Podnikatelé, kteří provozují půjčovny lodí, musí hlídat především výdaje na dopravu a skladování. Půjčovny pro vodáky sice v posledních pár letech nerostou jako houby po dešti, ale stále přibývají. Byznys s půjčovaným materiálem má ovšem svá tvrdá ekonomická pravidla.
Vodáckým půjčovnám začíná sezona už v březnu
Podnikatelé, kteří provozují půjčovny lodí, musí hlídat především výdaje na dopravu a skladování.
Půjčovny pro vodáky sice v posledních pár letech nerostou jako houby po dešti, ale stále přibývají. Byznys s půjčovaným materiálem má ovšem svá tvrdá ekonomická pravidla. „Ve městech mimo populární řeky se udržely především malé půjčovny u specializovaných vodáckých obchodů a větší u cestovních kanceláří zaměřených na pobyt v přírodě,“ říká majitel brněnské firmy Vodák Sport Tomáš Telecký. „Velké půjčovny se stovkami lodí se uživí jen přímo u populárních řek, jako je Vltava, Lužnice či Sázava.“ Má to svoji logiku, protože velké půjčovny potřebují hodně místa na sklady lodí za nízký pronájem, což ve městech není k dispozici. A zároveň nesmějí vydávat příliš peněz na dopravu jednotlivých lodí, protože konkurence by je převálcovala. U řeky se proto přímo nabízí model výhodný pro klienty i majitele půjčoven „půjči si nahoře, vrať dole“. Znamená to, že zákazník přijde do půjčovny a vyzvedne si loď, pádla, plovací vesty i přilby a v domluveném čase opět veškeré vybavení předá zaměstnanci. Tímto způsobem zákazník může sjíždět například Vltavu z Lenory až skoro do Českých Budějovic, což je perná týdenní túra.
Půjčovny ve městech jsou reklamním lákadlem
Malé půjčovny při vodáckých obchodech, které mají k dispozici nejvýše pár desítek lodí, slouží především jako doplňková služba a zároveň plovoucí reklama. „Mnozí naši zákazníci se rekrutují z klientů půjčovny, kterým vadilo, že dost vody teklo v jejich řece v neděli a oni si nemohli půjčit loď, protože všechny půjčovny měly zavřeno,“ je přesvědčen majitel pražské půjčovny a obchodu Boatpark. „Existuje ovšem dost zákazníků, kteří si nikdy vlastní loď nekoupí, protože bydlí v malém panelákovém bytě, kam se prostě kajak nevejde, nebo vyrazí na vodu jen jednou za rok a vlastnit kanoi se jim nevyplatí.“ Tomáš Telecký z Vodák Sportu říká o své brněnské prodejně: „Rok nás živila především půjčovna. Teď ovšem stagnuje, protože jsme limitováni místem na uskladnění lodí.“ Takové potíže nemá jeho konkurent z pražského Boatparku, protože sídlí v továrních halách u Libeňského nádraží. Přesto však není úplně spokojen: Naše půjčovna funguje teprve dva roky a zatím tedy pouze nabíráme klientelu.“ Má proto jedno z nejnižších půjčovných v Praze.
V Česku je půl stovky provozoven
Ačkoliv provozovatelé vodáckých půjčoven nechtějí o svých výdělcích příliš mluvit, je jasné, že jejich obrat se stále zvětšuje. „S rozšiřováním služeb se samozřejmě počet našich klientů zvyšuje,“ uvádí manažer Pavel Kolouch z vltavské Inge. „Stále větší zájem je o raftové čluny.“ Podle jeho slov je ovšem otázkou, jak dlouho bude zcela zaplněná česká řeka atraktivní pro tuzemské i zahraniční vodáky. „Více než šedesát půjčoven v Česku není,“ odhaduje provozovatel největšího tuzemského internetového serveru Raft.cz Petr Ptáček. „Těch opravdu velkých může být do deseti.“ Z těchto čísel a výše půjčovného lze odhadnout, že jejich celkový roční obrat se počítá v desítkách milionů korun.
Ztrátu lodě platí klient
Kontroverzní otázkou je ztráta lodi. Zákazníky ani půjčovny žádná pojišťovna v Česku nepojistí proti krádeži nebo zničení lodě. Cena opravy se obvykle strhne ze zálohy, kterou zákazník nechal za loď v půjčovně. Navíc poškození hrozí prakticky už jen dosluhujícím laminátkám a nafukovacím modelům. Na plastových lodích není téměř co zničit. Odolávají i největším nárazům do kamení a dokonce se dají přejet autem a nic se jim nestane. Nepříjemné ovšem je, když se celá loď ztratí. Přijde totiž na deset až dvacet tisíc korun a ztrátu musí nahradit zákazník. Tak to obvykle podepsal na výpůjčním listu.
Obvyklé půjčovné v hlavní sezoně (červen-září, Kč/den)
Kanoe 180-200
Kajak 150-160
Nafukovací kanoe 200-240
Raft 600-620
Krycí zástěra 20-50
Pádlo 20-25
Plovací vesta 20-30
Přilba 0-25
Neoprenový oblek 80-150
Pramen: nabídky půjčoven
Zájem o raftové čluny roste, říkají provozovatelé půjčoven.
FOTO: ARCHIV
Nové celoplastové lodě jsou prakticky nezničitelné. Mají však vysoké pořizovací náklady.
FOTO: ARCHIV
Dlouhé kajaky jsou vhodné jak na klidnější vodu, například na jihočeské rybníky či Lipno, tak třeba i na moře.
FOTO: ARCHIV
České řeky jsou již přeplněné. Nejvíce se jezdí na klasických kánoích.
FOTO: ARCHIV