Menu Zavřít

U tří jedniček

25. 8. 2005
Autor: Euro.cz

T-Mobile má nejvíce zákazníků, Eurotel lepší finanční výsledky

Mobilní operátor Paegas, později přejmenovaný na T-Mobile, se bez pár měsíců devět let díval na záda svému konkurentovi, společnosti Eurotel. Počtem zákazníků i finančními výsledky nedosahoval úrovně svého rivala, v roce 2001 měl Paegas dokonce téměř o 400 tisíc zákazníků méně než Eurotel. Letos v létě se však majitelé, manažeři i zaměstnanci T-Mobilu dočkali. Operátor s růžovým T ve znaku se vyhoupl do pozice lídra českého mobilního trhu. Prozatím „jen“ z hlediska množství zákazníků, Eurotel stále ještě vykazuje lepší výkonnost v podobě finančních výsledků. Lokální mobilní trh má vlastně tři jedničky, nejmenší operátor Oskar totiž patří do rodiny společnosti Vodafone, která vládne celosvětovému mobilnímu byznysu.

Devítileté dostihy.

První síť pro mobilní telefony digitální technologie GSM byla v České republice spuštěna 1. července 1996 mobilním operátorem Eurotel, v němž držel 49 procent americký akcionář, konsorcium Atlantic West. Firma již v té době obhospodařovala ve své analogové síti NMT na 60 tisíc klientů. Česká tisková kancelář tehdy informovala, že „radiotelefony“ nové generace budou levnější než v dosavadním analogovém systému, přičemž nejlevnější přístroj bude možné koupit „již“ za 9300 korun bez DPH. Když následně oznámila společnost RadioMobil, joint-venture Českých radiokomunikací a německého operátora Deutsche Telekom, že již od spuštění své sítě Paegas hodlá nabízet dotované telefony od 999 korun, málokdo očekával, že tím začíná těžká konkurenční bitva, českou populací do té doby nepoznaná. V následujících devíti letech byl vždy Eurotel tím, kdo se mohl chlubit označením „největší mobilní operátor v zemi“. Letos v létě však o svou dominanci přišel. T-Mobile totiž takřka do puntíku splnil, co předloni na podzim slíbil: do dvou let bude obhospodařovat nejvíce klientů na českém trhu. Stalo se, T-Mobile měl k poslednímu červnovému dni „v oběhu“ 4,463 milionu aktivních SIM karet, Eurotel měl ke stejnému datu o 43 tisíc zákazníků méně. Trojka českého mobilního trhu, operátor Oskar, evidovala necelé dva miliony klientů.

Jednotná metodika.

Když před pár týdny Český Telecom a jeho stoprocentní mobilní dcera Eurotel oznámily hospodářské výsledky za první pololetí letošního roku, mohlo se v centrále T-Mobilu slavit. Bylo jasné, že změna metodiky výpočtu zákaznické základny, ke které Eurotel přistoupil k letošnímu 30. červnu, změní poměry na trhu. Dosavadní jednička totiž začala mezi aktivní klienty předplacených služeb počítat ty, kteří si dobili kredit v posledních třinácti měsících, zatímco dosud byla tato hranice na osmnácti měsících. Tím, že Eurotel přistoupil na stejnou metodologii výpočtu zákazníků jako T-Mobile, přišel „jednorázově“ zhruba o 240 tisíc SIM karet. „Klienty do uplynutí osmnáctiměsíční lhůty potřebné pro dobití však neodpojujeme, jen je nezapočítáváme do statistik jako aktivní,“ upozorňuje finanční ředitelka Eurotelu Marcela Malivánková. Počet majitelů předplacených karet Go, kteří si znovu dobijí svůj kredit a vrátí se mezi aktivní, odhaduje analytik Patria Finance Tomáš Gatěk na deset procent. „Může jít o klienty, kteří jsou dlouhodobě mimo republiku, nebo mají služební telefon a soukromý mobil jen udržují při životě, aby nebyl odpojen,“ odhaduje. Ještě „přísnější“ je na své klienty, a de facto i na sebe, operátor Oskar. Za aktivního zákazníka považuje jen toho, který svou SIM kartu použil v posledních šesti měsících. Když Oskar v závěru roku 2002 metodologii zpřísňoval na současná kritéria, jednorázově ztratil téměř 93 tisíc z tehdejších 1,18 milionu klientů

Nevypovídající statistika?

Manažeři T-Mobilu však upozorňují: pozice největšího operátora v Česku nám nespadla do klína, museli jsme si ji vybudovat. „Dlouhodobě jsme úspěšní v orientaci na zákazníky pevných linek, a to jak v oblasti hlasu, tak datových přenosů, velmi dobře se nám také daří oslovovat specifické segmenty mobilního trhu, například studenty nebo klienty často volající do zahraničí,“ vysvětluje marketingový ředitel T-Mobile Jiří Dvorjančanský. Jak Gatěk, tak analytik společnosti Atlantik finanční trhy Milan Vaníček, upozorňují, že absolutní počty zákazníků, při penetraci trhu přesahující 100 procent, nejsou ukazatelem zcela vypovídajícím o úspěšnosti operátora. „Dnes už jsou tyto statistiky při více než stoprocentním pokrytí trhu téměř zavádějící,“ říká Gatěk. „T-Mobile navíc v poslední době nasadil několik marketingových akcí, kdy jako bonus plnými hrstmi rozdával kredity pro předplacené karty Twist. To se pro operátora stalo doslova generátorem zákazníků, kteří však nemusejí dlouhé měsíce utratit jedinou korunu a přitom je operátor stále vede ve svých seznamech,“ upozorňuje Patrik Zandl, analytik tuzemského telekomunikačního trhu.

Jedno zlato nestačí.

Přes toto všechno Eurotel stále zůstává největším českým mobilním operátorem z hlediska hospodářských výsledků, byť řada jeho finančních parametrů zaznamenala meziroční propad. V letošním prvním pololetí utržil Eurotel více než 14,5 miliardy korun, asi o procento méně než ve stejnou dobu loňského roku, ale stále o 1,1 miliardy více než T-Mobile. Alarmující je však propad ukazatele EBITDA, tedy zisku před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací. Ten Eurotelu za poslední rok klesl o 7,2 procenta na hodnotu 6,675 miliardy korun. „EBITDA je důležitý, v telekomunikačním sektoru často používaný parametr, který zobrazuje provozní efektivitu společnosti. Čistý zisk má spíše účetní charakter a nemusí vypovídat o skutečné výkonnosti operátora,“ vysvětluje Gatěk. „Eurotel byl zatížen jistými jednorázovými nákladovými položkami spjatými s procesem privatizace Českého Telecomu,“ upozorňuje na zkreslení EBITDA Vaníček. Faktem je, že se T-Mobile dostal Eurotelu „na dostřel“ i v klíčovém finančním ukazateli, který se má v následujících dvou letech stát dalším kolbištěm mezi lídry českého mobilního trhu. „Nejpozději do konce roku 2007 chceme být jedničkou i ve finančních ukazatelích, konkrétně v parametru EBITDA,“ prohlásil šéf T-Mobilu Roland Mahler. „Klidně k tomu může dojít již letos, ale třeba se to T-Mobilu nemusí povést po následujících několik let. Roli sehraje několik faktorů, především však zavádění nových sítí třetí generace, které sebou přinesou značné náklady,“ odhaduje Vaníček. T-Mobile v prvním pololetí letošního roku také nebývale zvýšil svůj čistý zisk, když vykázal nárůst o 39,7 procenta na 3,029 miliardy korun. Eurotel po začlenění do struktur mateřského Českého Telecomu nezveřejňuje hodnotu tohoto parametru, lze však konstatovat, že pololetní čistý zisk T-Mobilu předčil profit celé skupiny Českého Telecomu téměř o půl miliardy korun.

bitcoin_skoleni

Lákají hýřivé.

Zatímco T-Mobile má v oběhu nejvíce aktivních předplacených karet na českém trhu, Eurotel stále zůstává operátorem s největším podílem na tarifních zákaznících, byť o náskok 91 tisíc klientů před „růžovými“ se starají především služby postavené na technologii CDMA (49 tisíc klientů) a NMT (23 tisíc zákazníků). Právě tarifní zákazníci s měsíčním paušálem jsou pro mobilní operátory „nejzajímavějším“ zákaznickým segmentem. Často jsou pod roční, i víceletou smlouvou, takže operátor má jistotu, že tito klienti neutečou ke konkurenci, a především utrácejí výrazně více, než uživatelé předplacených karet. Mají nejvyšší hodnotu indexu ARPU, tedy průměrné útraty na jednoho zákazníka. Ze tří českých mobilních operátorů zveřejňuje ARPU odděleně pro předplacené karty a pro tafirní klienty jen Oskar, ten má také nejvyšší podíl tarifních zákazníků z celkového počtu klientů – přesně 50 procent z 1,95 milionu zákazníků. Zatímco majitelé Oskaret utrácejí měsíčně 329 korun za mobilní služby, průměrný účet zákazníka se smlouvou je třikrát vyšší, dosahuje 990 korun.

Přijdou změny?

Právě Oskar za zády s novým majitelem, britským telekomunikačním gigantem Vodafone, by měl výrazněji promluvit do dění na tuzemském mobilním trhu. Analytici i zástupci konkurenčních operátorů předpokládají, že spíše než cenově agresivní politikou se Oskar/Vodafone vydá cestou nových služeb, prověřených v zemích, v niž již Vodafone působí, a širších služeb za současné ceny. „Snaha Oskara vylepšit tržní postavení může vést i cenovému boji, ke kterému by mohl nastat jen v případě pohodlné přenositelnosti čísel mezi operátory. Spíše se ale přikláním k variantě nových a komplexnějších služeb, tedy zásadě více „muziky“ za stejné peníze,“ tvrdí Vaníček.

  • Našli jste v článku chybu?