Technologie Mikroblogovací síť Twitter vstoupila minulý čtvrtek na burzu se startovací cenou 26 dolarů za akcii. Již během prvního dne vynesla poptávka jejich hodnotu vzhůru o 73 procent na 44,9 dolaru za kus. Společnost tak byla oceněna na 24,5 miliardy dolarů.
Díky prodeji pouhých 13 procent akcií si Twitter může přijít na 2,1 miliardy dolarů. Ty chce investovat do mezinárodní expanze, použít je na provozní výdaje a financování dohod. Výdělkem z primárního úpisu akcií (IPO) se Twitter, který za letošní první pololetí vykázal tržby 254 milionů dolarů a ztrátu 69 milionů, pasuje na druhé nejúspěšnější technologické IPO. Řadí se hned za Facebook, který vstupoval na burzu loni s cenou 38 dolarů za akcii. Po prvotním zájmu se ale hodnota cenných papírů Facebooku propadla až pod 18 dolarů a trvalo více než rok, než se ztráty vynahradily.
Takovému osudu se Twitter snažil cíleně vyhnout. Nejen tím, že místo burzy NASDAQ zvolil konkurenční newyorskou burzu NYSE a za upisovatele si vybral banku Goldman Sachs místo Morgan Stanley. Zástupci Twitteru v čele s finančním ředitelem Mikem Guptou si navíc nastudovali postupy ostatních technologických firem, jako je Facebook, Google, LinkedIn, Pandora Media nebo Zynga. Řadu z nich totiž provázel prvotní úspěch vystřídaný poklesem zájmu. Twitter na základě zkoumání nakonec nastavil cenu akcií tak, že sice obětoval vyšší výnos z IPO, ale pokusil se podpořit dlouhodobý zájem investorů.
Prozatím se zdá, že strategie Twitteru vyšla. Vstup na burzu nadchl analytiky i trh.
Pozitivní příklad mikroblogovací sítě navíc k útoku na burzu může zlákat i další technologické firmy, které podobné plány odstavily na vedlejší kolej po špatné zkušenosti s primárním úpisem Facebooku.