Menu Zavřít

Tvůj dům ve tvém mailu

7. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Internetová komunita čeká precedent týkající se spamu

Exemplárním potrestáním, nebo vyšuměním do ztracena může skončit nejnovější kauza, na jejíž finále s napětím čeká internetové společenství. Středobodem pozornosti je nevyžádaný reklamní e-mail, v branži zvaný jako spam. Konečný verdikt v této věci může přinést podstatný precedent.
Firma Media Online rozeslala 18. ledna na přesně nezjištěný počet e-mailových adres informaci o vydávaném internetovém titulu Tvůjdům.cz. Vzápětí se objevily na nejrůznějších síťových konferencích a internetových denících masivní protesty proti nezákonné reklamní kampani. Spamování je ve virtuálním světě považováno za neetické už hezkou řádku let. I novelizovaný zákon o regulaci reklamy od loňského června výslovně zakazuje kampaně, které vedou k výdajům adresáta, nebo jej obtěžují.

Chtěli jsme informovat, že jsme.

Výkonný ředitel Media Online Ladislav Semetkovský tvrdí, že nešlo o klasickou reklamní kampaň. „Nepřišli jsme s konkrétní nabídkou, chtěli jsme jen informovat, že existujeme,“ vysvětluje. Zadáním kampaně bylo oslovit firmy, které své webové stránky věnují tematice bydlení a stavebnictví. „Spousta adresátů nám napsala, byli rádi, že se o nás dozvěděli,“ tvrdí Semetkovský.
Společnost prý rozeslala jen několik tisíc e-mailů, protesty na webu Semetkovský odmítá. „Jsou to reakce několika málo extremistů,“ tvrdí. A naopak si výsledek pochvaluje – nejenže titulu přibyli čtenáři, ale ozvali se i noví inzerenti. I když podle šéfa Media Online nebylo cílem vyvolat takový rozruch i negativní ohlasy nakonec firmě přinesly příznivý efekt.

Padesátitisícová omluva.

Potíž je v tom, že zjevně nebyly osloveny pouze společnosti zabývající se bydlením. Databázi adres, na které Tvůjdům.cz maily rozeslal, dodala firma, jejíž jméno ředitel odmítá prozradit. Bere tak odpovědnost na sebe. „Chybně jsem zadal podmínku výběru adres,“ říká. Odmítá ale tvrzení internetové komunity, že zneužil i neveřejné osobní adresy. Přesto ale čtvrtý den po rozeslání e-mailů se jeho firma omluvila a Semetkovský osobně věnoval padesát tisíc korun nadaci Člověk v tísni, aby si naklonil pobouřenou veřejnost.

Zahlcený internet.

K dispozici jsou však i důkazy, že mnohé maily směřovaly opravdu i na naprosto nefiremní adresy, včetně lidí, kteří s bydlením nebo stavebnictvím nemají nic společného. Daniel Dočekal, známá osobnost českého internetu, jehož Semetkovský označuje za iniciátora protestů, navíc tvrdí, že stěží šlo jen o několik tisícovek nevyžádaných e-mailů. „Rozesílání probíhalo podle abecedy, začalo v sobotu ráno a ještě v pondělí dorážely poslední zprávy,“ popisuje Dočekal průběh kampaně: „I kdyby to posílal hodně pomalu, jeden e-mail za sekundu, spočítejte si, kolik to je zpráv.“ Výčet může být přesnější. Semetkovský týdeníku EURO potvrdil, že přenos jedné zprávy trval 0,2 sekundy; takovým tempem by se za osmačtyřicet hodin obeslalo 864 tisíc adresátů.

Konkurenční boj?

Semetkovský míní, že protesty jsou dílem několika hysterických jedinců. Nevylučuje ani to, že jde o konkurenční boj – například ze strany firmy Internet Info, jejíž deník Lupa.cz o kauze referoval jako jeden z prvních a která mimo jiného provozuje i server Stavocentrum. Ředitel firmy Marek Antoš ale podobná tvrzení odmítá: článek na Lupě je navíc vyvážený a obsahuje názory všech stran, včetně silných hlasů víceméně obhajujících Semetkovského.
Proč tedy kauza Tvůjdům tak rozčeřila hladinu internetu? „Nejedná se o pornomagnáty, kteří podobných praktik využívají běžně, ale o společnost, která na mediálním trhu působí dlouhodobě a prezentuje se jako seriózní subjekt,“ uvádí Antoš s tím, že šmahem neodsuzuje e-mailovou reklamu. Chybou Semetkovského bylo, že si nedal práci se zacílením na správné adresáty.

bitcoin_skoleni

Tápající úředníci.

V těchto dnech se rozhoduje o tom, zda e-mailové schránky budou napříště tabu pro jakékoliv firemní nabídky, nebo budou naopak přeplněné reklamními maily. Živnostenský odbor pražského magistrátu v polovině minulého týdne již registroval na třicet stížností proti Media Online. Zákon o reklamě umožňuje, aby živnostenští úředníci rozhodli o pokutě až do dvou milionů korun.
Pod svým jménem se k věci nechtěli vyjádřit ani lidé z magistrátu, ani pracovníci ministerstva obchodu a průmyslu. Neoficiálně ovšem potvrdili, že vlastně ve výkladu novely zákona tápou. Případný postih spamů je pro ně zatím novinkou. Shodují se v jednom: pokud příjemci vznikají náklady, nebo prohlásí, že jej reklamní e-mail obtěžuje, hrozí firmě postih. Pokuta však musí být úměrná závažnosti deliktu.
Nejen Semetkovský ale připomíná: za internet po telefonu se platí po minutách a hned na začátku musí uživatel uhradit částku za dvě minuty připojení. I když podle Karly Chlumské, advokátky specializující se na reklamní právo, zakazuje zákon zatěžovat příjemce i jednohaléřovým výdajem, způsob účtování za internet může živnostenským úředníkům zamotat hlavu.

Miliardy ve vzduchu. NEW YORK, PRAHA (hns) - Nevyžádané e-maily stojí firmy neuvěřitelné sumy. Počítačoví analytici ze sanfranciské firmy Ferris Research odhadli roční náklady amerických společností na vypořádání se s lavinou spamů na 8,9 miliardy dolarů, v Evropě je to 2,5 miliardy. Další půlmiliardu na obou kontinentech představují náklady providerů. Petr Koubský ze Softwarových novin odhadl pro týdeník EURO náklady českých společností ve výši 1,9 miliardy korun, když propočítal mzdové náklady na zhruba půl milionu kvalifikovaných zaměstnanců pracujících s počítači a věnujících patnáct minut týdně na vypořádání se s nevyžádanými e-maily.

  • Našli jste v článku chybu?