Alternativnímu přepravci Uber se nedaří proniknout na velmi uzavřený japonský trh. Se službou donášky jídla, Uber Eats, ale slaví v zemi vycházejícího slunce úspěch. Kurýry rekrutuje ze sílící demografické skupiny seniorů.
V Japonsku platí zákaz sdílených jízd, Uber se proto snaží na tamní trh proniknout jinými způsoby. Nabízí dispečerské služby lokálním taxislužbám a zejména službu pro doručování jídla. „V Japonsku jsme velmi úspěšní s Eats,“ řekl agentuře Bloomberg šéf Uberu Dara Khosrowshahi. „Je to velmi účinný způsob představení značky Uber,“ dodal.
Japonská ekonomika se potýká s nedostatkem pracovních sil. Nezaměstnanost dosahuje jen 2,4 procenta. Zároveň se země potýká se stárnutím populace. Pro zaměstnavatele je tak obtížné najít pracovníky v produktivním věku.
Koupili byste si akcie Uberu?
Japonští senioři si ale oblíbili službu Eats a to nejen jako zákazníci, ale i jako rozvozci. „Senioři se nám hlásí jako kurýři,“ potvrdil Khosrowshahi. Uber jídlo běžně rozváží na kolech nebo skútrech. Japonští důchodci ho ovšem roznášejí pěšky, vnímají to jako formu cvičení. „Jde o jednu z oblastí, které jsou specifické pro Japonsko. Nyní prověřujeme, zda se dá použít celosvětově,“ doplnil CEO Uberu.
Japonské inovace: stárnoucí společnosti mají pomoci splachovací pleny pro dospělé
Jídlo pro Uber doručuje v Japonsku 15 tisíc kurýrů z více než deseti tisíc restaurací v desítce měst. Služba je dostupná 15 procentům populace. Firma ale cítí potenciál pro růst. Během příštího roku posílí svou pobočku na ostrovech o 30 procent.
Uber zároveň věří, že se mu v Japonsku podaří prosadit i v oblasti dopravy. Na místním trhu uzavřel partnerství s řadou taxislužeb a startupů. V Tokiu navíc provozuje taxislužbu Uber Black, která cílí na movitější klientelu. „Bude to trvat dlouho, potenciál trhu je velký,“ komentoval situaci Khosrowshahi. „Inovace v taxislužbě, které vyvíjíme zde, rozšíříme do celého světa,“ uzavřel optimisticky.
Přečtěte si esej: Vylidněná, ne přelidněná planeta
Čtěte také: