Menu Zavřít

Tygři se zeleným nádechem

3. 2. 2012
Autor: Euro.cz

Před dvěma lety se v ulicích jihočínského Šen-čenu objevily elektrotaxíky. Bylo jich padesát, neměly spalovací motor ani výfuk, nedělaly velký hluk a nevypouštěly žádné zplodiny. Bez větších problémů najezdily za osmnáct měsíců v průměru 150 tisíc kilometrů. Jejich pořizovací cena byla sice třikrát vyšší než v případě normálních aut, centrální vláda však poskytla na jejich nákup štědré dotace. Šlo o pilotní projekt, který začal v roce 2009 a týkal se pětadvaceti velkých čínských měst. Šen-čen byl jedním z nich. Cílem ambiciózního programu je rozvoj ekologické hromadné a posléze i osobní dopravy. Města začala zavádět nové taxíky, ale také elektrobusy a další vozidla na alternativní pohon.

Únik ze smogu

Dnes je možné vidět „zelené“ dopravní prostředky v Šen-čenu na každém kroku. Stačí cesta z letiště do centra. Přibylo elektrobusů, zmiňovaných elektrotaxíků je mnohem více než před lety, objevují se i hybridní auta. Co do zavádění vozidel využívajících nové energie si jihočínská metropole podle statistik vede nejlépe ze všech pilotních měst. Podle slov primátora Sü Čchina plánuje Šen-čen zařadit v letošním roce do provozu v rámci veřejné dopravy dalších 1500 elektrobusů a 500 elektrotaxíků. Díky tomu vzroste celkový počet vozidel poháněných „novou energií“ na více než pět tisíc. Proč takový důraz na ekologickou dopravu? Šen-čen má potíže s životním prostředím kvůli masové průmyslové výrobě soustředěné v okolí. Tamní obyvatele trápí také smog. Vedení města by proto rádo obměnilo celý vozový park veřejné dopravy, a to do pěti let. V praxi by to znamenalo deset tisíc nových elektrobusů a třináct tisíc elektrotaxíků. Plán zahrnuje také vybudování stanic určených pro dobíjení elektrobaterií. Do roku 2015 jich v Šen-čenu a okolí přibude 150.
Elektrotaxíky začala pro Šen-čen vyrábět čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která se v květnu 2010 spojila s evropským koncernem Daimler a vytvořila joint venture s názvem Shenzhen BYD Daimler New Technology (BDNT). Zatímco Daimler nabídl znalosti v oblasti konstrukce, a hlavně bezpečnosti elektromobilů, BYD má zkušenosti s výrobou akumulátorů a systémů pohonu. Letos v dubnu představí BDNT na pekingském autosalonu elektrický automobil, který by se měl začít sériově vyrábět již v příštím roce.

bitcoin školení listopad 24

Miliardy do výzkumu

Čína žije už mnoho let novými technologiemi. Málokdo však dnes ví, že na počátku tohoto boomu stál dopis, který v březnu roku 1986 napsali čtyři špičkoví čínští vědci tehdejšímu vůdci Teng Siao-pchingovi. Veteráni raketového a kosmického programu v něm nejvyššího lídra varovali, že pokud Čína nechce ztratit krok s vývojem ve světě, „musí se co nejdříve připojit k již probíhajícím novým technologickým revolucím“. Teng byl vizionář a závažnost situace okamžitě pochopil. Brzy byl odstartován projekt s označením 863. Kód symbolizoval rok a měsíc zrodu programu, v rámci kterého centrální vláda napumpovala v průběhu dalších let do výzkumu miliardy dolarů. Peníze dostaly univerzity, ale i podniky. Vědci bádali v mnoha oblastech – klonováním počínaje a výrobou podmořských robotů konče. Zvlášť velké pozornosti čínských představitelů se těšily také nové zdroje energie. S tím později souvisel i rapidní výzkum a vývoj elektromobilů.

Běh na dlouhou trať

Podle nejnovější statistiky Čínské asociace automobilových výrobců bylo v zemi roku 2011 vyrobeno 8368 aut s pohonem na tzv. nové energie a 8159 jich bylo i prodáno. Větší část přitom představovaly elektromobily, u zákazníků skončilo přes pět a půl tisíc vozů. „Čína se stává lídrem co do počtu elektromobilů,“ říká Oliver Hazimeh, konzultant Světové banky. Odhaduje, že v průběhu příští dekády jich čínští zákazníci nakoupí o 47 procent více než obyvatelé Spojených států.
Ve srovnání s klasickými auty, kterých se v roce 2011 v Číně prodalo celkem 14,5 milionu, to samozřejmě bude stále poměrně malé číslo. Největšími brzdami většího používání elektromobilů jsou vysoká cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení. „Zůstává nejasné, zda hybridy a elektromobily, na které se nyní soustřeďujeme, nakonec budou vítězi,“ uvedl čínský premiér Wen Ťia-pao loni v létě. Centrální vláda a také vedení mnoha provincií však zavádění elektromobilů silně podporují. Jednou z forem jsou i výrazné slevy nabízené při jejich nákupu.

  • Našli jste v článku chybu?