Američtí přepravci...
Celý podtitul: Američtí přepravci se vzpírají novým emisním pravidlům EU, ale možná svádějí bitvu, kterou nemohou vyhrát
Letos v srpnu budou americké aerolinie vystaveny prvnímu významnému termínu, aby splnily pravidla Evropské unie o emisích spjatých s globálním oteplováním. Právě tehdy budou muset letecké společnosti přistávající v Evropě předložit návrhy EU, jak hodlají takové emise sledovat. Je to první krok k přísným evropským zákonům o snižování emisí a obchodování s emisními povolenkami. Zákony od aerolinií vyžadují, aby od roku 2012 buď snížily množství skleníkových plynů, nebo platily za emisní povolenky. Americké aerolinie sledují tento vývoj s obavami. Zčásti proto, že se už potýkají se slabou poptávkou po cestování a s výkyvy v cenách paliva.
Sdružení letecké dopravy (ATA), jež zastupuje americké přepravce, tvrdí, že plán porušuje mezinárodní právo a že vláda USA má povinnost se ohradit. Půjdou-li USA dál svou cestou, dostanou se do změti soudních řízení, předpovídá Nancy Youngová, viceprezidentka ATA pro záležitosti životního prostředí. „Jejich plán rezolutně odmítáme,“ prohlašuje. A dodává, že nutnost kupovat povolenky bude bránit financování inovací, které musejí aerolinie rozvíjet, aby snížily emise.
Není jasné jen to, o kolik by nové náklady na snižování emisí oxidu uhličitého mohly zvýšit ceny letenek. V jedné studii leteckého průmyslu se odhaduje, že roční provozní náklady aerolinií přistávajících s letadly v Evropě stoupnou o miliardy dolarů, jestliže EU svůj plán schválí. Ekologické skupiny to však vidí jinak. Poukazují na analýzu EU, která uvádí, že do roku 2020 se zvýší cena zpáteční letenky přes Atlantik v průměru o šest až 56 dolarů v závislosti na ceně uhlíkových povolenek. Dopad na ceny je „v rozmezí výkyvů, na něž jsou cestující zvyklí“, říká Mark Kenber, ředitel pro strategii v londýnské organizaci Climate Group.
Ochránci životního prostředí tvrdí, že v porovnání s odvětvím automobilismu a elektrické energie měly aerolinie snadný život, pokud jde o cíle efektivity a postupy ve vztahu k emisím oxidu uhličitého. Jejich zvláštní postavení sahá do roku 1997, kdy mnoho zemí schválilo Kjótskou smlouvu, celosvětový pakt o snižování emisí skleníkových plynů. Nedošlo ke stanovení konkrétního cíle snižování pro aerolinie nebo námořní přepravce, ačkoli obě skupiny byly požádány, aby navrhly vlastní plány. Je to proto, že se tehdy lety letadel podílely na celkových průmyslových emisích pouhými dvěma procenty a že není jasno v otázkách jurisdikce, jestliže letadla nebo lodě křižují státní hranice.
Americké letecké společnosti zvýšily od roku 1990 palivovou účinnost o 31 procent. A stejné zlepšení slíbily do roku 2035. Výrobci letadel a motorů, počínaje Boeingem a Airbusem a konče společnostmi General Electric a Rolls-Royce, zkoumají lehké materiály a tryskové palivo na rostlinné bázi. Aerolinie usilují o jednodušší letové trasy, aby se vyhnuly plýtvání palivem. V důsledku velmi rychlého růstu letecké dopravy v globálním měřítku se však zdá, že se emise v tomto odvětví do roku 2035 více než zdvojnásobí.
Klíčoví přepravci mimo USA, jako jsou Air France-KLM, British Airways, Cathay Pacific a Virgin Atlantic, podporují právě takové limity oxidu uhličitého, proti nimž vystupuje ATA. Obhajují je v období před kodaňskou konferencí, jež má stanovit postup po skončení platnosti Kjótské smlouvy. Přípravy nové dohody naberou na rychlosti v prosinci. Dne 24. května Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) – globální oborová organizace – poprvé souhlasila se snížením emisí.
Americké letecké společnosti, jež spotřebovávají 35 procent tryskového paliva na světě, už patrně nebudou moci dlouho vzdorovat dodržování limitů oxidu uhličitého. V návrhu zákona o klimatu navrženém kongresmany Waxmanen a Markeym, který se teď projednává v Kongresu, je obsaženo letectví a jeho cíle při snižování emisí. „To je (pro aerolinie) zlé znamení,“ říká Jake Schmidt, ředitel mezinárodní klimatické politiky v Radě pro ochranu přírodních zdrojů (NRDC).
Box s. 60:
119 %
Očekávaný růst emisí z globální letecké dopravy v letech 2005 až 2035, nebudou-li stanoveny limity.
Pramen: Organizace leteckého průmyslu
Copyrighted 2009 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl