Moloch se bude muset chovat jako tržní firma
Železnici čeká v září na první pohled nenápadná, ve skutečnosti však zásadní změna. Její služby v oblasti osobní přepravy na rok 2001 si totiž přestane objednávat stát a začnou je poptávat jednotlivé okresy. S tím, že ztrátu drah i konkurenčních autobusových dopravců bude nadále platit vláda, ale o přerozdělení peněz mezi jednotlivé druhy přepravy rozhodnou prostřednictvím okresů obce. „Tento systém přinutí České dráhy k efektivnímu chování, říká bývalý náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána. „Musí se chovat jako obchodní organizace. Jednotlivá města a vesnice si určí, zda si za danou sumu peněz objednají pro občany autobusové linky, nebo si ponechají železnici. Zákony konkurence tak začnou platit i pro dráhu. „Rozhodování z okresní úrovně umožní zabezpečovat obslužnost nejefektivnějším způsobem s tím, že bude přihlédnuto i k ekologii a jiným kriteriím, míní současný ministerský ředitel odboru dopravy Arnošt Bělohlávek. „Vytvoří se tak náležitý tlak na kvalitu osobní přepravy i na lepší hospodaření s dotacemi. Do ideálu daleko. Pro cestující to zní lákavě – zvláště když stát dal Českým dráhám volnou ruku ke zvyšování jízdného. Když se nebude obecním radním jeho výše líbit, objednají jednoduše u konkurence levnější autobus. A i když si svoji regionální trať ponechají, budou moci více ovlivňovat její jízdní řády. Tak jednoduché a průzračné to ale zase není. Stát okresním úřadům přikázal, že osmdesát procent z daných dotací musí povinně dát Českým dráhám. Rozhodovat mohou pouze o zbylých dvaceti procentech. Tato regule, oficiálně uzákoněná proto, aby se tratě hromadně nerušily, vyvolala pochopitelně mezi zástupci obcí mnoho zlé krve. Radní se především obávají, že to bude znamenat přenesení dotační povinnosti vůči Českým dráhám na rozpočty měst a vesnic. „Bojím se, že nové finanční zatížení ponesou velmi těžce malé obce, které pro tento účel budou muset vyčlenit peníze určené na investice. Už nyní se potýkáme se stále většími doplatky za autobusovou dopravu, říká starosta Petrovic na Karvinsku Petr Trojek. „Rozpočty okresních úřadů jsou pro rok 2001 tvořeny státním rozpočtem, pouze se mění forma úhrady ztrátovosti veřejné osobní dopravy, tvrdí ředitel Bělohlávek a dodává, že o přesouvání finanční zátěže se nedá hovořit. Kdo zná ztrátu? Dalším kamenem úrazu je skutečnost, že kdo chce dotovat ztráty železnice, musí znát přesně jejich výši. „U autobusů jsme si přesnou evidenci zajistili díky elektronickým strojkům, ale od dráhy nám potřebné údaje zatím chybí, říká vedoucí referátu dopravy Okresního úřadu v Jičíně Pavel Benda. Ředitel Arnošt Bělohlávek má ale opět odpověď: „Ztráta na dopravní obslužnost byla pro rok 2001 vykalkulována na dvě miliardy korun. Tato suma byla na jednotlivé okresní úřady rozdělena v poměru k celkovým ztrátám v jednotlivých okresech a zapracována do návrhu jejich rozpočtů. Jak to ale bude fungovat v reálném životě, když do hospodaření Českých drah stěží vidí i Nejvyšší kontrolní úřad? Vše je dočasné. Vedle potíží s určováním výše ztráty komplikuje záležitost ještě to, že celá nadcházející změna je vlastně pouze dočasná. Za dva roky totiž budou okresní úřady zrušeny a kompetence přejdou na orgány vyšších územně samosprávných celků. Jak potom budou převáděny dotace, není zcela jasné. „Po převedení kompetencí na kraje bude tento problém řešen v rámci rozpočtových pravidel, komentuje pouze v obecné rovině Bělohlávek. „Je nutné říci, že pro rozhodování o železniční osobní dopravě je okres malé území a převedení této rozhodovací pravomoci na krajskou úroveň bude pro železniční osobní dopravu efektivnější, dodává zástupce ministerstva Bělohlávek.
Odboráři jsou prý pro transformaci Mezi představiteli Odborového sdružení železničářů a ministerstva dopravy údajně panuje ohledně transformace Českých drah shoda. Podle Vránova nástupce – náměstka ministra dopravy pro železnici Pavla Stoulila – jsou odboráři seznámeni s rámcem reformních tezí, které nedávno předložil k diskusi ministr dopravy Jaromír Schling. Tento materiál nepokračuje ve snaze exministra Peltráma rozdělit České dráhy na takzvanou dopravní cestu, zjednodušeně řečeno koleje a vše, co k nim náleží, a provoz po této cestě. Železnice má zůstat jednou celistvou organizací. Počet zaměstnanců na dráze se má také do roku 2005 snížit ze současných téměř devadesáti tisíc o patnáct tisíc lidí. Odbory jsou podle Stoulila se snižováním počtu zaměstnanců srozuměny, dovolávají se však pokračování doprovodného sociálního programu. Zástupci ministerstva dopravy slíbili jeho prodloužení až do roku 2002, částky však zatím nebyly vyčísleny. Aktuální informace dokládají, že České dráhy mají 87 264 zaměstnanců, tento stav by se měl letos snížit o 3700 lidí.