Nejen mladými lidmi milovaný a taxikáři nenáviděný Uber od středy rozváží uspěchané zaměstnance do práce a chůze neschopné lidi domů z diskoték i v Plzni a Ostravě. Sdílená taxislužba reaguje na rostoucí lokální poptávku. Jen vloni si přes UberX objednalo jízdu čtvrt milionů lidí. Mobilní aplikace bude ve dvou nových městech fungovat stejně jako dosud v Praze a Brně, což znamená že zákazníky mohou rozvážet pouze profesionální řidiči s licencí, aby služba splnila českou legislativní normu. Uber, stejně jako Bolt nebo Liftago, znamená pro obyvatele měst i turisty především možnost, jak se pohybovat ve městě rychleji, i když nevlastní auto a vadí jim mačkat se v tramvajích a autobusech.
Pro stávající taxikáře sdílená ekonomika představuje rozšíření způsobů výdělku, protože díky technologii snadněji osloví nové zákazníky, zkrátí se jim čekací doby a získají mimo své obvyklé práce pro konkrétní taxislužbu další zdroj příjmu. Po uplynulém roce plném zákazů nočního vycházení, cestování a navštěvování hospod to prý mnoho z nich velmi uvítá. „Máme velkou radost, že jsme dnes mohli zahájit provoz ve dvou městech, která jsou pro nás velmi důležitá. Se spuštěním Uberu chceme místním nabídnout možnost cestovat po městě pohodlně, bezpečně a efektivně,“ říká český country manager Uberu Štěpán Šindelář. Zdůrazňuje především cenovou dostupnost služby a rychlost objednání, které se vyřeší několika kliknutími.
S cenami souvisí také sleva až 70 % z jízdného, kterou mohou využít zákazníci v Plzni a Ostravě do 10. 10. Po zadání kódů AHOJOSTRAVO a AHOJPLZEN se v aplikaci odečte sleva, jejíž maximální výšku firma v Plzni stanovila na 85 korun a v Ostravě na 120 korun. Kód lze do peněženky aplikace UberX přidat v záložce Promo akce.
Detailní přehled
Při používání Uberu se podle zástupců firmy není třeba bát o bezpečnost, ať už z hlediska obav z násilnického řidiče nebo naopak, případě druhé strany, z nákazy od covid pozitivních klientů. V aplikaci ještě před jízdou každý uživatel vidí, s kým bude mít tu čest. Na displeji se ukáže fotografie řidiče a hodnocení, údaj o modelu vozu a jeho SPZ. Jízdu auta před vyzvednutím mohou pasažéři sledovat v reálném čase a současně sdílet informaci o svém odvozu s některým ze svých kontaktů.
Samozřejmostí je, že kvůli nařízením vlády musí mít řidič i pasažér po celou dobu nasazenou roušku a potvrdit, že se seznámili se všemi hygienickými opatřeními. Všichni řidiči jsou v aplikaci nabádáni k pravidelnému mytí rukou, dezinfekci vozidla a větrání během jízdy. V České republice navíc Uber využívá technologii, která ověřuje, zda má řidič, který chce vozit pasažéry, patřičně zakrytá ústa ochrannou pomůckou. Řidiči byli vybaveni dezinfekcí a společnost Uber nainstalovala do mnoha vozů také ochranné plastové zástěny.
Uber je populární především proto, že jezdí 24 hodin denně sedm dní v týdnu a většinou na něj zákazník nečeká déle než pár minut. Díky platbě předem v aplikaci se také zákazníci vyhnou nebezpečí krádeže či podvodu. Cena se nezvyšuje, ani když se změní délka trasy nebo vznikne dopravní zácpa, takže cestujícího nečeká žádné nepříjemné překvapení. Platbu včetně případného spropitného vyřeší uživatel přímo v aplikaci platební kartou, službami Apple Pay nebo Google Pay, případně v hotovosti po ukončení jízdy.
Podnik Uber Technologie Inc. pochází z Ameriky, kde ho v roce 2009 založili Trevor Kalanick a Garrett Camp. Dnes sídlí v kalifornském San Franciscu a v USA funguje jako síťová dopravní společnost. Do Evropy včetně Česka Uber expandoval v roce 2014. Od té doby funguje v Praze, do Brna se rozšířil před pěti lety a nyní bude v provozu v dalších dvou českých městech. Během let se sdílená taxislužba v mnoha zemích potýkala se žalobami konkurenčních soukromých taxikářů, ale ve většině případů činnost trvale pozastavit nemusela. Nyní firmu vede generální ředitel Dara Khosrowshahi a navzdory skutečnosti, že v nočních hodinách ceny Uberu převyšují sazbu tradičních taxikářů, poptávka po rychlé síti dopravců roste.