Menu Zavřít

Tvrdě za ziskem

24. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Nissan Motor

bitcoin školení listopad 24

TOKIO, PAŘÍŽ (Les Echos, tpk) – Japonská automobilka Nissan Motor vytvořila sedm měsíců po spuštění strategického plánu nový rekord firmy. Předběžné výsledky za první pololetí finančního roku, které skončilo posledním dnem měsíce září, hovoří o tom, že společnost dosáhla provozního zisku 348 miliard jenů (asi 2,8 miliardy dolarů). Oproti stejnému období minulého roku to znamená nárůst o 84 procent. Čistý zisk firmy se zvýšil o 24 procent na 286 miliard jenů. “Díky tomu, že zisk roste již pátý půlrok v řadě, jsme dokázali vrátit Nissan k výrazným ziskům,” pochvaloval si šéf automobilky Carlos Ghosn. Konečné výsledky, které Nissan Motor zveřejní 19. listopadu, na číslech již mnoho nezmění.
Aliance Nissanu s francouzským Renaultem, která byla uzavřena na konci března roku 1999, se již delší dobu ukazuje jako úspěšná. Pomocí nekompromisní restrukturalizace, vedené tvrdým manažerem brazilského původu s francouzským vzděláním Carlosem Ghosnem, se ztrátová japonská automobilka dostala do zisku již na konci finančního roku 2000/2001. Vykázala tehdy čistý zisk 331 miliard jenů. Rok předtím přitom měla ztrátu 684 miliard.
Optimistický výhled do budoucna Ghosn využil k revizi svého strategického plánu na oživení a rozhodl se jej spustit již tento rok v březnu oproti původně plánovanému jaru roku 2003. Stěžejní body “plánu 180” jsou zaměřené na úplné oddlužení skupiny do března roku 2005. Dalšími cíli jsou zvýšení ročního prodeje vozů ve světě o milion na 3,5 milionu či dosažení provozní marže ve výši osmi procent.
Je až obdivuhodné, jak Ghosnovi vše hraje do karet. Dluh společnosti se jen za období od března do září v tomto roce snížil ze 432 miliard jenů na 274 miliard, provozní marže dosáhla poprvé dvouciferného čísla: 10,6 procenta (7,9 procenta za fiskální rok 2001/2002). Navíc Nissan v prodejích za letošních devět měsíců předstihl Hondu Motor a dostal se na druhé místo mezi japonskými automobilkami. Nissany se prodávaly lépe díky novým modelům, především sedan Altima se postaral o nárůst prodeje ve Spojených státech. Strategie automobilky je v tomto směru jasná: v letošním prvním pololetí uvedla na světový trh pět nových nebo inovovaných modelů a dalších sedm má následovat ve druhé polovině roku.
Nečekaně dobré výsledky přinutily Nissan silně revidovat odhadované zisky za celý rok 2002/2003. K 31. březnu příštího roku tak očekává provozní zisk kolem 720 miliard jenů.
V současné době drží Francouzi v Nissanu 44,4 procenta akcií, japonská automobilka má patnáctiprocentní podíl v Renaultu. Pro francouzského výrobce je vlastnictví balíku akcií nyní zvláště výhodné, neboť se jejich cena za poslední tři roky zvýšila třikrát. To se odrazilo ve zvýšení dividend na 24 jenů na akcii (loni sedm jenů).
Obě automobilky se nadále snaží ze svého spojenectví vytěžit co nejvíce. Jedním z posledních projektů je první společný evropský podnik - výroba dodávek X83 v továrně Nissanu v Barceloně. Do podniku, který má produkovat asi 60 tisíc vozů ročně, firmy investovaly celkem 240 milionů eur. Model, vyvinutý Renaultem a General Motors Europe, bude Nissan prodávat pod názvem Primastar. Zároveň se zkoumá možnost, aby se známá dodávka Renault Master nabízela zákazníkům také jako Nissan Interstar. Francouzská automobilka hodlá naopak využívat třílitrový vznětový motor od Nissanu pro dodávky Master a Master Propulsion.

  • Našli jste v článku chybu?