Moderní silnice, rychlé vlaky, ekologická energie. To jsou priority turecké vlády a ambiciózního plánu na modernizaci země. Na miliardových zakázkách se pokoušejí uchytit i čeští dodavatelé.
Do výstavby moderních železnic chce Turecko investovat přes 2,5 miliardy eur.
Autor: Shutterstock
Největší šance se českým exportérům v Turecku otevírají díky veřejným zakázkám. Země totiž spustila obrovské investice do infrastruktury i průmyslu.
Například jen za předchozích šest let se v Turecku postavilo přes 11 tisíc kilometrů čtyřproudových silnic, a rozšířil se tak dosavadní rozsah těchto komunikací na více než 17 tisíc kilometrů. Pro další období je v plánu přidat dalších 15 tisíc kilometrů.
Turecké státní silnice mimoto plánují dokončit v roce 2010 deset provinčních úseků dálnic a stejný počet nových úseků dálnic má být letos zahájeno. Do roku 2023 by potom měla dálniční síť Turecka dosáhnout celkové délky sedmi a půl tisíce kilometrů.
Rychlíky mají jezdit 250 kilometrů v hodině
Další oblastí, která zažívá nebývalý rozvoj, je výstavba železnic. S největší porcí dotací může počítat již započatý projekt vysokorychlostní železnice mezi Ankarou a Istanbulem, jehož první část spojující Ankaru s Eskisehirem je již hotova. Zde stát plánuje finanční alokaci přibližně 303 miliony eur. Celkově je počítáno, že vysokorychlostní propojení mezi těmito největšími městy Turecka spolkne částku přes 2,5 miliardy eur.
V různém stavu rozpracovanosti jsou taktéž projekty na železniční propojení s předpokládanou rychlostí vlaků až 250 kilometrů za hodinu mezi městy Ankara a Konya s plánovaným dokončením v roce 2012. A dále trať z Ankary do Sivasu. Známý je také mezinárodní projekt sjednaný na státní úrovni na železniční propojení tří měst tří států – a to tureckého Karsu, gruzínského Tbilisi a ázerbájdžánského Baku.
Současná vláda se celkově vydala na cestu podpory ekologické formy přepravy po železničních tratích. Turecko má již možnost čerpat finanční prostředky z evropských fondů.
Energetiku potáhne voda, slunce a atom
Významně se rozvíjí taktéž turecký energetický sektor. Naše podniky nevyšly s prázdnou. Škoda Power například podepsala v uplynulém období kontrakt s tureckou společností AKSA Energy na dodávku parních turbín pro projekt parní elektrárny Bolu-Goynuk. Český výrobce elektrárenských kotlů, firma Vítkovice, sjednala nedávno dodávku kotlového zařízení pro dva bloky této elektrárny s firmou Adularia Ankara.
Turecko v současnosti připravuje nové zákony o regulaci nákupních cen energií do veřejných sítí se zvýhodněním výkupních tarifů ze státem podporovaných obnovitelných zdrojů.
Důraz na podporu obnovitelných zdrojů energie se taktéž promítá i do zlepšování poměru mezi energií dodávanou do sítě z tepelných a vodních elektráren. Poměr je asi 31 procent vyprodukovaných ve vodních elektrárnách a zbylých 69 procent generovaných v tepelných, kde je palivem uhlí, plyn a lignit.
Turečtí odborníci uvádějí při odhadech potřeby finančních prostředků částku až osm až 12 miliard dolarů, které bude nutno vložit do navýšení kapacit místní energetické základny v horizontu pěti let.
K perspektivním odvětvím pro český vývoz je možno přiřadil i sektor čistění odpadních vod, likvidace pevných odpadů a úpravy pitné vody. I zde má Turecko již jako žadatel o vstup do EU možnost těžit z předvstupních fondů kandidátských zemí. Ve velmi krátké době budou vypsány k soutěži první projekty ve zmíněných oblastech, které jsou spolufinancovány z fondu IPA. Evropská unie prozatím schválila 26 projektů z této samostatné evropské kapitoly a oficiální soutěžní zveřejnění prvního z projektu je již otázkou velmi krátké doby. Pro léta 2010 a 2011 získalo Turecko z Unie celkově 275 milionů eur na projekty v environmentální oblasti.
Chystá se i výstavba první turecké atomové elektrárny ve městě Akkuyu, kterou by mělo realizovat na základě státních dohod konsorcium ruského Atomstrojexportu a místní turecké firmy Park Energy. Zelenou tomuto projektu dala nedávná návštěva ruského prezidenta Medveděva, při níž byla podepsána kooperační smlouva, která potvrzuje předchozí dohody o výstavbě elektrárny s výkonem 5 000 MW. Českým firmám mohou pomoci k získání zakázek i předchozí reference získané na předchozích projektech v Rusku. Další šance čekají ve výstavbě nových plynovodů a ropovodů, které brzy protnou Turecko v několika trajektoriích.