Menu Zavřít

Tvrdá zima bere peníze na údržbu i investice

27. 3. 2006
Autor: Euro.cz

OBNOVA KOMUNIKACÍ Ředitelství silnic a dálnic stála letošní nekončící zima výrazně více peněz, než se původně plánovalo. Pokud nepomůže stát, existuje reálná hrozba, že budou chybět peníze na letní údržbu komunikací. Dokonce se také může výrazně zpomalit výstavba dálnic.

OBNOVA KOMUNIKACÍ Ředitelství silnic a dálnic stála letošní nekončící zima výrazně více peněz, než se původně plánovalo. Pokud nepomůže stát, existuje reálná hrozba, že budou chybět peníze na letní údržbu komunikací. Dokonce se také může výrazně zpomalit výstavba dálnic.

Silničáři mají letos na údržbu, opravy a výstavbu komunikací dohromady něco málo přes 40 miliard korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petra Laušmana stála zimní údržba již nyní o desítky milionů korun více, než se původně předpokládalo. Škody na komunikacích, které zima způsobila, se pak prodraží zhruba o jednu miliardu korun. „Potřebovali bychom zhruba o 1,2 miliardy korun více peněz, než zatím máme k dispozici,“ říká Laušman.

POMŮŽE STÁT?

Loni dostali silničáři od státu přidáno 8,5 miliardy korun. Se stejnou pomocí počítají i letos. „Pevně doufám, že peníze dostaneme, protože už nyní nám na rozestavěných stavbách chybí něco kolem osmi miliard korun. Současně s penězi za škody po zimě bychom tedy potřebovali zhruba 9,4 miliardy korun,“ počítá Laušman. I kdyby však tyto peníze byly k dispozici, rozhodně se nejedná o částku, která by zajistila komplexní opravu silnic. „Konec konců to by ani nešlo. Museli bychom uzavřít celou silniční síť,“ upozorňuje ředitel ŘSD. Suma, která je na údržbu a opravy silnic k dispozici, se sice může jevit jako ohromná, ale po vydělení počtem krajů zase tak závratná není. „Nechci říci, že je to jen záplatování, ale rozhodně to není na takovou údržbu, jakou by si ty silnice zasloužily,“ míní Laušman. Podle odborníků se celková podudržovanost všech českých komunikací odhaduje na jeden bilion korun.

OHROŽENÉ INVESTICE Pokud by ŘSD nedostalo další finanční prostředky, bude se muset v první řadě přehodnotit plán investic do výstavby nových silnic a dálnic. Opravy těch stávajících seškrtat prostě nejde. Ani u těch nových to ale není tak jednoduché. U dálničních úseků, které se letos chystají k otevření, je to prý prakticky nemožné. „Stavba je určitý proces a pokud by se zastavila, tak by s tím byly spojené obrovské náklady,“ zdůrazňuje Laušman. U některých staveb, které nejdou letos do provozu, by prodloužení termínu dostavby sice bylo možné, zároveň by to ale znamenalo jejich zdražení. Pokud by nebyly peníze na opravy silnic I. třídy, znamenalo by to podle silničářů, že se bude za chvíli jezdit místo po silnicích po tankodromu. BĚH NA DLOUHOU TRAŤ**

bitcoin_skoleni

V loňském roce nevyhovovalo technickým normám více než 40 procent z celkových 6095 kilometrů silnic první třídy. Ze silnic druhé a třetí třídy, kterých je 48 803 kilometrů, se nachází v havarijním stavu dokonce víc než polovina vozovek. Podle Laušmana by na to, aby se všechny silnice a dálnice dostaly na lepší úroveň, bylo potřeba objem poskytnutých prostředků minimálně zdvojnásobit. „Pak by už ale na samotnou údržbu rekonstruovaných silnic zase bylo potřeba méně,“ dodal.

Nutno říci, že ministerstvo dopravy plánuje v příštích letech výrazně zvýšit výši příspěvku jak na údržbu komunikací, tak na výstavbu nových. Pomoci má například očekávaný několikamiliardový příjem z výběru elektronického mýta.

  • Našli jste v článku chybu?