Nevydrželo
to ani rok a vztahy mezi ministerstvem a jeho leteckými opravnami jsou v
kritickém bodu. Poté co Lubomír Metnar v polovině loňského července jmenoval
Jana Roučka novým šéfem LOM Praha, čekalo se „utužení“ partnerství. Poslední
týdny se ale situace rapidně zdramatizovala. Zřejmě i v důsledku sporů mezi
Metnarovou náměstkyní Kateřinou Blažkovou a vedením podniku.
Podle
informací týdeníku Euro se musel klidit jak Michal Geist, výkonný ředitel
státních opraven, tak Zbyněk Šmerda, jenž šéfoval obchodní dceřince LOM Praha
Trade (LPT), přes níž si podnik nakupuje součástky a leteckou techniku.
„Místo výkonného ředitele LOM Praha bylo zrušeno k 31. červenci 2020 z důvodu organizačních změn, které probíhají napříč celým podnikem,“ vysvětluje Geistův konec Sandra Pechová, mluvčí podniku. Michal Geist přitom ve společnosti pracoval od roku 2000 a působil i jako její finanční ředitel.
A
Šmerda byl podle Pechové z čela představenstva společnosti LPT odvolán už
18. června. Důvod neupřesnila, šlo prý o rozhodnutí jediného akcionáře, kterým
je LOM Praha.
Nezdravou
situaci uvnitř státního podniku a jeho dceřinek, které ministerstvo obrany
potřebuje pro údržbu své letecké techniky a zajištění provozu vzdušných sil,
potvrzuje i svolání mimořádné dozorčí rady. Ta proběhla ve čtvrtek 20. srpna. „Byla svolána za účelem projednání
nových organizačních změn a hospodaření ve státním podniku,“ upřesňuje Sandra
Pechová.
Podle několika zdrojů týdeníku Euro šlo o poměrně vyostřenou schůzi. Náměstkyně ministra Kateřina Blažková, do jejíž gesce LOM Praha spadá, dokonce měla na lidi z vedení podniku několikrát nevybíravě slovně zaútočit. I kvůli špatné finanční kondici opraven.
Týdeník Euro se tedy pokusil získat reakci od ministerstva obrany, to se však nechtělo k aktuálnímu dění příliš vyjadřovat. Jeho mluvčí Marek Vala odkázal na to, že jde o věci v gesci podniku. Nicméně potvrdil, že LOM Praha je nyní pod drobnohledem ministerských kontrolorů. „Uvedená kontrola probíhá v souladu se zákonem o finanční kontrole ve veřejné správě a je zaměřena na hospodaření podniku,“ říká Vala.
Nejasná situace kolem státního podniku a chystaná úsporná opatření silně znervózňují i leteckou fabriku Aero Vodochody, respektive její nové majitele z Omnipolu. Ti stále doufají, že LOM Praha a jeho Centrum leteckého výcviku budou prvními zákazníky, kteří si pořídí nové letouny L-39NG. Jenže čekání na schválení nákupu čtyř strojů za 1,1 miliardy korun trvá už přes 21 měsíců.