Menu Zavřít

Tvář z titulní strany

14. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Design

MM25_AI

Možná si vzpomenete na týpka s impresivním afrem, který nás jako reklamní tvář jistého mobilního operátora přesvědčoval, abychom se nevázali, nýbrž se odvázali. Už tehdy před pěti lety však na sebe Maxim Velčovský (letos třicetiletý) začal upozorňovat také svými designovými objekty.
Hodiny Digi Clock, miska ve tvaru republiky či ergonomicky řešený kříž Homecross z let 2001 a 2002 patří mezi jeho nejzdařilejší práce. Hodiny Digi Clock – porcelánové rokokové hodiny opatřené červeným digitálním displejem – nejenže byly loni vybrány mezi sto ikon českého designu, ale již v roce 2002 získaly jednu z cen na festivalu 100% design v Londýně.
O tom, že se Velčovský v Londýně zapsal opravdu dobře, svědčí připravované číslo magazínu Icon, které mu věnuje hlavní článek. Tento britský měsíčník sice vychází sotva tři roky, již si však vybudoval renomé jednoho z nejlepších časopisů o architektuře a designu. Jen pro představu: na obálce předchozího čísla je slavný japonský architekt Toyo Ito a v minulosti touto poctou nepohrdly ani takové osobnosti jako Frank Gehry, Philip Treacy či Rem Koolhaas.
„Myslíme si, že Maxim je vzrušující mladý designér a je skvělé mít příležitost psát o někom, kdo nepochází z tradičních ohnisek designu, jako jsou Londýn, Nizozemsko, Skandinávie nebo Itálie,“ vysvětluje šéfredaktor Marcus Fairs, proč si za osobnost březnového čísla vybral právě Velčovského.
„Jeho práce je zajímavá, protože odkazuje k tradičním českým řemeslům – zejména používání skla a porcelánu – a zároveň komentuje sociální změny, ke kterým došlo po pádu železné opony a poté, co komunismus vystřídal konsumismus. To jsou elementy, které činí Maximovu práci výjimečně svěží a zajímavou pro časopis, jako je Icon,“ zdůrazňuje Fairs, „a navíc, samozřejmě, je neuvěřitelně pohledný!“

  • Našli jste v článku chybu?