velké ambice… Kdybych je měla, z Clicquotu bych bývala odešla po prvních pěti letech,“ ráda tvrdí se skromností, která naznačuje, že si je jistá, že ta pravá nabídka teprve přijde.

Mireille Guilianová Jak se rodí labužnice a značka domáckého průmyslu: DATUM A MÍSTO NAROZENÍ
14. dubna 1946 v Moyeuvre, Francie.
VZDĚLÁNÍ
Vystudovala obor francouzská a anglická literatura na Sorbonně. Magisterský titul na Institut Supérieur d'Interprétation et de Traduction (ISIT) v Paříži jako tlumočnice a překladatelka z angličtiny a němčiny.
ZAMĚSTNÁNÍ
Předsedkyně a generální ředitelka firmy obchodující se šampaňským Clicquot Inc., kterou vlastní skupina prodávající luxusní zboží LVMH. Autorka bestselleru Francouzky netloustnou.
PŘEDCHOZÍ ZKUŠENOSTI
Kolegyně se jí ptaly, jak to, že je pořád tak štíhlá, když si tři sta dní v roce dopřeje jídlo v restauraci, vypije denně skleničku šampaňského a zjevně si nikdy nic neodepře.Odpověď na to dává její kniha.
JAK JÍST JAKO FRANCOUZKA
Šiďte se. Vychutnávejte malé porce několika chodů při každém jídle. A nikdy si nedávejte víc než tři sousta zákusku.
JEJÍ SLABOST
Tmavá čokoláda.
TEORIE ŘÍZENÍ
„Když lidé žijí dobře v soukromí, můžou dobře pracovat. Když máte mizerný život, když nejste šťastní nebo máte nadváhu, jak můžete mít sílu podávat dobrý výkon?“
RODINA
Provdaná za Edwarda Guiliana, předsedu Newyorského technologického ústavu; mají byty v New Yorku a Paříži.

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl, j.kasl@volny.cz

  • Našli jste v článku chybu?