Žádoucí jsou změny odborné a prodiskutované napříč politickým spektrem
Turbulentní doba s sebou vždy přináší změny. Na druhou stranu, nebylo změn, týkajících se policie, již příliš? Nebyly to často změny, o nichž bonmot praví (předesílám omluvu všelikým ochráncům), že by se měly nejdříve vyzkoušet na zvířatech? Změn je jistě třeba, potvrzuje to i současný stav policie, měly by to však být změny využívající zkušeností odjinud, odborně podložené a prodiskutované napříč politickým spektrem. Neboť může-li krátkodobě z jistých nestandardních policejních postupů profitovat jistá část politického spektra, s velkou pravděpodobností může kvůli stejným praktikám v dlouhodobém výhledu tatáž část politického spektra utrpět újmu.
Inspekce.
Není příliš pravdě vzdálené tvrzení, že jak dobrá je inspekce, tak je kvalitní celá policie. Zabývá-li se inspekce drobnými, avšak na čárky do statistických výkazů bohatými činnostmi, jež jsou z hlediska veřejnosti jistě palčivé, velmi pravděpodobně se vyčerpá a nebude se jí dostávat kapacit a zkušeností na problémy zásadnější, které většinou nevzbuzují každodenní pozornost veřejnosti, avšak čas od času neočekávaně vyhřeznou s překvapující silou a důsledky. Kromě toho je třeba klást důraz na činnost preventivní a metodickou, která sice není natolik efektní, ale ve výsledcích je nepoměrně prospěšnější. Zvažované vyčlenění Inspekce ministerstva vnitra do jiného resortu je důvodně lákavé, ale k dosažení zamýšleného efektu by bylo třeba tento záměr podrobit důkladné analýze. Z ní by vyplynulo mnoho problémů, jež by bylo žádoucí kreativně legislativně ošetřit. V opačném případě může nastat situace, kdy inspekce bude sice institucionálně méně zneužitelná, avšak současně i méně využitelná.
Kvalita.
Po zveřejnění části „Kubicovy zprávy“ mi řekl velmi zkušený bývalý kolega, že se téměř stydí, že je policista, bude-li veřejnost pokládat kvalitu zveřejněného materiálu za jakýsi etalon kvality práce policistů obecně. Zkušený harcovník samosprávy k témuž sdělil, že přinesl-li by mu magistrátní úředník materiál podobné kvality, vyrazí s ním dveře. Všeobecně lze cítit rozpaky nad tímto polotovarem, dotýkajícím se závažných záležitostí, jehož kvalita i sama prezentace jsou stejně problematické. Zkvalitnění policejní práce je dlouhodobý proces, který však důsledky dobových turbulencí ještě prodlužují.
Neuralgické body.
V prosinci 1989 mi jeden znamenitý policista nastínil očekávání od probíhajících změn: konec politického ovlivňování a čárkového systému. Čas ukázal, jak byla tato stručná analýza dobrá a hluboká, protože vyhmátla ústřední problémy, jejichž řešení by znamenalo významný posun žádoucím směrem. Doplníme-li ještě tento základ o osvědčené principy ze státní správy (systémová rotace kádrů) a ze soukromé sféry (řízení kvality), můžeme předpokládat, že by policie sama mohla mít dostatek motivů a vnitřních kapacit k tomu, aby v budoucnu zastávala veřejností požadovanou roli. Stát se tak ale může pouze a právě jen tehdy, bude-li policii dopřána žádoucí nezávislost, budou-li citlivě stanoveny řídicí, koordinační a kontrolní kompetence a bude-li tohoto uspořádání pečlivě dbáno zevnitř i zvenčí.
Tužba.
Takový přístup k policii, založený na úvahách jdoucích za horizont denních problémů i volebních období, předpokládá velkorysost a důstojnost. Lze si jenom přát, aby se našel i velkorysý a důstojný politik, který by tyto vlastnosti učinil příjemně a všeobecně nakažlivými. Mohl by tím prospěšně ovlivnit stav nejen policie, ale i celé politické kultury – a naprosto korektně a zaslouženě i své vlastní preference.