Co je to působivý obal? Na to hledali odpověď zástupci firem z potravinářského a obalového průmyslu a studenti vysokých škol na semináři pořádaném agenturou CzechTrade. Akce doprovodila veletrhy SALIMA a Embax na brněnském výstavišti.
Autor: Flickr.com
Úvod semináře „Konstrukční design a branding – hlavní stavební kámen pro inovaci v obalu“ patřil přednímu českému designérovi Janu Činčerovi. Ten se ve své přednášce zaměřil především na konstrukci obalů. Jako důkaz, že se s konstrukcí opravdu vyplatí pracovat, uvedl obal na čokoládu Toblerone, který je již sto let stále „trendy“. Na mnoha příkladech pak ukázal využití rozličných druhů materiálů a tvarů, které často připomínají práci architekta či sochaře. „Velkou chybou je zaměřit se pouze na vnější stranu,“ upozornil Jan Činčera. Podle designéra by neměl být zákazník zklamán levným či barevně nezajímavým vnitřkem obalu. Také podle něj často nefunguje správná posloupnost informací o produktu na obalech.
Na konkrétních příkladech z praxe ukázala spoluzakladatelka a ředitelka FLEX/cocoon – industrial design & structural packaging Vedrana Ajdin význam obalu pro budování značky. Pro firmu Lego navrhli obal, v jehož průsvitném víku může dítě vidět již část složené hračky, což v něm vzbudí okamžitý zájem o stavebnici.
Designérka na případové studii ukázala proces vývoje pivní láhve, včetně názvu a grafiky. „Konstrukčně zdařilé obaly žijí dále i po splnění své primární funkce, například jako vázy, květináče nebo dózy,“ uvádí Vedrana Ajdin a dodává: „V ideálním případě se stávají ikonou značky, jako se to podařilo lahvím coca-cola nebo české Becherovce.“
Dopracovat se k takovému obalu znamená začít u spotřebitele, který bude produkt užívat, uvědomit si, jak uvažuje a po čem touží. Designérka také upozornila na fakt, že 3D nápady nelze tak snadno ukrást jako grafické. „Červenou barvu může používat každý, tvar láhve coca-cola nikoli,“ říká Vedrana Ajdin.
Podle holandské designérky Christien van Yzendoorn, zakladatelky Cocoon Brand Advice & Design Soloutions, se právě nacházíme ve víru tornáda. Žijeme ve světě neustálých inovací, kdy obaly nesmějí zůstávat pozadu. Inovují i takové značky, jako je společnost Heinz, která jako první použila obal ze skla. „Inovuj, ale ne za každou cenu,“ říká. Zákazník musí svůj oblíbený produkt vždy jasně identifikovat. Příliš velká inovace může být kontraproduktivní. Obal musí především plnit svou funkci, nesmí komplikovat transport nebo umístění do prodejních regálů. Podle holandské designérky by obal měl souviset přímo s produktem, a to jak konstrukcí, tak grafikou. Příkladem takového souznění může být láhev na norskou vodu Isklar, která evokuje ledovec, nebo obal na citronovou šťávu ve tvaru a barvě plodu.
Další z řady seminářů o průmyslovém designu připravuje agentura CzechTrade na počátek června. Tentokrát se bude konat v Praze a přinese i odpověď na otázku, jak dobrý design správně prodat prostřednictvím marketingu.