Menu Zavřít

Turbulence ve středoevropském stavebnictví

8. 12. 2009
Autor: Euro.cz

Dle výzkumu CEEC Research zažívají stavební firmy zemí Visegrádské čtyřky značný pokles

Stavebnictví v zemích Visegrádské čtyřky – České republice, Slovensku, Maďarsku a Polsku – prochází turbulentní dobou. Dopady současné ekonomické krize jsou vidět ve všech čtyřech státech. Jejich rozsah se však v jednotlivých zemích liší dle konkrétních rysů tohoto odvětví. Tyto a další závěry vyplývají z analýzy stavu a vývoje stavebnictví v těchto zemích založené na rozhovorech s představiteli velkých, středních a malých stavebních firem. Zpracoval ji Central and East European Construction (CEEC) Research ve spolupráci se společnostmi KPMG Česká republika a Ipsos Tambor. Zpomalení růstu
Navzdory určitým odchylkám se představitelé stavebních společností v zemích Visegrádské čtyřky shodují, že jedním z problémů, jenž jejich růst nejvíce omezuje, je nedostatečná poptávka. Tento faktor oproti předchozímu roku dramaticky narostl. To se již projevilo ve vytíženosti kapacit stavebních firem, která ve všech čtyřech zemích ve srovnání s rokem 2008 poklesla. V roce 2009 jsou nejčastěji uváděným způsobem získávání zakázek osobní kontakty. Transparentnost výběrových řízení hodnotí představitelé společností v regionu podobně. Zkušenosti s úplatky a s porušováním vlastního rizikového managementu kvůli získání zakázky se však liší. Oblastí, na kterou během příštího roku společnosti především zaměří pozornost, je vyšší efektivita jejich fungování. Cílem je překonat obtížné období a vytvořit, pokud možno, stabilní základy pro budoucí rozvoj.
Nejvyšší meziroční pokles ve stavebnictví zaznamenalo v období od ledna do září 2009 Slovensko – 8,8 procenta. Ani ostatní země tohoto regionu však nezůstaly poklesu ušetřeny. Poslední údaje Českého statistického úřadu za stejné období uvádějí 2,5 procenta. Pokles způsobil především propad pozemního stavebnictví. Pokles stavebnictví hlásí i Maďarsko – 2,7 procenta. V něm je navíc situace specifická vzhledem k problémům tamní ekonomiky už před ekonomickou krizí – protisměrná fiskální a monetární politika, značný deficit státního rozpočtu, vysoké daňové zatížení a tak dále. Polsko je jedinou z těchto zemí, v níž stavebnictví dosud vykazuje mírný růst. I v něm však výrazně zpomaluje – údaje za období od ledna do září 2009 ukazují nárůst o 4,7 procenta. Srovnáme-li však tento údaj s tím z předchozích let za stejné období, je zpomalení výrazných růstů polského stavebnictví zřetelné – v roce 2006 14,4, v roce 2007 20,2 a v roce 2008 15,5 procenta. Současný růst stavebnictví v Polsku především zajišťuje velký počet aktuálně prováděných infrastrukturálních projektů financovaných ze zdrojů Evropské unie a stavebních projektů v rámci příprav na fotbalový šampionát EURO 2010. Nedostatečná poptávka
Zásadním problémem pro stavební firmy v České republice a na Slovensku je nedostatečná poptávka. Uvádí jich to v těchto zemích nejvíce. Maďarské stavební firmy nejčastěji omezuje tvrdá konkurence. Nedostatečná poptávka v Maďarsku zaznamenala nejvyšší nárůst již v období 2007 až 2008. I v současnosti ji však uvádí vysoký podíl respondentů – 70 procent. Polské firmy zmiňují nejčastěji byrokracii a vysoké náklady na práci – 96 procent. V těsném závěsu je nedostatečná poptávka – 94 procent. Srovnání aktuálních údajů s těmi z roku 2008 navíc ukazuje, že nedostatečná poptávka je nejrychleji rostoucím omezením – nárůst o 33 procentních bodů.
Dalším faktorem, který byl často zmiňován a jenž rychle od minulého roku ovlivňoval stavební společnosti v ČR, Slovensku i Polsku, jsou nedostatečné finanční zdroje. V Maďarsku tento faktor nejvíce narostl již v roce 2007 až 2008 – o 41 procentních bodů.
Naopak omezení, které v něm od minulého roku výrazně pokleslo, je nedostatek zkušené pracovní síly. Nejvyšší pokles zaznamenal tento faktor na Slovensku – z 72 procent v roce 2008 na sedm v roce 2009. Nižší vytíženost kapacit
Nedostatek zakázek se již projevil i ve vytíženosti kapacit stavebních firem. Nejnižší vytížení uvádějí stavební společnosti v Maďarsku – 74 procent, pokles ze 79 procent v roce 2008. Polské stavební společnosti uvádějí aktuální vytíženost 77 procent – pokles z 80 procent o rok dříve. Slovenské společnosti uvádějí vytíženost o trochu vyšší, 78 procent. Meziročně však zaznamenaly nejvyšší pokles ze všech čtyř zemí – před rokem uváděly 92 procent. V ČR jde dle aktuálních údajů o 84 procent – 89 procent v roce 2008.
Nejčastějším způsobem získávání stavebních zakázek jsou ve všech zmíněných zemích osobní kontakty – v ČR to uvádí 85, na Slovensku 84, v Maďarsku 100 a v Polsku 92 procent respondentů. Ve srovnání s předchozím rokem narostl v ČR i na Slovensku a v Maďarsku podíl stavebních firem, jež využívají osobní kontakty. Dalšími způsoby získávání stavebních zakázek jsou dlouhodobé rámcové smlouvy, přímá poptávka zákazníků a tendry. Výhled do budoucna
Klíčovým faktorem ovlivňujícím budoucnost stavebních firem je vývoj a změny v poptávce zákazníků. Shodují se na tom respondenti v ČR (94 procent), na Slovensku (91 procent) i v Maďarsku (90 procent). Investiční prioritou je v období 2009 až 2010 pro nejvíce firem na Slovensku (62 procent) a v Maďarsku (57 procent) oblast navazování kontaktů a seznamování. V ČR se to týká 51 procent stavebních firem. České stavební společnosti o trochu častěji zmiňují plány na inovaci nabídky – 61procent.
Oblastí, na kterou budou české a polské stavební firmy nejvíce zaměřovat pozornost během následujících dvanácti měsíců, je vyšší efektivita jejich fungování. Tuto oblast uvádějí všechny dotázané stavební společnosti v ČR a téměř všechny v Polsku – 94 procent. Naopak nejnižší prioritu mají pro společnosti v obou zemích akvizice. Box:
Pravidelné analýzy stavebnictví Vzhledem k rychlému vývoji stavebnictví v ČR, na Slovensku, Polsku a v Maďarsku, připravuje CEEC Research společně se společnostmi KPMG Česká republika a Ipsos Tambor pravidelně čtvrtletní analýzy českého a slovenského stavebnictví a pololetní analýzy polského a maďarského stavebnictví. Výsledky těchto výzkumů jsou bezplatně poskytovány všem zájemcům a pomáhají stavebním společnostem se lépe orientovat a přizpůsobovat svou strategii aktuální situaci na trhu.

  • Našli jste v článku chybu?