Menu Zavřít

TV3 ŽÁDÁ O FREKVENCE PRO DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ

17. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Akcionářům metropolitní televize prý došla trpělivost

Mluví–li Jan Obrman o českém televizním trhu, působí frustrovaně. Není divu. Metropolitní televizní stanice TV3, jejímž je ředitelem, má oproti impériu Vladimíra Železného jenom zanedbatelný podíl na trhu diváků a potažmo i mnohem menší příjmy z inzerce. Obrman dobře ví, že nutně potřebuje další vysílací frekvence, aby mohl Železnému alespoň trochu konkurovat. V šuplících úředníků z licenčního odboru Rady pro rozhlas a televizi v pražských Strašnicích leží už neuvěřitelných 58 žádostí o vysílací frekvence pro TV3. Rada však pro TV3 teprve nedávno uvolnila vysílač, který stěží pokryje pražské Modřany. Obrman si stěžuje, že celý proces rozhodování o přidělení vysílacích frekvencí je naprosto neprůhledný. „My samozřejmě známe skutečné pozadí, a to je pro tuto zemi velice nelichotivé, říká ředitel TV3. Na otázku, zda mluví o korupci, nechce dát jasnou odpověď. Hovoří však o rozhořčení, které až příliš přezíravý postoj státních úředníků vyvolává u akcionářů TV3. „Minulý rok jsme byli velmi diplomatičtí, nestěžovali jsme si, dodržovali jsme pravidla hry a neměli jsme z toho absolutně nic. Nyní začínají akcionáři vyvíjet výraznou aktivitu. Upozorňují na to, že pokud další výrazná investice do televizí v této zemi půjde stejnou cestou jako ta první, bude to mít dopad. To není výhrůžka, to je zkrátka fakt, říká Obrman s jasnou narážkou na spor o televizi Nova, který vyústil až v mezinárodní spor, který proti České republice otevřel americký miliardář Ronald Lauder. Jan Obrman upozorňuje, že akcionářem TV3 je investiční skupina jiné váhové kategorie. „Naším nejvýznamnějším vlastníkem je pojišťovna Prudential America, která zpravuje 350 miliard dolarů v majetku na celém světě. A ta do značné míry ovlivňuje chování a přístup jiných investorů nejen ve Spojených státech, ale i v Evropě, což může mít katastrofální dopad na tuto zemi, říká . Devět frekvencí. Od května 2000 si TV3 požádala o 21 frekvencí na různých místech České republiky. Zhruba před měsícem dostala již zmíněný modřanský vysílač. Žádost o jednu frekvenci pro Ostravu rada zamítla, protože ji přiřadila na seznam frekvencí blokovaných pro pozemní digitální vysílání (EURO 16/2001). Zbylých devatenáct žádostí leží na radě už rok. Letos k nim přibylo devětatřicet žádostí o kmitočty s nízkými výkony. „V některých lokalitách je to i dvacet wattů, což je méně, než výkon žárovky na vaší toaletě. To skutečně není žádný zázrak, říká Obrman. Vedle toho si však TV3 jménem držitele licence Martina Kindernaye přede dvěma týdny požádala o devět velice výkonných kmitočtů, které jsou v tento moment rezervovány pro terestrické digitální vysílání. „Myslím, že kvůli tomu vznikne velice zajímavá veřejná debata, prohlašuje Obrman. Tisková mluvčí Rady pro rozhlas a televizi byla minulý týden na služební cestě, takže nebylo možné k celé věci získat oficiální stanovisko tohoto úřadu. TV3 tak vlastně usiluje o digitální multiplex. Tak se říká vysílací síti pro digitální vysílání. U současného analogového vysílání je třeba jedna vysílací síť pro jeden program, zatímco u digitálního vysílání lze na jedné síti vysílat čtyři až pět programů. Jan Obrman to považuje za pionýrský krok: „Žádná pravidla pro žádost o digitální multiplex zatím nebyla stanovena. Domníváme se, že je to zásadní omyl. Někteří členové Poslanecké sněmovny však nedávno deklarovali, že chtějí připravit návrh zákona o digitálním vysílání. Obrman říká, že těchto devět kmitočtů by dočasně dokrylo síť TV3 a udělalo z ní celoplošnou stanici. „Budete–li přes tyto kmitočty vysílat analogově, tak to není celoplošné pokrytí, zatímco digitálně ano. Samozřejmě bychom financovali výstavbu vysílačů, což tvoří 75 procent investice, vysvětluje postoj TV3. Něco víme. „Považuji za naprosto nepřijatelné vyblokovat na dlouhou dobu velice potentní kmitočty a nechat je ležet ladem. Znovu opakuji – a je to už taková moje fráze – kmitočty jsou národním bohatstvím a když se nevyužívají, tak přicházejí nejen individua o peníze, ale i stát, tvrdí Obrman. Ředitel TV3 zkrátka musí hledat cestu k většímu počtu diváků, kde se dá. Je totiž pod silným tlakem skupiny duopolu televizí Prima a Nova, které naprosto ovládají trh. „My víme, že největší zadavatelé reklamy v této zemi mají z momentální situace strach a hrůzu, protože vědí, že konglomerát Prima–Nova už teď diktuje ceny. Jejich pozice na trhu je tak výrazná, že i s nástupem dalšího konkurenta bude velice obtížné ji nabourat. Zadavatelé reklamy také vědí, že budou za čím dál víc peněz dostávat čím dál méně. Proto výrazně protlačují nástup dalšího konkurenta. Pokud vím, vůbec by jim nevadilo, kdybychom tím konkurentem byli právě my, říká Obrman. Podle nejnovějších výzkumů pokrývá nyní TV3 skoro padesát procent pražských domácností. Ani to však na slušný byznys nestačí.

  • Našli jste v článku chybu?