Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies se dohodl, že zaplatí 3,1 miliardy dolarů (přes 70 miliard korun) za převzetí konkurenta Careem, který působí na Blízkém východě.
Uber za převzetí rivala Careem zaplatí 1,4 miliardy dolarů v hotovosti a 1,7 miliardy dolarů v cenných papírech směnitelných za akcie Uberu. Dokončení transakce, kterou ještě musejí schválit regulátoři, se očekává v prvním čtvrtletí příštího roku.
Careem bude podle dohody po převzetí nadále fungovat pod svou vlastní značkou a pod vedením svých zakladatelů, píše agentura AP.
Společnost Careem vznikla v roce 2012 a v současnosti působí ve 120 městech v 15 zemích, včetně Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů, Pákistánu, Jordánska a Egypta.
Generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi označil dohodu o převzetí za „důležitý okamžik pro Uber“ v době, kdy se podnik snaží posilovat své globální aktivity. „Careem hraje klíčovou roli při utváření budoucí městské mobility na Blízkém východě, a stává se tak jedním z nejúspěšnějších startupů v regionu,“ dodal.
Technologické firmy, giganty moderní ekonomiky, jsou v defenzivě - ovšem často ze špatných důvodů. Na ty dobré teprve pomalu dochází. Čtěte více v eseji Hromy budoucích bouří
Společnost Uber se příští měsíc chystá vstoupit na burzu. Očekává se, že primární nabídka akcií celou firmu ohodnotí nejméně na 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun), píše agentura Reuters,
Převzetí společnosti Careem je pro Uber velmi důležité, protože dřívější prodej ztrátových aktivit v Číně, Rusku a jihovýchodní Asii místním rivalům vyvolal pochyby ohledně schopnosti amerického podniku stát se konkurenceschopným hráčem na globálním trhu. V současnosti působí Uber ve více než 70 zemích, potýká se však s ostrou konkurencí v Latinské Americe a Indii.
Společnost navíc podobně jako další alternativní taxislužby čelí v řadě zemí regulačním a právním překážkám. Na problémy firma narazila rovněž v České republice, kde se stala terčem stížností a protestů ze strany provozovatelů tradičních taxislužeb.
Čtěte také: